Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Overstap naar seculiere school was een heel proces’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Overstap naar seculiere school was een heel proces’

MBO-STUDENT JOS KOOPMAN OVER ZIJN KEUZE VOOR HELICON

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een royale meerderheid van de vmbo-leerlingen op het reformatorisch voortgezet onderwijs gaat na het behalen van het diploma naar een reformatorische mbo-school: het Hoornbeeck College. Jos Koopman (18) uit Dordrecht niet. Hij koos voor een seculiere school. Waarom? En hoe is het om toen als zestienjarige deze overstap te maken? ‘Ik ben daardoor meer zélf gaan nadenken.’

Het Hoornbeeck College heeft acht vestigingen: Kampen, Apeldoorn, Amersfoort, Gouda, Rotterdam, Goes en dependances in Hoevelaken en Gorinchem. Deze onderwijsreus telt zo’n 6800 studenten en 120 verschillende opleidingen. Toch koos Jos Koopman, lid van de christelijke gereformeerde kerk te Dordrecht-Centrum, voor het Helicon-mbo in Geldermalsen. Daar volgt hij het derde en laatste jaar van de opleiding Eco en wildlife. Jos: ‘Ik had van jongs af aan interesse in dieren en natuur. Ik wil graag nog een hbo-studie doen en daarna het liefst boswachter worden, of anders bij een ecologisch adviesbureau gaan werken. Mijn hobby is vogeltjes kijken.’ Met een glimlach: ‘Ik noem mijzelf geen vogelaar; dat klinkt meer als zo’n stereotype oude, grijze man.’

Waarom ging je naar Geldermalsen?

‘Er viel niet veel te kiezen. Het Hoornbeeck College biedt deze studierichting niet aan. Onze decaan, Van der Ent, kende de school niet toen ik zelf met het idee kwam. Logisch, want het is een heel specifieke studierichting op een vrij kleine mbo-school met ongeveer vierhonderd leerlingen. Samen met mijn ouders kwam ik door wat te googelen deze school op het spoor.’

Heb je nog overwogen om tóch voor het Hoornbeeck te kiezen?

‘Nee, niet echt. De overstap van groep 8 naar de Marnix was ooit automatisch. Dat was een keus die ik ook samen met mijn ouders maakte. Ik heb het daar ook gewoon vier jaar lang goed naar mijn zin gehad. Maar de keuze voor een overstap naar deze seculiere school was een heel proces. Mijn ouders stonden erachter. Ik kan me overigens niet herinneren dat mijn beslissing bij de decaan of klasgenoten een bijzondere reactie opriep. Bij deze overstap heb ik niet op basis van wel of niet reformatorisch willen kiezen.’

Waarom niet?

‘Ik zie aan beide kanten voor- en nadelen. Op de Marnix was er veel vanzelfsprekend in levenswijze en geloofsovertuiging. Ik nam het automatisch voor waar aan en dacht er verder niet over na. Dat is toch wel een nadeel van reformatorisch onderwijs. Ik zie dat ik door deze overstap meer zélf ben gaan nadenken. Daar word ik nu toe gedwongen. Ik kijk nu breder. Deze overstap is voor mij echt goed geweest. Ik heb er geen spijt van, want dit vormt me.’

Noem eens concrete dingen.

‘Neem nu bijvoorbeeld onze regels over rokjes en hoedjes. Daar heb ik altijd mijn vragen bij gehad. Veel dingen waar men zich in reformatorische kring heel druk om maakt, zie ik nu als bijzaken. Ik ben momenteel de enige in een groep van veertien studenten die anders over evolutie denkt. Ik luister naar hun verhaal en argumenten. Zij naar die van mij. Ik ben dan niet al te stellig. Vaak merk je wel dat je niet heel serieus genomen wordt, maar ze gunnen je die ruimte wel. Ik heb nooit vervelende confrontaties. Het is wel een heel moeilijke discussie. Geloven is vertrouwen dat iets waar is. Evolutie lijkt gebaseerd op feiten. Die kun je niet zomaar even ontkrachten.’

Word je ook op andere dingen bevraagd?

‘Ja. Bijvoorbeeld op mijn zondagsinvulling. Geregeld moeten we iets op maandag inleveren. Mijn deel lever ik dan op zaterdag in. Dat accepteert iedereen gewoon. Ze werken eraan mee. We hadden een excursieweek en een stage waarbij er ook activiteiten op zondag waren gepland. Ik wilde de zondag vrij, en dat kon. Het wordt gelukkig gerespecteerd.’

Zo ongeveer wekelijks krijgt Jos vragen over seksualiteit. ‘Die gaan eigenlijk altijd over de grenzen die je op grond van je geloof trekt. Ik krijg vragen als: “Waarom mogen jullie dat niet?” Vaak krijg ik ook vragen over het lijden, over Gods leiding in het leven en Zijn voorzienigheid: “Geloof jij dan dat God zo’n jong kind laat sterven?” Ik lok de discussie niet uit, maar ga die ook niet uit de weg.’ Of het gesprek landt, vindt hij moeilijk in te schatten. ‘Men stopt en denkt: dat is jouw ding, dat moet jij weten. Ik krijg wel altijd respect.’

Wat zou je, terugkijkend, je vorige school willen meegeven?

Stellig: ‘Laat leerlingen nadenken over een aantal zaken. Zeg niet al te snel zoiets als: “Evolutie is het niet.” Door leerlingen zelf die vraag te laten beant-woorden, komen ze steviger in hun schoenen te staan. Toch ben ik blij dat ik op een reformatorische school heb gezeten. Je krijgt zeker dingen mee die je later kunt gebruiken. Goede Bijbelkennis bijvoorbeeld.’

Zou je anderen deze overstap aanraden?

‘Ik denk dat dat per persoon verschilt. De vraag is: hoe vast is jouw geloofsovertuiging? Als het Hoornbeeck jouw studierichting aan-biedt, zou ik gewoon daarvoor kiezen. Ikzelf ben niet iemand die snel de grenzen opzoekt. Voor iedereen is het op een bepaald moment goed om in de volle breedte van de maatschappij terecht te komen.’


DECAAN VAN DER ENT: BETER AF IN BESCHERMDE OMGEVING

‘Ik herinner me dat Jos tot het laatst toe heeft getwijfeld of hij toch niet beter naar havo-4 kon gaan’, reageert decaan Jan van der Ent. ‘Dat geeft na twee jaar meerdere uitstroommogelijkheden. De vraag was ook: kun je met zo’n Eco en wildlife-studie wel een baan vinden?’
Een leerling moet vooral kiezen voor een vakgebied waarin hij goed is en waar zijn interesse ligt, vindt de decaan vmbo op de locatie Marnix van het Wartburg College. ‘Ook bij de keuze voor een bepaalde school gaat het om de vraag wat hem het beste past. Natuurlijk gaat dat in goed overleg met ouders. Veel leerlingen zijn op zestienjarige leeftijd echt beter af in de beschermde omgeving van het Hoornbeeck College. Het is fijn als ze na een confronterende stage op school terugkomen en op zo’n moment hun ervaringen “in eigen kring” kunnen delen. Christendocenten kunnen hen verder toerusten in het staan in de seculiere maatschappij. Andere leerlingen kiezen al bewust voor openbaar mbo. Ze zijn van plan om als christen in een niet-christelijke omgeving voor hun geloof uit te komen. Dat is toch mooi? Het is jammer als je merkt dat de keuze voor een niet-christelijke mbo past in een proces van afstand nemen van het christelijk geloof. Wat erg als het reformatorisch voortgezet onderwijs daaraan (mede)schuldig is.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Overstap naar seculiere school was een heel proces’

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's