Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scholen die verschillen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scholen die verschillen

Christelijke school in de stad en op de bible belt

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Twee scholen, twee directeuren. De één directeur op een christelijke stadsschool, midden in de Haagse Schilderswijk (een prachtwijk in ambtenarentaal). Een school die voor 90% bevolkt wordt door allochtone kinderen. De andere directeur op een reformatorische school op de Veluwe met alleen autochtone kinderen. De één kwam op bezoek in Den Haag, de ander ging naar Nunspeet. Naast een verslag over hun ontmoeting kunt u ook lezen hoe de directeuren het bezoek aan de andere school hebben ervaren.

Welke overeenkomsten en welke verschillen constateren de beide directeuren, Leonard van Leeuwen, drie jaar werkzaam als directeur in Nunspeet en Patrick Vogelaar, ruim zes jaar directeur in Den Haag?
In ieder geval de grootte en de omgeving waarin de school staat. De ds. A. van Stuijvenbergschool in Nunspeet heeft 247 leerlingen en heeft 27 personeelsleden.
De Koningin Beatrixschool in Den Haag wordt door 339 kinderen bezocht en heeft ongeveer 70 personeelsleden. Het grote aantal leerkrachten valt op. Patrick Vogelaar: ‘Doordat de ouders van onze leerlingen vaak laag zijn opgeleid krijgen wij meer geld voor extra personeel. Onze school staat in een “impulsgebied”.
Dat betekent dat de school beduidend meer geld krijgt om de leeromgeving zo optimaal mogelijk te maken. Dus kleinere klassen en meer handen in de klas.’
De school in Nunspeet krijgt weinig extra middelen. Deze leerlingen hebben voornamelijk (hoger) opgeleide autochtone ouders.

De Van Stuijvenbergschool in Nunspeet staat in een woonwijk met veel groen. Heel anders is dat rond de Beatrixschool. Een gebouw middenin een oude stadswijk. Geen groen, drukke straten, etagewoningen en winkels met vooral Marokkaanse en Turkse namen.

Bestuur
In Nunspeet heeft het bestuur naast de ds. Van Stuijvenbergschool ook de ds. De Ridderschool onder haar hoede. Statutair is vastgelegd dat het schoolbestuur uit leden van de plaatselijke gereformeerde gemeente bestaat. Leonard: ‘Een groot deel van de kinderen op de twee scholen heeft ook die kerkelijke achtergrond.’
De Koningin Beatrixschool wordt bestuurd door de stichting ‘De School met den Bijbel’. Deze stichting in Den Haag verzorgt al sinds 1883 christelijk onderwijs in de Schilderswijk. Zij heeft de zorg voor de Koningin Beatrixschool, de school voor primair onderwijs en voor De Peuterhoek, een voorschool en peuterspeelzaal.
Beide heren geven aan dat zij veel zaken zelf regelen. Patrick: ‘Ik heb net als Leonard geen stafbureau dat een aantal dingen voor ons regelt zoals dat het geval is bij een bestuur met een groot aantal scholen.’

Aannamebeleid
Hoewel veel scholen last hebben van krimp hoort daar de Koningin Beatrixschool niet bij. Sinds dit cursusjaar zitten de bovenbouwgroepen in een dependance omdat het eigen gebouw te klein werd. Leonard merkt op dat groei voor een christelijke school in een stadswijk wel heel bijzonder is. Daar is Patrick het helemaal mee eens. ‘We zijn daar erg blij mee, vooral omdat er in de buurt nog eens veel andere scholen staan.
Onder andere een openbare en een Hindoestaanse school. Toch kiezen veel moslimouders voor onze school vanwege de normen en waarden en de uitgesproken identiteit. Zo hadden we enige tijd geleden een ouderavond over de methode “Wonderlijk gemaakt”. Vooral de islamitische ouders waren blij met de keuze voor die methode omdat er op een respectvolle wijze gesproken wordt over seksualiteit.

Tevens speelt het een rol dat er op onze school ook autochtone leerlingen zitten.
Dat vinden veel allochtone ouders belangrijk: zij hebben graag een “gemixte” groep. De meeste “blanke” ouders kiezen ook bewust voor deze christelijke school.
Zij zijn bereid om een eindje te moeten fietsen voor de school.’

Ook op de school van Leonard is geen sprake van krimp. ‘Hoewel er in Nunspeet een groot aantal scholen aanwezig is, waaronder vijf CN S-scholen, kiest ook 25 tot 30% van “onze” ouders, die geen lid zijn van de gereformeerde gemeente, toch bewust voor reformatorisch onderwijs. Bij aanmelding hebben wij dan een gesprek met deze ouders.’

De Beatrixschool kent een open aannamebeleid. Patrick: ‘Dat betekent dat ieder kind welkom is. Wel vertellen wij ouders duidelijk dat wij een christelijke school zijn. Dat kinderen de verhalen uit de Bijbel horen en ook Bijbelse liederen leren. Ouders tekenen bij de inschrijving dat zij hier geen bezwaar tegen hebben.’

Bewuste keuze
Hoewel er in het aannamebeleid wat betreft de kinderen op de scholen een groot verschil is, zijn de regels rond het benoemingsbeleid van het personeel hetzelfde. Patrick: ‘Wij zullen wat minder kijken naar de kerkelijke achtergrond. We willen vooral weten hoe iemand daar zelf in staat. Het lid zijn van een kerk en erin opgevoed zijn is voor ons niet voldoende.
Juist omdat in de les de man of vrouw voor de klas het verschil maakt.’
Leonard: ‘Het lidmaatschap van een kerk is inderdaad niet voldoende. Ook bij ons wordt doorgevraagd. Onze collega’s zijn de identiteitsdragers. Met hoe je bent maak je het verschil als christen. Hoe leef je, wat draag je uit. Wij willen dat graag horen van sollicitanten.’

Ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid is een belangrijk thema, ook voor minister Van Bijsterveldt.
Zij kwam naar de Koningin Beatrixschool om daar een facebookpagina te presenteren rondom dit thema. Via dit platform kunnen ouders met elkaar in gesprek over onder andere huiswerk, pesten en mediagedrag. Zijn de ouders in Nunspeet betrokken bij de school?
Leonard: ‘Bij ons staan de ouders dicht bij de school, kerkelijk en ook letterlijk omdat ze om de school wonen. We hebben nog steeds een (zeer) goede deelname als het gaat om hulp bij excursies, schoonmaak, leesmoeders en bespreking van de rapporten. Daar zijn we heel blij mee. Echter, bij open ouderavonden is de opkomst wat minder en zien we vaak dezelfde ouders. Om nog meer laagdrempelige activiteiten te organiseren waar behoefte aan was hebben we het afgelopen jaar drie maal een opvoedmorgen gehad in samenwerking met het School Maatschappelijk Werk. Daar kwamen ongeveer 15 tot 20 moeders op af. Ook ga ik bij de ouders op kennismakingsbezoek, zodat ik alle ouders persoonlijk leer kennen.
Ik heb de ouderbetrokkenheid zien toenemen. Door de diverse contacten komen ouders zelf met ideeën over sponsoring of ik vraag iemand van wie ik weet dat hij specifieke vakkennis heeft voor een bepaalde activiteit op school.’

Patrick: ‘Jarenlang is de ouderbetrokkenheid een knelpunt geweest op de Beatrixschool. Tijdens een rapportenavond of kerstviering kwam hooguit de helft van de ouders opdagen. Het was heel lastig om de ouders binnen te krijgen. De taal is vaak een barrière. Vanuit de cultuur van de ouders heerst de opvatting dat “op school de leerkracht de baas is”. Uit onderzoek is gebleken dat betrokkenheid van ouders belangrijk is voor de resultaten van de kinderen. Daarom hebben we een oudercoördinator aangesteld om die betrokkenheid van ouders te verbeteren. De gemeente gaf subsidie. Op alle mogelijke manieren worden ouders gestimuleerd om op school te komen.
Naast naailessen zijn er taallessen. Er zijn koffieochtenden waarop ouders kunnen binnenwandelen. Daar is de oudercoördinator bij aanwezig. We zien een enorme vooruitgang. En zoals ik al vertelde zitten we sinds kort ook op facebook. We hebben nu een groep betrokken ouders.
Zij onderhouden o.a. het binnenplein.
We hebben nu ook een moestuin bij de school. De ouders hebben op eigen initiatief subsidie binnengehaald om ons schoolplein meer te “vergroenen”. We plukken nu de vruchten van de ouderbetrokkenheid.’


Reactie Leonard
In plaats van mijn gebruikelijke fietstochtje door bosrijk Nunspeet, vandaag een 1,5 uur durende autorit naar Den Haag. Doel van deze ongebruikelijke reis: een gesprek met de directeur van de Beatrixschool in Den Haag. Midden in de Schilderswijk. In plaats van grote beukenbomen om de school, staat deze school midden tussen de portiekwoningen en liggen de vuilniszakken nog los op straat. Een mooi nieuw gebouw met een open, uitnodigend schoolplein ‘heet mij welkom’. Ik kom binnen in een mooie centrale hal, waar, heel herkenbaar, iedere week met de hele school een weekopening wordt gehouden. Patrick Vogelaar heet mij hartelijk welkom op ‘zijn’ school in de Schilderswijk. Een christelijke basisschool in een seculiere/ islamitische omgeving.

Bevlogen verteld Patrick me hoe zij als christelijke school er willen zijn voor de kinderen én ouders uit de omringende wijk. De school heeft een goede naam in de wijk en trekt daardoor veel nieuwe gezinnen aan. Deze komen af op de activiteiten die de school organiseert, op het duidelijk hanteren van de regels en op de christelijke normen en waarden die herkenning oproepen bij veel islamitische ouders. Het klinkt als een bijzondere combinatie, maar op deze manier komen veel niet-christelijke kinderen in aanraking met Gods Woord. De populatie van deze school is heel anders als op de Veluwe, maar de Bron is voor beide scholen gelijk!
Een mooie ervaring rijker rijd ik via de haven van Scheveningen weer richting de rust van de Veluwe. ‘Beatrixschool’, een baken in Den Haag?


Reactie Patrick
De Stuijvenbergschool ligt in een weldadig groene omgeving. Het gebouw en de pleinen zien er verzorgd uit. De groepen spelen in de pauze in het - pal naast de school gelegen - bos. De hele school ademt een rustige, maar ook huiselijk gezellige sfeer uit. Er is ruimte voor leerlingen om samen met de leerkrachten spontaan liederen te zingen. Een opgezette das in de gang valt op. De schoenen van de leerlingen gaan uit voor ze de klas in gaan. De basisregels hangen zichtbaar in de gang. De school hecht veel waarde aan voorspelbaarheid en doorgaande lijnen in het onderwijs. Deze, maar ook andere teambreed gemaakte ‘BAS’-afspraken zijn zichtbaar in de inrichting.
Volgens Leonard is de sfeer in het team goed. Een systeem van normjaartaken is tot nu toe niet nodig. De overheersende cultuur is er een van ‘gezamenlijk aanpakken’. Er wordt veel energie gestoken in sociale cohesie: de directeur gaat bij alle ouders op huisbezoek, er zijn jaarlijks veel activiteiten, het team gaat op kamp samen met groep 8. Een grote groep ouders is bereid zich in te zetten voor zaken als schoonmaak, was, bibliotheek etc.
Dat is een van de mooie kanten van een reformatorische school in de bible belt: er is eenheid tussen kerk, gezin en school.
En zodoende een bijzonder waardevol evenwichtig opvoedingsklimaat, waar het in onze maatschappij in veel gezinnen helaas vaak aan ontbreekt.


Anneke Bregman
Redactielid DRS Magazine

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Scholen die verschillen

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's