Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Genieten van muziek staat bovenaan!’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘Genieten van muziek staat bovenaan!’

6 minuten leestijd

Dat Mariëlle Heidekamp plezier beleven aan muziek heel belangrijk vindt, wordt al snel duidelijk. Enthousiast vertelt ze over haar passie voor muziek en hoe ze die passie probeert over te brengen op kinderen. ‘Zodra muziek voor kinderen een moeten wordt, kun je beter stoppen. Muziek moet van goede kwaliteit zijn, maar hoort ook plezierbeleving te geven.’

Heidekamp is docent muziekonderwijs op Driestar hogeschool. Daarnaast is ze anderhalve dag werkzaam op de Eben-Haëzerschool in Boskoop, onder andere als leerkracht van groep 8. Ook in haar vrije tijd is Heidekamp veel met muziek bezig: ze dirigeert enkele koren, werkt bij een koorschool en zingt zelf ook regelmatig. ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen muziek leren begrijpen. Daarvoor is kindertaal nodig.’

Heidekamp vertelt dat onderwijs en muziek al van jongs af aan in haar bloed zitten. ‘Bij mijn studiekeuze aan het einde van mijn vwo-opleiding heb ik erg getwijfeld of ik conservatorium of pabo wilde doen. Uiteindelijk ben ik eerst naar de pabo gegaan en ben daarna een tijdje basisschoolleerkracht geweest. Dat is achteraf een goede keuze geweest: door mijn pabo-ervaring stond ik steviger in mijn schoenen en was ik beter toegerust om later alsnog conservatorium te doen.’ Na een bachelor en master muziekonderwijs is Heidekamp nu muziekdocent voor pabo-studenten. ‘Muziek en onderwijs hebben altijd om elkaar gestreden en nu combineer ik die twee. Dat is voor mij een ideale combinatie!’

Muziekvraagbaak

In haar rol als muziekdocent op Driestar hogeschool geeft Heidekamp koorscholing en muzieknascholing op basisscholen. Wat houdt deze nascholing in? ‘Op de Ds. Joh. Groenewegenschool in Werkendam heb ik me vorig jaar intensief beziggehouden om het muziekonderwijs op een hoger plan te tillen. Dat deed ik door muzieklessen te geven. Teamleden keken tijdens die lessen mee aan de hand van een kijkwijzer. Ik betrok de teamleden in mijn voorbereidingen en liet ze als het ware meekijken in mijn hoofd. Vervolgens volgde een analyse waarbij de leerkrachten moesten aangeven welke vaardigheden zij zagen en hoe de leerlingen daarop reageerden. Daarmee heb ik de leerkrachten een soort lespakket meegegeven waar ze nu zelf mee aan de slag kunnen. Ik fungeer inmiddels als een muziekvraagbaak voor deze school en coach hen op afstand.’

Scheppingsgave

Volgens Heidekamp is het heel belangrijk dat kinderen op allerlei momenten en manieren in hun leven goede muzikale ervaringen opdoen en daarbij genieten van muziek. Ze legt uit waarom ze dat zo belangrijk vindt. ‘Een cruciale vraag voor mij is: waarom is er eigenlijk muziek? Ik zou die vraag graag vanuit de Bijbel benaderen. In de Bijbel speelt muziek een grote rol. Je leest in Job 38 vers 7 dat de morgensterren al rond de schepping samen vrolijk zongen. In Openbaring lees je dat er tot in eeuwigheid gezongen zal worden. Blijkbaar is muziek er dus al rond de schepping geweest en zal het er ook altijd blijven. Ook als je leest over Gods inzettingen voor de tempeldienst, zie je dat muziek daarin een belangrijke plaats inneemt. Honderden Levieten hielden zich bezig met muziek en de priesters hadden er een dagtaak aan. Muziek behoeft blijkbaar onze aandacht en daarom moeten we ernaar streven om daarin de hoogste kwaliteit te bereiken. Muziek is een scheppingsgave en als rentmeesters hebben wij de taak om onze Schepper in muziek te eren.’

Muziekonderwijs als ambacht

‘Een muziekpedagoog zei eens dat muziek een taal is om iets uit te drukken wat in een andere taal niet lukt. Wij hebben de taak om zo veel mogelijk mensen dat idioom te leren begrijpen. Juist daarom vind ik het belangrijk dat je kinderen leert muziek te begrijpen. Kinderen moeten door de muziek heen kruipen. Heidekamp legt uit hoe je dat doet: ‘Om als leerkracht muziekonderwijs te geven, hoef je niet heel muzikaal te zijn. Muziekonderwijs is een ambacht. Om een staartdeling uit te leggen, hoef je ook geen rekenwonder te zijn. Je kunt beginnen met de muzikale ingrediënten waar het kind zelf al mee komt. De melodietjes die de kinderen al kennen bijvoorbeeld.’ Heidekamp vindt het belangrijk om te denken vanuit het kind en muziekonderwijs te verweven met kinderspel. ‘Het aanleren van ritme en het ontdekken van je zangstem, kan spelenderwijs. Daardoor laat je kinderen plezier beleven aan muziek.’ Heidekamp laat zien hoe zo’n spelactiviteit eruit kan zien. Terwijl ze een beertje in haar hand houdt, zingt ze: ‘Goedemorgen, groep 3!’ ‘De klas zingt dan terug naar het beertje: ‘Goedemorgen, beertje Bas!’ Uiteindelijk zorg ik ervoor dat alle kinderen individueel hun zangstem hebben laten horen. En het mooie is: zelfs een meisje dat bijna nooit wat in de klas durft te zeggen, laat haar stem horen. Tijdens muzieklessen kun je kinderen soms heel anders aanspreken op hun kind-zijn. Muziek is een prachtig middel om persoonlijkheden van kinderen te versterken.’ Heidekamp laat kinderen ook veel bewegen tijdens de muzieklessen. ‘Je ziet de kinderen genieten als ze fysiek en muzikaal bezig zijn. Dat levert stralende ogen op, en daar doe ik het voor.’

Bachcantates als achtergrondmuziek

Hoe kunnen ouders die zich amuzikaal voelen hun kinderen stimuleren zich muzikaal te ontwikkelen? Heidekamp: ‘Iedereen is muzikaal. Iedereen heeft namelijk wel iets met een bepaald muziekstuk of luistert naar muziek. De vraag is alleen in hoeverre die muzikaliteit ontwikkeld is. Daarom is muzikale opvoeding zo belangrijk. Het kind moet uitgedaagd worden om positieve muzikale ervaringen op te doen en het plezier beleven van het samen muziek maken. Dat doe je door ervoor te zorgen dat er regelmatig goede muziek in huis aanstaat.’ Wat goede muziek volgens Heidekamp is? ‘Ik vind het moeilijk daar goed antwoord op te geven en vind ook dat ik ouders daarin niet in een bepaald hokje mag duwen. Maar volgens mij is er echt een verschil tussen kwalitatief hoogstaande muziek en de simpele muziek waar je snel naar uitgeluisterd bent. Ik heb het dan vooral over de inhoud van de muziek, qua compositie. Klassieke muziek word ik gewoon nooit zat. Ik hoorde eens van ouders dat ze regelmatig Bachcantates als achtergrondmuziek in hun huiskamer aan hebben staan. In dat gezin kruipt een baby door de woonkamer, maakt een basisschooljongen aan de tafel huiswerk en leest een meisje van de middelbare school een boek. Een mooi voorbeeld van een gezin waarin de kinderen vertrouwd raken met goede muziek. Zo kunnen kinderen een verfjnde muzieksmaak ontwikkelen.’ Heidekamp adviseert ouders ook om samen te zingen. ‘Ook al kun je het niet zo goed, doe het gewoon, bijvoorbeeld ‘s avonds voor het naar bed gaan of na de maaltijd. Laat het vooral normaal zijn om samen te zingen. Ook dat draagt bij aan positieve muzikale ervaringen.’ Ten slotte raadt Heidekamp ouders aan om hun kinderen te stimuleren een muziekinstrument te bespelen. Daar zit een kostenplaatje aan, maar het loont. Je geeft kinderen daarmee de kans om ze te laten beleven hoe je door middel van muziek jezelf kunt uiten.’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Genieten van muziek staat bovenaan!’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken