Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leerlingen op het Binnenhof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leerlingen op het Binnenhof

In gesprek met SGP-voorlichter Menno de Bruyne

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig sjouwen ze door de parlementsgebouwen: leerlingen van een school ergens in Nederland. De meesten zullen het op een bepaalde manier wel spannend vinden, als bij binnenkomst hun hele hebben en houden wordt doorgelicht voor ze naar binnen mogen. Daarbinnen kijken ze misschien bewonderend naar de hoge ruimte, de lange roltrappen, de rij met Neêrlands groten-in-marmer in de Statenpassage. En verder? Hoe ervaren ze zon bezoek aan het Haagse Binnenhof? En hoe ervaren de bewoners van die gebouwen hun bezoek? DRS Magazine vroeg het aan drs. Menno de Bruyne, fractievoorlichter van de SGP.

De zoektocht naar de SGP -burelen ergens onder het dak zou een onbekende zwaar vallen. Maar Menno de Bruyne weet hier de weg. Hij loopt er al heel wat jaren en heeft in diverse hoeken van het gebouw zijn kantoor gehad. Nog voor de koffie ingeschonken is, steekt de welbespraakte woordvoerder van wal. Over het bezoek van de leerlingen van het Calvijn College, gisteren. Over z’n rondleidingen voor de lezers van de GezinsGids en z’n rondleidingen voor de stichting Pro Demos. Over vrouwenverenigingen, kiesverenigingen en familie-uitjes. Het duizelt me eerst even, maar het wordt wel duidelijk dat hij al duizenden mensen heeft rondgeleid in en rond het Binnenhof. De SGP steekt daar als kleine partij veel tijd in. ‘Want’, zegt De Bruyne, ‘we zijn ervan overtuigd dat de beste reclame de mond-op-mond reclame is. Als je in gesprek gaat met de mensen en laat zien wie je ‘in het echt’ bent maakt dat de meeste indruk.'

Functie

Het is natuurlijk een belangrijke vraag wat de functie is van zo’n leerlingbezoek aan het hart van de Nederlandse politiek. De Bruyne legt de lat niet al te hoog: ‘Het gaat erom dat ze kennis maken met de politiek. We willen ze het gewoon een keer laten zien, vanuit de veronderstelling: onbekend maakt onbemind; bekend maakt misschien wat bemind. Het is tenslotte een bijzondere werkplek: veel in het nieuws en je botst er om de paar meter tegen bekende Nederlanders op.’

Ook als de leerlingen niet veel van politiek afweten heeft zo’n bezoek een functie, zegt De Bruyne: ‘Zoals de leerlingen van gisteren bijvoorbeeld. Ze hebben gesproken met Elbert Dijkgraaf, die er ruim de tijd voor heeft genomen.

En als ze in het nieuws iets uit Den Haag tegenkomen, is er toch een blik van herkenning. Hopelijk blijft er voor de SGP ook iets aan de strijkstok hangen. Wat dat betreft moet je trouwens het rendement niet alleen aan de groep zelf afmeten: er wordt thuis ook over zo’n bezoek gepraat.’

‘En ik hoop dat ze niet alleen meenemen dat de SGP een partij is met een verhaal dat er wezen mag, met mensen van vlees en bloed die biddend proberen er het beste van te maken. Ik wil ze ook graag liefde bijbrengen voor de parlementaire democratie zoals die in Nederland vorm heeft gekregen. Dat is een groot goed, ook als is democratie niet het einde van alle tegenspraak. Het is heel goed dat je met elkaar praat en in goed overleg probeert tot een oplossing te komen. Alle andere systemen zijn uiteindelijk stukken minder. In de Handelingenkamer, waar de verslagen staan van de Tweede en Eerste Kamer vanaf 1849, laat ik altijd zien dat er één plank leeg is: die van de jaren 1940-1945, de Tweede Wereldoorlog. Er wordt hier in dit huis heel veel gepraat, maar er waren ook vijf jaren waarin we niets te zeggen hadden. Toen zat er een vent met een snorretje in Berlijn, en we weten wat daar het resultaat van is geweest.’

Dankbaar werk

Het programma van zo’n bezoek ziet er ongeveer als volgt uit: ‘De leerlingen brengen eerst een bezoekje aan de publieke tribune in de plenaire zaal. Tien minuten of een kwartiertje, want de debatten zijn meestal erg saai. Als er een spannend debat is, waarbij de hoofdrolspelers elkaar te lijf gaan, is er geen ander programmaonderdeel meer nodig.

Maar normaal gesproken is er daarna een ‘vragenuurtje’ met een kamerlid of met mij, en we sluiten af met een rondleiding door de wandelgangen.’

‘Meestal zijn de leerlingen wel onder de indruk van het gebouw. En je kunt hier Job Cohen tegenkomen, of Geert Wilders. Gisteren liepen we zelfs de koningin tegen het lijf. En verder moet ik zelf proberen om de aandacht erbij te houden. Dat is intensief, maar rondleiden is het meest dankbare onderdeel van mijn werk als voorlichter. Niet alleen vanwege de zak drop, de bolussen of een bon na afloop. Ik vind het ook belangrijk dat ze merken dat SGP -ers niet alleen in een zwart pak lopen of met een sombere blik door het leven gaan.’

Voorkennis

Het instapniveau van de leerlingen is nogal verschillend, constateert de SGP - voorlichter. De ene docent besteedt blijkbaar veel meer aandacht aan de voorbereiding dan de andere. Dat is te merken aan de vragen die de leerlingen stellen. Meestal zijn die vragen heel praktisch. Zoals wanneer op de 150 kamerzetels maar tien kamerleden hebben plaatsgenomen, die in gesprek zijn met een enkele minister in vak K. Dat levert standaard de vraag op waar ‘de rest’ is. Of vragen over de beveiliging.

En dan zijn er vragen als: ‘Ziet u meneer Rutte wel eens? Hoe is die dan in het echt?’ Maar de wat meer ingewijden willen wel eens weten in hoeverre je nu als SGP iets kunt bereiken. Of ze hebben gehoord dat de SGP op dit moment een belangrijke positie inneemt en willen daarbij het naadje van de kous weten. Overigens brengt de bijzondere positie van de SGP als ‘gedoogpartner’ van het kabinet zoveel perscontacten voor Menno de Bruyne met zich mee, dat de rondleidingen gedeeltelijk door SGP -jongere Herman Meijer zijn overgenomen.

Wilders

De leerlingen hebben, net als alle bezoekers van de Kamergebouwen, veel belangstelling voor PVV-leider Geert Wilders. Buitenlandse bezoekers kennen volgens De Bruyne slechts de naam van één Nederlandse politicus, of in ieder geval z’n haarkleur. ‘Als Wilders het woord voert, willen de leerlingen op de publieke tribune vaak blijven. Ze zijn gefascineerd.’ Ik informeer voorzichtig naar het verhaal dat er in SGP -kringen nogal wat sympathie voor Wilders bestaat. Is dat merkbaar in de reacties van de leerlingen?

‘Soms merk je daar wel iets van, met name bij lager opgeleiden. Er is vooral sympathie voor twee standpunten: zijn pro-Israël houding en het feit dat hij tegen de Islam is. Bovendien is hij recht voor z’n raap. Jongelui vinden dat mooi. Maar als ik vraag: wie van jullie zou op hem stemmen, dan blijkt dat toch maar een heel klein groepje te zijn. Ik prikkel ze dan wel eens: je vond het toch zo leuk? Meestal is het antwoord dan: ja, maar hij draaft wel door. Of: het is wel lache, maar er is ook veel waar ik het niet mee eens ben. Daar kun je dan dus op doorgaan. Uiteindelijk blijkt er toch weinig grensverkeer tussen SGP en PVV.’

Het is duidelijk: Menno de Bruyne speelt graag de gastheer van de SGP . De partij ontvangt de schoolklassen (uit het middelbaar onderwijs, want de basisschoolleerlingen behoren niet tot de doelgroep) gratis. ‘Laten we dat zo maar houden, dan blijft de drop tenminste binnen stromen.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Leerlingen op het Binnenhof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's