Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kwaliteit van de schoolleider is redelijk goed, maar…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kwaliteit van de schoolleider is redelijk goed, maar…

Onderwijsinspectie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat de schoolleider een belangrijke rol speelt in het bieden van kwalitatief goed onderwijs weten we al een aantal decennia. Dat blijkt ook nu uit het onderzoeksrapport De kwaliteit van schoolleiders van de Inspectie van het Onderwijs.

Inspecteurs hebben in 2013 tijdens hun bezoeken 157 schoolleiders in het primair onderwijs en 113 schoolleiders in het voortgezet onderwijs gesproken en de gegevens verwerkt voor dit onderzoek. Of de inspectie hiervoor de geschikte partij is, is maar zeer de vraag. Maar dat terzijde. De conclusie is wel helder: Het gaat redelijk goed, maar er valt tegelijkertijd nog veel te verbeteren.

Het draagvlak in het team is er meestal wel. Ook blijkt uit het rapport dat vertrouwen wordt opgebouwd in veel scholen tussen schoolleiding en lerarenkorts. Schoolleiders blijken de omgeving rondom de school voldoende te kennen en bevorderen professioneel gedrag.
Er zijn ook uitdagingen, zo lezen. Schoolleiders blijken moeite te hebben met het anticiperen op risico’s en dilemma’s, met het oplossen van complexe problemen en met het doelgericht gebruiken van gegevens om de school te verbeteren.

Samenhang
Mooi aan dat dit onderzoek is dat blijkt dat de kwaliteit van de schoolleider samenhangt met de kwaliteit van de lessen op de school. Hoe beter de schoolleider, hoe beter die lessen zijn. En dat de kwaliteit van het bestuur invloed heeft op de kwaliteit van de schoolleider. Mooi dat door het rapport heen een appel klinkt richting besturen om te investeren in de schoolleiding. Besturen moeten hun schoolleiders stimuleren en faciliteren in hun verdere professionalisering. En gelukkig is daar gelegenheid voor. Denk bijvoorbeeld aan de Prestatiebox-gelden. Als deze uitgegeven worden waar ze voor bedoeld zijn, dan is er veel van te verwachten.
Met name interessant vind ik de praktijkvoorbeelden in paragraaf 3.5. Daar worden praktijken beschreven van – wat men noemt – bovengemiddende, gemiddelde en ondergemiddelde schoolleiders. Het zijn juist deze praktijkvoorbeelden die het onderzoek en de aanbevelingen tot leven brengen.
Allerlei competenties, kwalitatieve analyses en abstractheden ten spijt, het gaat om basale leiderschapsaspecten. Om schoolleiders die inspireren op de collectieve ambitie, die verstand hebben van het vak, present zijn, sturen op output en assertief optreden als leraren niet (meer) goed zijn in hun vak. Schoolleiders die houden van het vak en niet sturen op processen en papieren maar op mensen en manieren!


Het rapport is te downloaden op: http://tiny.cc/26ypex

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Kwaliteit van de schoolleider is redelijk goed, maar…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's