Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijs.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is in den laatsten tijd een verhoogde belangstelling voor de studie der opvoedkunde.
Of beter, er wordt met klem bij de onderwijzers op aangedrongen deze studie toch ter hand te nemen.
Dhr. Jonkman wees er in „De School met den Bijbel" op „hoe rijk we zijn"; vacantiecursussen voor paedagogiek werden georganiseerd; op het vormen van studiekringen aangedrongen.
En ideaal blijft een paedagogische faculteit.
Zou die studie noodig zijn?
Wie zal 't ontkennen! We zullen nu maar niet uitgaan van de gedachte, als de kinderen maar goed lezen, schrijven, rekenen enz. kunnen dan is 't meer dan genoeg. Dat is noodig, maar niet voldoende.
Ieder, die onderwijs heeft te geven, komt telkens te staan voor verschillende vraagstukken, die om oplossing vragen. Vraagstukken vaak van het hoogste belang, wijl samenhangend met de geestelijke belangen der kinderen.
En afgezien daarvan, is de geheele opvoeding van zoo groote beteekenis, dat deze voorbereiding mag verwacht worden, om daarna bewuster in de praktijk te werken.
Een voorbeeld. Geen onderwijzer kan de studie der zielkunde ontberen. Hij moet eenige kennis bezitten van de verschijnselen in het zieleleven. Maar niet met iedere zielkunde gaan we accoord. Er zijn er die geheel buiten de H.S. staan, gebouwd op ervaring en rede.
Dat wil nog niet zeggen dat het al onwaarheden zijn.
Maar voor ons is het niet genoeg. Ook bij de studie der zielkunde kunnen wij niet buiten het Woord. Dit is en blijft voor ons de grondslag. Dit woord beslist voor ons omtrent oorsprong, wezen, bestemming en leven der ziel.
En daarbij zetten we de ervaring niet op zij, maar steeds belicht door de lamp des Woords, teneinde niet te dwalen.
Geldt dit voor de zielkunde, het geldt voor alle onderdeelen der paedagogiek.
B. L.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1921

De Saambinder | 4 Pagina's

Onderwijs.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1921

De Saambinder | 4 Pagina's