Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het favoriete voorleesboek van...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het favoriete voorleesboek van...

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naam: Ilona Walhout
School: De Verhoeff Rollmanschool in Bodegraven.
Groep: 3/4

Vindt u het van belang dat er wordt voorgelezen in de klas?

Ja, ik vind het zeker belangrijk dat er voorgelezen wordt in de klas. Ten eerste omdat het een sfeer oproept van gezelligheid en saamhorigheid. Je luistert met elkaar naar één verhaal. De kinderen genieten van het voorleesmoment. Daarnaast is het zo dat wanneer de kinderen naar een boek luisteren wat ze boeiend vinden, je ze interesseert om zelf deze boeken ook te gaan lezen. Tenslotte wordt door het voorlezen een beroep gedaan op hun woordenschat en daardoor kunnen de kinderen hun woordenschat uitbreiden.

Welk boek is uw favoriete voorleesboek en waarom?

Tot nu toe heb ik ieder jaar Saskia en Jeroen nog voorgelezen. De schrijver van dit boek is Jaap ter Haar. Het gaat over de tweeling Saskia en Jeroen die veel avonturen met elkaar beleven. Dit boek is mijn favoriet omdat het de kinderen erg aanspreekt. Het zit vol met situaties die de kinderen zich goed kunnen indenken en voor zich zien. Ze vinden het heerlijk als er uit voorgelezen wordt en wachten op het volgende voorleesmoment. De situaties zijn erg leuk beschreven, waardoor de kinderen veel plezier hebben in het luisteren naar deze verhalen. Naast dit boek vind ik ook het vernieuwde prentenboek In de Soete Suikerbol erg leuk en mooi om voor te lezen.

Aan welke criteria moet een goed voorleesboek volgens u voldoen?

Het is leuk als kinderen geïnteresseerd worden voor het lezen van boeken door het voorlezen. Daarom moet het voorleesboek een stukje spanning in zich hebben, waardoor kinderen verlangen dat er verder gelezen wordt. Ook vind ik het belangrijk dat het verhaal verteld wordt in de “taal” van de juiste leeftijdscategorie, dus niet veel woorden boven hun niveau. Ze moeten het boek goed kunnen begrijpen. Tenslotte is het van belang dat de situaties beeldend worden beschreven, zodat de kinderen het zich voor kunnen stellen.

Is het van wezenlijk belang dat er christelijke elementen in het boek zitten?

Het is wel mooi als de kinderen hun christen-zijn kunnen herkennen in voorleesboeken. Ik denk dat je ook een boek voor kunt lezen waar deze elementen niet direct in te herkennen zijn. Het mag echter niet zo zijn dat er in een voorleesboek gevloekt en gespot wordt met God en Zijn geboden.

Hoe reageren de kinderen op uw voorleesboek?

Als de kinderen het voorleesboek zien, zitten ze al snel recht om het verhaal weer verder te kunnen horen. Als het boek uit is, gaat er vaak een zucht door de klas. ‘Jammer, dat het alweer uit is.’ Soms praat ik met de kinderen over het boek na, dat ligt aan welk voorleesboek het is. Toen ik vorig jaar het vernieuwde prentenboek: ‘In de Soete Suikerbol’ voorlas, heb ik er met de kinderen over gesproken. Dit was dan vooral om dingen uit te leggen, die vroeger wel voorkwamen, maar die de kinderen nu niet meer herkennen.


Naam: Carolien Dieleman
School: Julianaschool in Krabbendijke
Groep: 0/1

Vindt u het van belang dat er wordt voorgelezen in de klas?

Jazeker! De woordenschat van de kinderen wordt er sterk door ontwikkeld. Kinderen leren veel van de taal van voorleesboeken. Bovendien is voorlezen erg goed voor de sfeer in je groep.

Welk boek is uw favoriete voorleesboek?

Pas kocht ik het voorleesboek ‘De wiebeltand van Sofie en andere verhalen’, geschreven door Annemarie ten Brinke en Willemijn de Weerd. Dit boek is wel een van mijn favorieten geworden. Ik ben het op dit moment aan het voorlezen in mijn groep. De wiebeltand van Sofie is een voorleesboek met veertig verhaaltjes over het eigenwijze meisje Sofie, haar zusje Lotte en haar vriendje Bram. De verhalen zijn op een humoristische, herkenbare manier geschreven en gaan over alledaagse gebeurtenissen. Het boek is mijn favoriet omdat het dicht bij de leefwereld van de kinderen staat. Het is een leuk boek om voor te lezen, ook voor jezelf als leerkracht, omdat er ook een bepaalde humor in zit, die je als leerkracht wel snapt, maar de kinderen soms nog niet!

Aan welke criteria moet een goed voorleesboek volgens u voldoen?

Het heeft een eenvoudige stijl en is vlot geschreven. Voor de kleuters is het fijn dat er allemaal korte verhaaltjes in staan, omdat hun spanningsboog nog kort is. Ook kun je dan goed tussendoor even een verhaaltje voorlezen, bijvoorbeeld als we klaar zijn met het eten en drinken. Dat leest lekker voor. Het is ook fijn dat er geen vloeken in dit boek staan.

Is het van wezenlijk belang dat er christelijke elementen in het boek zitten?

Ja, dat denk ik wel, maar het moet er niet te dik bovenop liggen. Een voorbeeld: het is goed dat de kinderen bidden voor het eten. Dit hoort (als het goed is) ook bij de leefwereld van de kleuters in je groep, dus sluit het aan.

Hoe reageren de kinderen op uw voorleesboek?

Nog een verhaaltje! Ze genieten ervan en lachen om de belevenissen van Sofie. Bij het voorlezen uit dit boek praat ik kort met de kinderen na. Maar als ik een prentenboek voorlees stel ik van tevoren de Wie? Wat? Waar? en Luistervraag uit Taalfontein. Door deze vragen leren de kinderen dat je vragen over de inhoud van een boek kunt stellen.


Naam: Gewieke Brons
School: Verhoeff-Rollmanschool in Bodegraven
Groep: 7

Vindt u het van belang dat er wordt voorgelezen in de klas?

Ja, het werkt samenbindend. Je luistert met elkaar naar een verhaal. Je gaat als het ware met elkaar op ‘avontuur’. Daarnaast werkt het ook ontspannend, de kinderen kunnen dan even bijkomen van het harde werken. Ook stimuleert het kinderen om zelf te gaan lezen.

Welk boek is uw favoriete voorleesboek?

Mijn favoriete voorleesboek is: ‘Verhalen van de tweelingbroers’ van Tonke Dragt. Het boek gaat over een tweeling (Laurenzo en Jiacomo) die heel erg op elkaar lijken. Ze beleven allerlei avonturen. Het is een verzonnen verhaal dat zich afspeelt in de tijd van de ridders en kastelen. Ik lees dit boek graag voor omdat het leuke en meeslepende verhalen zijn. Elke keer als je voorleest wil je wel verder lezen en de kinderen vinden het elke keer weer jammer als je moet stoppen. De verhalen gaan net even anders dan je denkt dat ze gaan lopen.

Aan welke criteria moet een goed voorleesboek volgens u voldoen?

Het boek moet lekker voorlezen en de kinderen boeien. Ook is het belangrijk dat het boek aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Ze moeten erdoor geprikkeld worden om zelf te gaan lezen. Soms kan je het gebruiken om een gesprek over een bepaald onderwerp aan te gaan.

Is het van wezenlijk belang dat er christelijke elementen in het boek zitten?

Nee, ik denk niet dat het echt nodig is. Je kunt ook een boek nemen van een schrijver die niet christelijk is en daar met de kinderen over praten. In het boek van de tweelingbroers zitten ook lessen die de kinderen kunnen leren, zoals eerlijk zijn, zonder dat het door een christelijke schrijver is geschreven. Veel boeken die de kinderen lezen, zoals uit de klassenbibliotheek, zitten wel vol met christelijke elementen. Dan is het ook goed om kinderen via een voorleesboek te laten ervaren dat het ook anders kan.

Hoe reageren de kinderen op uw voorleesboek?

Ze vinden het jammer als het is afgelopen en zijn benieuwd naar een nieuw voorleesboek. Als het onderwerp er zich voor leent, praat ik daar wel eens over na. Kinderen kunnen soms ook met vragen zitten n.a.v. het boek. In de kinderboekenmaand lezen we ook het actieboek voor en dan praat ik er in ieder geval over.


Naam: Nico van Vliet
School: Ds. J. Fraanjeschool, locatie De Burcht in Barneveld
Groep: 5/6

Vindt u het van belang dat er wordt voorgelezen in de klas?

Ja. Met elkaar geniet je van een verhaal. Heerlijk om te zien hoe de kinderen gebeurtenissen samen “meebeleven”. Tegelijk kun je op het gebied van woordenschat iets meegeven, door uitleg van woorden of zinnen te verweven in het voorleesverhaal. Soms gebruik ik een stuk tekst ook in de taalles, bijvoorbeeld in groep 6 bij een les over de directe rede.

Welk boek is uw favoriete voorleesboek?

Ik heb in groep 6 al een aantal jaren lesgegeven. Elk jaar las ik in die jaargroep Op weg naar de bevrijding voor van Bert Wiersema. Ook nu ben ik er weer in begonnen. Het boek is gebaseerd op een waar gebeurd verzetsverhaal uit de Tweede Wereldoorlog. De hoofdpersoon komt in het verzet terecht en werkt mee aan de bevrijding van ons land. Er zit spanning en humor in het boek, wat de kinderen boeit. Tegelijk kom je bijvoorbeeld iemand in het concentratiekamp tegen, die tot de verbazing van de hoofdpersoon en van de lezer, de gevangen hoofdpersoon helpt. Daarnaast hoor je vaak van kinderen dat ze een boek al kennen. Dat is bij dit boek veel minder het geval.

Aan welke criteria moet een goed voorleesboek volgens u voldoen?

Het moet spannend zijn, maar ook realistisch! Het is mooi als de kinderen behalve op het gebied van taal, ook iets anders meekrijgen, in dit geval een stukje geschiedenis. Vorig jaar deden we in onze groepen 6 het project over het boek Rowan, een verhaal uit de Middeleeuwen. Ook hierin zit spanning én leren de kinderen veel over de Middeleeuwen.

Is het van wezenlijk belang dat er christelijke elementen in het boek zitten?

Het geeft tijdens het voorlezen wel een meerwaarde aan het boek. Maar het moet er niet dik bovenop liggen. Er zijn boeken waar bidden en Bijbellezen het boek christelijk, liever gezegd, vroom maken. In het boek van Bert Wiersema komt het niet overdreven voor. Wel wordt er bijvoorbeeld kort gewezen op het vertrouwen van de hoofdpersoon op God, en dat in oorlogstijd! Dat is waardevol. In ieder geval mag het boek door de sfeer en woordkeus niet tegen de normen van de Bijbel ingaan.

Hoe reageren de kinderen op uw voorleesboek?

Ze zijn geboeid, en zeggen: ‘Yes, voorlezen!’ Of: ‘Oooh!’ Vaak praten ze met elkaar na over het gedeelte wat ik heb voorgelezen. Ik laat ze dan gaan en luister toe. Soms is er iets naar aanleiding van het verhaal om wel even over door te praten. Dat doen we dan ook.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Het favoriete voorleesboek van...

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's