Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

#2032

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

#2032

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sander Dekker is een ijverige man. Als staatssecretaris van onderwijs doet hij zijn uiterste best om de kwaliteit van scholen te verbeteren. Zo heeft hij bedacht dat het curriculum op de schop moet. Waarom? ‘Omdat onderwijs opleidt voor de arbeidsmarkt van morgen.’ En daar moeten we ons blijkbaar op voorbereiden. Het project is ‘Onderwijs naar #2032’ genoemd, omdat de kinderen die nu naar school gaan in 2032 de arbeidsmarkt opgaan.
Die hashtag in de titel is nu heel hip omdat het bruikbaar is voor Twitter, maar grote kans dat dat over tien jaar totaal achterhaald is. En dat is meteen een manco voor het hele project. We kunnen niet weten hoe de arbeidsmarkt en de beroepen zich gaan ontwikkelen. Dekker heeft in verschillende media geroepen dat het vak programmeren (van computers) misschien moet worden ingevoerd. Maar is dat vak een blijvertje of is computerprogrammeur over een paar jaar ook een overbodig beroep? Zo zijn er meer vragen dan antwoorden. Ondertussen moeten we onszelf de vraag stellen wat wij vanuit het reformatorisch onderwijs voor antwoord hebben. Is ons onderwijs toekomstbestendig en geeft het leerlingen voldoende bagage mee om in de maatschappij te functioneren? In het meinummer van DRS Magazine willen we een begin van een antwoord geven.
Prominente vertegenwoordigers en denkers vanuit ons onderwijs zullen een aantal essays schrijven over de vraag waarom het christelijk/ reformatorisch onderwijs toekomstbestendig is. Zij zullen niet inzoomen op technische ontwikkelingen en hypes, maar veel meer op duurzame uitgangspunten die langer meegaan dan tot Deo volente 2032.


Gijsbert Vonk
hoofdredacteur

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

#2032

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's