Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stilstand is achteruitgang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stilstand is achteruitgang

De maatschappij vraagt om continue verbetering

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat stilstand achteruitgang is, geldt zeker voor de sector onderwijs. Docenten leiden immers de toekomstige beroepsbevolking op. Professionalisering van de onderwijssector is daarom van groot belang. Het boek Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs geeft inzicht in de totstandkoming van goed hr-beleid.

Het boek gaat uit van de Rijnlandse benadering van hr-beleid. Om uitdagingen aan te kunnen gaan en doelstellingen te behalen is deze benadering een goed hulpmiddel. Het model is gebaseerd op vertrouwen, verbinden en vakmanschap. Het begint met vertrouwen, waar leerkrachten een stuk vrijheid in de ontwikkeling verkrijgen. Daarnaast het verbinden van leerling, ouders, omgeving en professionals. Maar ook vakmanschap, door middel van professionalisering. Om de professionele leergemeenschap te verbeteren is gedeelde verantwoordelijkheid onder het bestuur, schoolleiding en leerkrachten noodzakelijk. Dat betekent samen leren van de praktijk en met elkaar een ontwikkelingsproces ingaan, met het hr-beleid als houvast. Uiteindelijk moet het gaan om de kwaliteit van het onderwijs. Steeds weer moet de vraag gesteld worden of het hr-beleid bijdraagt aan de verbetering van het onderwijs.

Het boek beschrijft vier basisprocessen die essentieel zijn in de professionele leergemeenschap. Ten eerste samen veranderen en verbeteren. Als medewerkers nieuwe vaardigheden leren, zal het gedrag veranderen en zullen de medewerkers zich verbeteren. Vervolgens samen werken. Door de verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen, zal er meer draagvlak zijn. Met behulp van het hr-beleid kan er effectief gewerkt worden binnen teams. Daarnaast samen leren. Leerkrachten moeten hun kennis verdiepen en verbreden, met en van elkaar leren is zeer effectief. Ten slotte samen leiden. Van alle medewerkers wordt leiderschap verwacht. Op deze manier nemen alle leden van de professionele leergemeenschap hun verantwoordelijkheid. Bij het ontwikkelen en opleiden van medewerkers is duurzame inzetbaarheid en overtuigingskracht van essentieel belang.

Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs biedt naast de theorie een interessante afwisseling van interviews, columns, zogenaamde actuele informatie om over na te denken, tips, tools en citaten. Door die afwisseling wordt de inhoud dichter bij de lezer gebracht. Het boek is een aanrader voor elke hr-professional binnen het onderwijs.

Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs.
Strategisch hr-beleid voor een professionele leergemeenschap Myriam Lieskamp, Rob Vink
Uitgeverij: Pica, Huizen
ISBN 978 94 918 0646 9
€ 39,95


Mirjam Paans
Medewerker HRM bij VGS

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Stilstand is achteruitgang

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's