Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden met een open Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden met een open Bijbel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Sleurgebeden” noemt Jacobus Koelman formuliergebeden. Leerkrachten en ouders ervaren vaak hetzelfde bij de vrije gebeden die zij dagelijks met en voor de kinderen bidden. Maar bidden met en voor kinderen is van levensbelang. Je wilt niets liever dan dat zij hun hoop op God zullen stellen. Maar hoe geef je nieuwe inhoud aan gebeden?

Marieke den Butter-Kommers worstelde daar ook mee. Zij schrijft in het voorwoord van haar boek Bijbels bidden voor je kinderen het volgende: ‘Vanaf het moment dat Jaap en ik in verwachting waren van onze oudste zoon hebben we gebeden voor hem en voor de kinderen waarmee we na hem gezegend werden. Altijd heb ik geweten dat gebed voor kinderen belangrijk is. Maar hoewel ik dat wist, was er op een of andere manier altijd een verlangen naar verdieping in gebed.’
In haar zoektocht naar verdieping stuitte Den Butter op het Engelstalige boek Setting their hope in God. Biblical intercession for your children van Andrew Case. Deze auteur zette Bijbelse gebeden en teksten om in gebeden voor kinderen. De inhoud van dat boek zorgde bij haar voor een omslag in het bidden. Den Butter leerde bidden bij een geopende Bijbel.
In het verlangen om de schatten die zij mocht ontdekken breder te delen, schreef zij een Nederlandse versie: Bijbels bidden voor je kinderen. Zodat zij hun hoop op God stellen. Het boek bevat meer dan tweehonderd in gebeden omgezette Bijbelgedeelten, uit zowel het Oude als Nieuwe Testament. De gebeden staan in chronologische volgorde, te beginnen bij Exodus 15. Het laatste gebed refereert aan 3 Johannes. De teksten lijken willekeurig gekozen.

Een leven lang bidden

In haar instructies roept Den Butter de lezer op zich het Bijbels bidden eigen te maken, en dat alleen in de Naam van de Heere Jezus. ‘Door op onze knieën te gaan met de Bijbel erkennen we dat we zonder Christus niets kunnen doen, pleiten we op Gods beloften, bidden we Zijn eigen woorden, en niets is zo krachtig als Gods Woord.’
Ze geeft aan dat het belangrijk is om in het gebed de namen van de kinderen te noemen. De gebeden met een oproep of een bemoediging beginnen met “mijn kinderen”. Bid je voor één kind, dan is dat makkelijk aan te passen.
De auteur moedigt aan om de Bijbelse gebeden niet alleen voor, maar ook mét de kinderen te bidden. Zo kunnen zij zien en horen hoeveel je van hen houdt. Tegelijkertijd leren ook zij Gods woorden bidden.
Bidden doe je met een nederige geest, in het bewustzijn van je eigen gebrokenheid, zwakte en zondigheid, schrijft ze. Met klem benadrukt ze ten slotte voor de kinderen te bidden zolang je leeft. ‘Wat je ook voor hen doet, vergeet niet het allerbelangrijkste. Zij zijn een gave, te groot om alleen voor te zorgen; genade moet hun hart en leven bewaren, leiden en regeren.’

In het boek wordt de Herziene Statenvertaling gebruikt. Het is niet moeilijk om het principe van Bijbels bidden toe te passen op de Statenvertaling.
Een mooi voorbeeld van een gebed bij een open Bijbel is dat naar aanleiding van Psalm 78 en 80:

God van vrede,

Het is mijn allergrootste verlangen dat mijn kinderen hun hoop op U zullen stellen, Uw daden niet vergeten en Uw geboden in acht zullen nemen.
Laat hen niet worden als een opstandige en ongehoorzame generatie, een generatie die zijn hart niet richtte op U en van wie de geest niet trouw was aan U. Maak hun hart standvastig bij U en laat hen trouw zijn aan Uw verbond.
Dank U, dat U barmhartig bent en hen niet te gronde hebt gericht; U wendde zo dikwijls Uw toorn van hen af, en U wekte Uw volle grimmigheid niet op.
Denk eraan, Heere, dat zij broze schepselen zijn, een windvlaag die gaat en niet terugkeert.

O God van de legermachten, breng hen tot Uzelf. Doe Uw aangezicht over hen lichten, dan zullen zij verlost worden.
Mijn lieve kinderen, roep naar Hem Die jullie verlossing is! Zoek Zijn aangezicht met alles wat in jullie is!

Amen

Het boek bevat naast gebeden ook veel citaten die te maken hebben met het gebed. Ze zijn afwisselend bemoedigend en aansporend van aard. Een aansprekende quote van C.H. Spurgeon luidt: ‘Niemand op deze wereld kan mij een meer waarachtiger vriendelijkheid bewijzen, dan hij, die voor mij bidt.’

Verbindend bidden

Bijbels bidden voor je kinderen laat zien hoe belangrijk het gebed is voor de kinderen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd; of het nu je eigen kinderen betreft of je leerlingen. Zijn onze gebeden vaak niet bloedarm? We bidden om bekering, bewaring, voor alles wat de kinderen op een dag gaan doen en mee moeten maken. Natuurlijk, het gaat niet om mooie, lange gebeden, maar waar ligt het verband tussen wat we in de Bijbel lezen en ons gebed? Het boek biedt ook bezinning op de noodzaak en de waarde van het gebed. Het is mooi dat er na het voorwoord plaats is ingeruimd voor zondag 45 van de Heidelbergse Catechismus.
Je kunt de ruim tweehonderd gebeden nabidden, maar je kunt ze ook gebruiken als opstap voor je persoonlijk gebed. Het is de wens van de schrijver dat ouders zich dat eigen maken. Ook leerkrachten kunnen hun winst doen met dit boekje. Wie los wil raken van eigen sleur krijgt voldoende materiaal aangereikt. De lijst met geciteerde boeken achterin zet aan tot verdere doordenking.

Wie een Bijbelgedeelte of een gebed zoekt voor een specifieke situatie moet even bladeren. Sommige gebeden zullen lezers van DRS Magazine niet zo aanspreken. Ik denk met name aan die Bijbelgedeelten waarin wordt gesproken over het kindschap van God en een-op-een wordt overgezet op de kinderen voor wie je bidt. Als je daar doorheen kunt kijken, heb je met Bijbels bidden voor je kinderen een bruikbaar boekje in handen.


Bijbels bidden voor je kinderen. Zodat zij hun hoop op God stellen.
2018, Uitgeverij Groen, Heerenveen
Prijs: € 14,50
ISBN: 978-90-8897-190-7

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Bidden met een open Bijbel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's