Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Jongelui kunnen best luisteren. Als je maar wat te vertellen hebt!’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘Jongelui kunnen best luisteren. Als je maar wat te vertellen hebt!’

4 minuten leestijd

Het was opnieuw een indrukwekkende dag. Met zon vijftig schoolleiders uit het christelijk/reformatorisch onderwijs nadenken over de positie en de toekomst van het onderwijs is elk jaar opnieuw een belevenis. Een spanningsboog van tien minuten? Ik geloof er niets van, sprak ds. W. Visscher.

Jaarlijks organiseren VGS en Driestar Educatief op de eerste vrijdag in oktober de directeurendag: een dag van bezinning en ontmoeting. Op 5 oktober voeren twee boeiende sprekers het woord.
De eerste is ds. W. Visscher. Zeer betrokken op het onderwijs en meer dan eens degene die een dringend appel doet op het onderwijs om waakzaam te zijn in deze tijd van seculiere tegenwind. De andere spreker is prof. dr. F.A. van der Duyn Schouten, voormalig rector magnificus van de Universiteit van Tilburg en lid van de Onderwijsraad.

Aanhoudende zorg
Van der Duyn Schouten schetst een aantal thema’s die de komende periode een rol gaan spelen in onderwijsland.
Dat is in ieder geval de rol van Artikel 23.
Het Grondwetsartikel over de aanhoudende zorg van de regering voor het onderwijs. ‘Dat is zo belangrijk’, schetst Van der Duyn Schouten, ‘dat het niet aan het particuliere initiatief kan worden overgelaten.’ En toezicht? Dat hoort er gewoon bij. Dat is een taak van de overheid en dient als buffer tegen ad hoc beleid en wijzigingen die ingegeven zijn door politieke voorkeuren.

Professioneel zelfbewustzijn
De Onderwijsraad richt zich verder op de ontgroening die zich in verschillende delen van Nederland voltrekt. Met als gevolg dat veel scholen kleiner worden.
‘De romantiek rondom kleine scholen ligt achter ons’, meent Van der Duyn Schouten. Hij verwacht dat de bekostiging om kleine scholen in stand te houden zal verdwijnen.
Ook de kwaliteit van de leraren is een punt van aandacht voor de Onderwijsraad. ‘Er zijn relatief veel onbevoegden, grote kwaliteitsverschillen tussen leraren onderling en lage toelatingseisen tot het beroep.’ De Onderwijsraad wil het professionele zelfbewustzijn bij leraren vergroten en meer eisen stellen aan de toelating. Nieuwe professionaliteit van leraren is nodig om te kunnen omgaan met de diversiteit aan leerlingen.

Kansen
Ondanks de toenemende druk op het christelijk en reformatorisch onderwijs ziet Van der Duyn Schouten een aantal uitdagingen. ‘Natuurlijk verhoging van de kwaliteit. Maar belangrijker nog: verbinding tussen de kwaliteit en de identiteit van de school. Laat zien dat identiteit een wezenlijk onderdeel is van je kwaliteit. Doe wat je zegt!’
Verder vindt Van der Duyn Schouten het ‘typisch’ iets voor het reformatorisch onderwijs om jongeren uit de gereformeerde gezindte te interesseren voor een baan in het onderwijs.

Inventiviteit
Naast kansen ziet de tweede voorzitter van de Onderwijsraad ook bedreigingen. ‘Er is te weinig inventiviteit in het omgaan met de overheid. Neem nu het wetsvoorstel seksuele diversiteit. De Onderwijsraad heeft hierin negatief geadviseerd.’ Van der Duyn Schouten houdt de aanwezige schoolleiders de wetstekst voor. ‘Al langere tijd is opgenomen dat leerlingen de hoofdzaken leren over geestelijke stromingen en respectvol leren om te gaan met diversiteit. Nu is daar aandacht voor seksualiteit en seksuele diversiteit bijgekomen. Ik spreek schoolleiders die aangeven dit al lang te doen.’ Er is meer ruimte om een eigen weg te bepalen dan we denken, is de moraal. ‘Gebruik de speelruimte die er is, wees inventief en creatief’, is de oproep van Van der Duyn Schouten.

Geïntegreerde identiteit
En er is meer werk aan de winkel. ‘Identiteit die niet geïntegreerd is bijvoorbeeld.
Of gebrek aan solidariteit in eigen kring.
En een soms zwakke relatie tussen school en kerk, met name in het voortgezet onderwijs.’ Van der Duyn Schouten herhaalt de oproep die hij eerder deed om in iedere kerkenraad een persoon te benoemen die expliciet verantwoordelijk is voor de relaties met de scholen.

Communiceren
Ds. Visscher legt in zijn meditatie de vinger bij de ‘lege en lastige tijd’ waarin we leven. Terwijl we het vaak totaal anders ervaren. ‘Er komt heel veel over ons heen’, houdt de Amersfoortse predikant ons voor. ‘Is er over vier jaar nog een SGP ? Hebben we over tien jaar nog christelijke scholen? Mogen kinderen straks nog besneden (of gedoopt) worden?’
De mensen om ons heen denken anders, zo ervaart ds. Visscher als hij met zijn buren spreekt. ‘Ze begrijpen ons niet.
Maar juist daarom gaat het om één ding: communiceren! Ga het gesprek aan!’
Aan de hand van Psalm 78 wordt ons de vastigheid van God en Zijn Woord voorgehouden. ‘In de chaos van deze wereld zond God het licht der wereld.
Vertel de loffelijkheden des Heeren! God zoekt nog steeds jonge mensen op. Of jongeren nog bereid zijn te luisteren naar die boodschap? Zeker! Maar dan moet u wel wat te vertellen hebben!’

Dick Both
Hoofdredacteur DRS Magazine

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's

‘Jongelui kunnen best luisteren. Als je maar wat te vertellen hebt!’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's

PDF Bekijken