Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een christen kan niet zonder sociale vaardigheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een christen kan niet zonder sociale vaardigheden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sociale vorming staat volop in de belangstelling. Veel scholen gebruiken een methode voor het aanleren van sociale vaardigheden. En leerlingen voor wie dit niet voldoende blijkt te zijn, volgen een sociale vaardigheidstraining. Een ding is duidelijk: de emotionele en sociale intelligentie is in onze 21e eeuwse maatschappij evenzeer van belang als het IQ. Vaardigheden als afstemmen op de ander, opkomen voor jezelf, omgaan met kritiek, complimenten geven en ontvangen zijn zaken die zowel in de schoolsituatie als in het maatschappelijk leven van groot belang zijn.

In een themanummer over sociale vorming wordt duidelijk dat sociale vorming niet alleen een belangrijk thema is maar ook een thema dat doordenking vraagt. In deze uitgave komen essentiële vragen naar voren over de maakbaarheidsgedachte achter veel sociale vaardigheidstrainingen, over het Bijbels mensbeeld, over de grenzen aan assertiviteit, over de ‘heersende’ norm wat betreft sociale vaardigheden. Het aantal vragen is zonder veel moeite uit te breiden.

In de verschillende bijdragen in dit nummer wordt materiaal aangereikt dat kan dienen als voortdurende bezinning op dit thema. We hebben deze bijdragen willen plaatsen in rapport met de tijd waarin we leven. Een tijd die wel getypeerd wordt als de tijd waarin de grote verhalen verleden tijd zijn, waarin leefgemeenschappen uiteenvallen en het individualisme hoogtij viert. De mens uit de 21e eeuw wordt steeds meer op zichzelf teruggeworpen. De mens is de maat van alle dingen en meent autonoom zijn eigen leven te kunnen leiden.

In deze context brengen we onze leerlingen sociale vaardigheden bij en zetten we ons in om hen voor te bereiden om sociaal vaardig hun weg door het leven te vinden. Leren we hen voor zichzelf op te komen, dagen we hen uit hun eigen grenzen aan te geven. Het grote onderscheid is echter dat de mens zelf niet de maat van alle dingen is. Dat individuele ontplooiing van het individu niet het belangrijkste oogmerk is, maar dat het grote gebod ook tijdens het aanleren van sociale vaardigheden doorklinkt: God liefhebben boven alles. En onze naasten als onszelf. En niet liever dan onszelf

In de geseculariseerde, schijnbaar tolerante maatschappij waarin we leven krijgt het aanleren van sociale vaardigheden een extra dimensie. Christen-zijn in de praktijk van alledag kan niet zonder sociale vaardigheden. Vrijmoedigheid, een bepaalde mate van assertiviteit om op te komen voor de Naam van de Heere Jezus, het leggen van verbinding om daadwerkelijk een ontmoeting te hebben met onze onkerkelijke medestudent, af kunnen stemmen met iemand die vanuit een heel andere achtergrond naar de werkelijkheid kijkt, het zijn allemaal vaardigheden die onze aandacht vragen. Of we nu leerling zijn of leraar.

Dick Both
Hoofdredacteur

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Een christen kan niet zonder sociale vaardigheden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's