Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Babel naar Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Babel naar Jeruzalem

Meditatieve gedachten rond het thema

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweetalig onderwijs wil leerlingen goed voorbereiden op een steeds internationaler wordende samenleving. Wie zou er bezwaar tegen hebben dat leerlingen - met gaven en talenten van de Schepper bedeeld - op deze wijze worden gevormd? Laten we echter in het christelijk-reformatorisch onderwijs het uitgangspunt én de toekomst niet uit het oog verliezen.

‘En de ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden’
GENESIS 11:1

Ongeveer honderd jaar na de zondvloed is de goddeloosheid op deze wereld weer als voor de vloed. Allerlei mannen van naam laten zich gelden. Het voornemen om een stad met reusachtige toren te bouwen ligt voor de hand. Eigenlijk is de kern: ‘Laat ons een naam voor ons maken!’ Gods Naam is niet meer in tel. De mens zonder God verheft zich en poogt tot in de hemel op te klimmen. De bouwende mens in Babel is een spiegel van de wereldgeschiedenis. Horen wij bij die uitzonderingen zoals Noach? Hij is niet vreemd gaan doen, maar ongetwijfeld wel een vreemdeling geweest. We lezen niets meer over hem, al moet hij het in de 350 jaar die hij nog leefde na de vloed hebben meegemaakt.

Oordeel van God

Wellicht is de toren al heel hoog geweest, maar met heilige ironie lezen we dat de Heere nederkwam. Met eerbied: de Heere moet helemaal naar beneden komen om die hoge toren te bezien. De beeldrijke taal moet ons treffen: de alwetende God, Die onze gedachten van verre kent, komt het mensenwerk bekijken. Vernietigend is Zijn oordeel: de spraak, tot dan toe enerlei, wordt divers. Vanaf dat ogenblik ontstaan vele talen en eindigt het project van de bouwende mens. Babel, wat zoiets betekent als ‘verwarring’, wordt geen wereldwonder. Zien we zo Gods hand in de geschiedenis? Verwarring in de wereld, de samenleving en de kerk. Een Babylonische spraakverwarring als een oordeel van God!

Taal van het nieuwe leven

Opmerkelijk is het dat eeuwen later even die spraakverwarring is opgeheven. Op het tempelplein in Jeruzalem wordt eerst de aanwezigheid van Gods Geest opgemerkt en vervolgens lezen we van dat hoorwonder. ‘En als deze stem geschied was, kwam de menigte tezamen en werd beroerd, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken.’ Even is er - als een voorspel van de grote toekomst des Heeren - weer de eenheid in taal.

Eén taal

Wat een zegen als er iets van die echte herkenning en overeenstemming mag zijn tussen mensen uit verschillende talen en culturen. Mogen wij door genade wedergeboren de taal van het nieuwe leven horen en spreken? Want nog even en het grote Babel, de stad van de mens, zal definitief verbroken worden. Nog even en het nieuwe Jeruzalem zal uit de hemel neerdalen. Dan zal er weer één taal zijn: ‘en zij zongen een nieuw lied…’ Is dat onze toekomst?


Ds. B. Labee is predikant van de gereformeerde gemeente van Veenendaal. Hij is werkzaam geweest in het basis- en middelbaar beroepsonderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Van Babel naar Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's