Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Winst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Winst

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over het promotieonderzoek van dr. Richard Toes -over de omgang van reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs met onderwijsvernieuwingen -is al veel gezegd en geschreven. Sommigen zijn boos en menen dat aan de schoolleiders van toen geen recht is gedaan. Anderen zijn positiever en vinden dat de criticasters van toen eindelijk hun gelijk krijgen. In ieder geval heeft Toes’ beschrijving van de onderwijsvernieuwingen veel losgemaakt.
Daarom meende ook DRS Magazine er aandacht aan te moeten besteden. Het is lastig om niet te vervallen in discussies over de uitkomsten van het proefschrift. Wie heeft er gelijk en is aan iedereen recht gedaan? Het gevaar van een nieuwe polarisatie ligt dan op de loer. Daarom is gekozen voor een uitgebreid, toekomstgericht gesprek met Rens Rottier en Richard Toes, die beiden een blik vooruit werpen. Wat kunnen we leren van de omgang met vernieuwingen toen voor het omgaan met vernieuwingen nu? De overheid is niet minder maar eerder meer veranderingsgericht geworden, dus een kritische houding blijft belangrijk. De veranderingen van overheidswege worden niet gezocht in grote stelselwijzigingen, maar veel meer op het niveau van de ideeën. Denk aan het gepersonaliseerd leren (iedere leerling zijn eigen leerroute), dat vooral via de VO-raad enorm gepromoot wordt. Hoe verhoudt zich dat tot christelijke uitgangspunten van onderwijzen en leren? Belangrijke vragen waar gelukkig goed over na wordt gedacht. Laat alertheid op zulke vragen een winstpunt van dit proefschrift zijn.

GIJSBERT VONK
hoofdredacteur

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Winst

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's