Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Strijdbaar voor christelijk onderwijs in Europa

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strijdbaar voor christelijk onderwijs in Europa

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij is Europarlementariër voor de SGP en reist in die hoedanigheid heel de wereld over. Toch is zijn betrokkenheid bij het Nederlands onderwijs groot, niet in het minst omdat hij zelf docent geschiedenis is geweest. In september is hij hoofdspreker op de Europese Conferentie over christelijk onderwijs. Ik wil voor mijn toespraak op de conferentie gaan onderzoeken in welke mate Europa de uitwisseling tussen christelijke scholen kan bevorderen.

Onderweg vanuit Apeldoorn naar Brussel neemt de heer drs. B. Belder de tijd om een stop te maken in Ridderkerk en te spreken met een redactielid van DRS-Magazine. De parlementariër blijkt een levendig verteller die weinig aansporing nodig heeft om te spreken over de dingen die hem zoal bezig houden in Europa. Maar ook over het Nederlands onderwijs heeft hij zijn observaties.

Wortels

‘Hoewel ik nu al 12 jaar Europarlementariër mag zijn voor de SGP , liggen mijn wortels in het onderwijs. Ik ben 15 jaar lang docent geschiedenis geweest aan het Johannes Calvijn Lyceum in Rotterdam Zuid. Die verbondenheid met het onderwijs is altijd gebleven. Mijn dochter is docent Engels, en onze oudste kleinzoon doet tweetalig onderwijs op de Guido de Bres in Rotterdam. In Europa is die meertaligheid van belang als we spreken over de kenniseconomie; de veeltaligheid en de diversiteit komen in mijn werk sterk naar voren. Het is van wezenlijk belang dat er goed taalonderwijs is; je weet nooit waar je later terecht komt. Onze cultuur is heel internationaal: kijk ook naar de invloed van de media.’

Onderwijs

Op de vraag welke talen hij dan spreekt, moet de heer Belder even glimlachen. ‘In het Duits en het Engels kan ik mij goed redden, met name in het Duits. Frans kan ik lezen en verstaan, maar spreek ik minder. Dat heb ik al geleerd in mijn tijd bij het Reformatorisch Dagblad. Na mijn docentschap ben ik daar lange tijd buitenlandredacteur geweest.’

Belder springt terug naar het eerdere thema. ‘Maar nog even over dat onderwijs. Kinderen moeten passief en actief de taal leren. Dus gewoon grammatica en woorden stampen. Dat is echt heel belangrijk.’ Denkt de heer Belder dat dat nu te weinig gebeurt? ‘Nou, ja, dat mag soms wel wat meer, er moet een stevige basis liggen. Er is niets mis met stampen, het liefst hardop en achter elkaar. Mijn moeder, hoewel ze een groot gezin had, maakte altijd tijd om ons even te overhoren na het avondeten.’ De heer Belder vindt als Europarlementariër kennis enorm belangrijk. ‘Je hebt een grotere woordenschat, maar ook kennis van andere zaken dan van taal is belangrijk. Leraren moeten de lat ook hoog durven leggen. Dus niet te veel afdalen naar het niveau van de leerling. Leerlingen mogen er best moeite voor doen, onderschat ze vooral niet. Ik had een hoogleraar Middeleeuwen en die zei: “Pas op dat je niet te veel door je knieën zakt”. Dan doe je mee aan de nivellering en dat is niveauverlaging. Mijn leerlingen van de eindexamenklassen liet ik het partijprogramma van de NSDAP lezen, in het Duits!’

Discussie

De heer Belder benadrukt dat het om een observatie gaat en dat hij het niet met onderzoek kan onderbouwen. ‘Ik heb het niet over de basisschool maar meer over het voortgezet onderwijs. Het goede vakonderwijs is verdwenen. Ik doel nu op de vroegere huishoudschool en ambachtschool. Het is allemaal veel te breed en te algemeen. En ook die massa-scholen, het is veel te groot geworden. Een schoolleiding kan toch het overzicht niet meer houden? Daarnaast, leerlingen willen zekerheid. Ze aan het werk zetten met opdrachten functioneert maar ten dele.

Leerlingen willen gewoon weten hoe het zit.’ De Europarlementariër raakt nu echt op dreef. ‘Eerst de kennisoverdracht, dan komen daarna de vragen vanzelf wel. Dat oeverloze gediscussieer, ik ben er radicaal op tegen. Wat vindt de leerling ervan; dat is toch in eerste instantie helemaal niet relevant? Als je wat wilt leren moet je vooreerst goed luisteren. Als je leerlingen te weinig meegeeft, dan werkt dat door in heel hun leven. Als leraar heb je echt een grote verantwoordelijkheid.’

Vindt de heer Belder dat vooral het christelijk/reformatorisch onderwijs dit ter harte moet nemen? ‘Zeker in een seculiere samenleving moet onze kennis goed zijn. Alles wordt gerelativeerd, zeker ons verleden. Het secularisme dringt overal in door. Dan moeten christelijke scholieren goed worden geschoold, denk bijvoorbeeld aan een thema als de Reformatie. Dat was een Europese beweging, over de grenzen. In mijn huidige werk is dat heel belangrijk.’

Europa

Terug naar Europa. Wat doet Europa op onderwijsterrein? ‘De SGP is van mening dat Europa niet de eerst aangewezene is op het onderwijsbeleid. Ons verkiezingsprogramma zegt daarover dat de lidstaten daarover gaan. Europese regelgeving mag de vrijheid van onderwijs in Nederland niet in gevaar brengen. Dat gezegd hebbend is het wel zo dat wij zijn voor samenwerking, voor de uitwisseling van goede praktijken. Uitwisseling in het kader van de kenniseconomie. Vooral ook hoe christelijke scholen elkaar tot een hand en een voet kunnen zijn. Zeker omdat we te maken hebben met de geest van het secularisme die in alle lidstaten ingang heeft.’

Enthousiast: ‘Sommige scholen brengen met enige regelmaat een bezoek aan onze Europese fractie. Dat is echt heel goed. Het Driestarcollege is daar een voorbeeld van. Als ze dan al wat kennis hebben van de organen en de werking van de Europese Unie, kunnen wij gelijk met hen over de inhoud spreken. En dan komt de geest van het secularisme zeker aan de orde. Een voorbeeld daarvan is als ik wijs op het gevaar van salafistische moslims in Bosnië.

Ik krijg dan gelijk van een collega van GroenLinks te horen dat juist mijn partij een voorbeeld van religieus extremisme is. Over de kwestie zelf zwijgt ze opvallend genoeg. Dat is de contradictoire geest van het westerse secularisme: spreken over de islam is taboe maar het christendom wordt vrijuit bekritiseerd. Dat vertel ik die jongeren dan ook.’

Europese Conferentie

De heer Belder zal op de Europese conferentie van D.V. 20 en 21 september aanstaande spreken over christelijk onderwijs in Europa (zie kader). Wat vindt hij de toegevoegde waarde van deze conferentie? ‘Het is van groot belang dat christelijke scholen in Europa met elkaar in contact treden. Ze staan op een gezamenlijke basis zoals ik al zei, namelijk de Reformatie. Europa moet niet komen met richtlijnen of iets dergelijks; scholen moeten zelf met elkaar in contact treden. Wel wil ik deze zomer nog een klein onderzoekje doen met de vraag in welke mate Europa uitwisseling tussen landen stimuleert.

Ik weet dat er geld vanuit Europa komt voor uitwisseling in het hoger onderwijs, waarom zou dat voor christelijk onderwijs niet kunnen? De resultaten wil ik in mijn toespraak op de conferentie in september presenteren. Laat christelijke scholen steun ontvangen bij uitwisselingen van leerlingen. We moeten wel oppassen dat Europa niet onmiddellijk onaanvaardbare voorwaarden aan subsidie gaat stellen, maar ik ga daar serieus naar kijken.’

Emancipatie

De SGP -er kijkt wel bezorgd naar de emancipatiedrang die vanuit Europa over de lidstaten heen gaat. ‘Gelukkig is de nieuwe richtlijn gelijke behandeling van de Europese Commissie door de Duitsers in de ijskast gezet. Duitsland heeft gezegd dat er tot 2013 geen sprake zal zijn van besluitvorming. Dat staat in hun regeerakkoord. Je ziet heel duidelijk dat de lidstaten veel meer op de rem gaan trappen als het gaat om Europese bevoegdheden. Oost-Europese landen die lid zijn geworden van de EU zeggen heel duidelijk dat ze Moskou niet in willen ruilen voor Brussel. Met andere woorden: ze zijn sinds 1989 verlost van het juk van Moskou, ze willen niet dat de Europese Unie nu de baas gaat spelen.’

De heer Belder gaat wat verzitten. ‘Anderzijds is er onlangs door het Europees Parlement een tekst aangenomen die gaat over het bijscholen van docenten op het gebied van gelijkheid van mannen en vrouwen.’ Hij bladert in een stapeltje papieren en pakt de tekst er even bij. ‘Kijk, hier staat het: “stelt voor docenten specifiek bij te scholen op het gebied van gelijkheid tussen mannen en vrouwen”. Gelukkig kan het Europees Parlement dit niet afdwingen, maar het is een teken aan de wand.’

Conferentie

‘Ik zie erg uit naar de conferentie in september en hoop dat zij de samenwerking en uitwisseling van christelijke scholen in Europa zal versterken. Vanuit Brussel kan ik deze ontwikkeling positief waarderen. Het gaat om het geven van Bijbelgetrouw onderwijs als solide fundament voor ons werelddeel.’


Levensloop drs. Bastiaan Belder

• Geboren 25 oktober 1946 te Ridderkerk
• Opleiding
- M.O.-geschiedenis aan de Nutsacademie te Rotterdam
- Oost-Europese geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht
• Loopbaan
- Docent geschiedenis Scholengemeenschap ‘Johannes Calvijn’ te Rotterdam, van 1969 tot 1 augustus 1984
- Redacteur buitenland/commentator (later redacteur Midden- en Oost-Europa) ‘Reformatorisch Dagblad’, van 1 augustus 1984 tot 1999
- Lid Europees Parlement, vanaf 20 juli 1999


Europese Conferentie Christelijk Onderwijs

VGS, Driestar Educatief en de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap organiseren een Europese conferentie rondom het christelijk onderwijs. De titel van de conferentie luidt: ‘The value and position of Christian education in Europe’. Het doel is om het christelijk onderwijs in Europa te versterken en kennis te delen. Er zijn schoolleiders aanwezig uit Engeland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Iedereen die werkzaam is of betrokken bij het christelijk/reformatorisch onderwijs is van harte welkom. Meer informatie is te vinden op www.vgs.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2012

De Reformatorische School | 44 Pagina's

Strijdbaar voor christelijk onderwijs in Europa

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2012

De Reformatorische School | 44 Pagina's