Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Transitievergoeding bij ontslag van zieke werknemers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Transitievergoeding bij ontslag van zieke werknemers

de casus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het bijzonder onderwijs hebben werknemers die langer dan twee jaar ziek zijn en vervolgens worden ontslagen recht op een transitievergoeding. Al sinds de intrede van de Wwz houdt deze 'weeffout' de gemoederen flink bezig. Het Financieel Dagblad heeft bij de komst van de Wwz berekend dat deze regeling werkgevers ongeveer 150 miljoen zou gaan kosten.

Volgens het ministerie mag er echter bij ontslag geen onderscheid gemaakt worden tussen zieke en gezonde medewerkers. Daarnaast is de transitievergoeding volgens het ministerie niet alleen bedoeld voor het vinden van nieuw werk, maar ook als compensatie voor ontslag.

Onlangs is er door minister Asscher een wetsvoorstel neergelegd bij de Raad van State waarin een voorstel is opgenomen rondom de uitbetaling van transitievergoedingen na ontslag. Dit voorstel houdt in dat:
A. Cao-partijen meer ruimte krijgen om af te wijken van de transitievergoeding die verschuldigd is bij ontslag om bedrijfseconomische redenen. De voor de sector geldende cao moet dan wel voorzien in een redelijke financiële vergoeding of in voorzieningen die de kans op nieuw werk vergroten.
B. Werknemers recht blijven houden op de transitievergoeding bij ontslag na twee jaar ziekte, maar werkgevers kunnen voor deze vergoeding worden gecompenseerd door het UWV. Het UWV zal deze kosten op zijn beurt weer verhalen op het Algemeen Werkloosheidsfonds.

Vanuit het Algemeen Werkloosheidsfonds (WW-AWF) worden maatregelen getroffen gericht op bevordering van de duurzame arbeidsparticipatie van de werknemers. De premie wordt bij ministeriële regeling vastgesteld. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen hieromtrent nadere regels worden gesteld. Het onderwijs is eigenrisicodrager voor de werkloosheidswet (WW). Zodoende wordt door onze sector het AWF-fonds (nog) niet gevuld. Het ministerie van OCW wil dit voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs wel gaan doen om de regeling mogelijk te maken. De verhoging van de (uniforme) premie wordt betaald door de werkgevers.

Verwachting is dat de AWF-premie voor alle sectoren gemiddeld zal stijgen. De verwachte kosten tot januari 2018 zijn 118 miljoen euro aan reeds bekostigde transitievergoedingen. Omdat de regeling met terugwerkende kracht zal worden ingevoerd zal naar verwachting het bedrag dat het eerste jaar moet worden betaald aanzienlijk hoger liggen dan in latere jaren.

De regeling rondom de compensatie van ontslagvergoedingen van zieke werknemers zal naar verwachting gaan over alle uitgekeerde transitievergoedingen met terugwerkende kracht tot 1 juli 2015. De verwachting is dat de regeling per januari 2018 in werking zal treden.


ANNET KIK
TEAMLEIDER ADVIES BIJ VGS

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2017

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Transitievergoeding bij ontslag van zieke werknemers

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2017

De Reformatorische School | 52 Pagina's