Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op één lijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op één lijn

Samenwerking tussen school en onderwijs is niet alleen nuttig maar zelfs een plicht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ouderbetrokkenheid is volgens de overheid een belangrijk punt in het vormen van visie op onderwijs naar 2032. De Reformatorische Oudervereniging (ROV) is blij dat daar aandacht voor is. Om het reformatorisch onderwijs toekomstbestendig te maken, is de rol van de ouders van niet te onderschatten belang. Een niet-vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school is daarbij wenselijk.

De oprichters van de christelijk-reformatorische scholen hadden circa 100 jaar geleden naar aanleiding van de schoolwet van 1917 een heel duidelijke reden om een eigen school te stichten. Hun opvattingen werden gevoed door de wens van de ouders dat hun kinderen christelijk onderwijs zouden krijgen in lijn met de opvoeding thuis en dat wat in de kerken gebracht werd. Opvoeding en vorming vindt namelijk niet alleen plaats binnen het gezin, maar juist ook in de bredere gemeenschap van school, kerk en samenleving. Dat was in 1917 zo, dat is in 2015 zo, en dat zal in 2032 ook zo zijn. Het bewustzijn daarvan moet ons stimuleren om zowel ouders als scholen op te roepen tot betrokkenheid op elkaar.

Plicht
Lange tijd hebben we onderwijs en opvoeding kunnen scheiden: de school is er voor het lesgeven, de ouders voor de opvoeding. Maar zo werkt het niet meer. Gelukkig niet. Samenwerking tussen ouders en school is niet alleen heel nuttig, maar is zelfs een plicht. De ouders zijn de eerstverantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen. Zij hebben hun kind van God gekregen als een geschenk, als een geleend pand, en zijn daarom verantwoordelijk voor de opvoeding en toerusting in algemene zin. In specifieke zin zijn ouders bovenal verantwoordelijk om hun kinderen toe te rusten met geestelijke waarden en bagage. Daarom is het zo van belang dat school, ouders en ook de kerk op één lijn zitten.
Hierin ligt ook basis voor een goede samenwerking: we kunnen elkaar helpen, versterken en ondersteunen als we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voelen voor het kind.

Visievorming
De christelijke/reformatorische school moet zich ervan bewust zijn dat richting 2032 de samenwerking met ouders belangrijker wordt. De tijd is voorbij dat de samenwerking met ouders alleen maar beperkt is tot het hebben van leesmoeders, luizen- of overblijfouders. Deze vorm van ouderbetrokkenheid, ouderparticipatie genoemd, is belangrijk, maar niet genoeg. Het is belangrijk dat een school nadenkt over de rol van ouders binnen het onderwijs en een duidelijk ouderbeleid formuleert. Hoe betrekken we ouders bij de vorming en het onderwijs aan hun kind?

Niet-vrijblijvende samenwerking
De Reformatorische Oudervereniging is van mening dat er door elke school samen met de ouders een visie- of samenwerkingsmodel ontwikkeld moet worden. Het hebben van een ideaalmodel in het schoolplan is niet genoeg, er zal concreet met ouders een nietvrijblijvende samenwerking aangegaan moeten worden om ervoor te zorgen dat ouders niet aan de zijlijn blijven staan. Zij moeten actief betrokken zijn bij zowel de visievorming op opvoeding en onderwijs als de realisatie ervan. Dit vraagt om vernieuwende communicatie en nadenken over de taken en verantwoordelijkheden binnen de schoolorganisatie. Het open en eerlijk communiceren van de wederzijdse verwachtingen naar elkaar is daarbij cruciaal.
Duidelijk is dat er vele variaties mogelijk zijn om die niet-vrijblijvende samenwerking gestalte te geven. Daarom moet gezocht worden naar de ‘couleur locale’ van een school: wat voor de ene school namelijk passend en effectief blijkt, kan op een andere school helemaal niet aanslaan.

Officiële spreekbuis
Richting 2032 ziet de ROV voor zichzelf ook een belangrijke taak weggelegd. Namens de ouders wensen wij het christelijk en reformatorisch onderwijs bij de overheid als noodzaak te onderstrepen. In een tijd waarin het draagvlak voor onderwijsvrijheid afneemt en de druk op de onderwijsinhoud sterker wordt, vinden wij het belangrijk om als officiële spreekbuis voor ouders met kinderen op christelijke en reformatorische scholen te fungeren richting de politiek. Dat doen we vanuit de opvatting dat het belang van op de Bijbel gefundeerde vorming en toerusting van onze kinderen voor het staan in deze maatschappij belangrijk is en blijft.


Auteur
Gerdien Lassche-van Grol

Gerdien Lassche-van Grol
is lid van het bestuur van de Reformatorische Oudervereniging (ROV). De ROV behartigt de belangen van ouders met kinderen op een reformatorische school, of dat nu (speciaal) basisonderwijs, het voortgezet of middelbaar onderwijs is. Ook is de ROV vraagbaak voor de ouders en is er dienstverlening voor ouders die met vragen zitten over hun kind. Daarnaast behartigt de ROV de belangen van ouders bij de overheid en belangenorganisaties. Kijk voor meer informatie over de ROV op www.rovereniging.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Op één lijn

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's