Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE PRAEDESTINATIE.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE PRAEDESTINATIE.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezing Krabbendijke.
Woensdagavond 23 Jan. 1.1. heeft Ds. Kersten voor een zeer groote en aandachtige schare te Krabbendijke een lezing gehouden over de Praedestinatie. Spreker handelde eerst over de Praedestinatie in het algemeen, daarna over de beide deelen van dit besluit, n.l. de verkiezing en de verwerping.
De praedestinatie is het besluit Gods aangaande den eeuwigen staat der redelijke schepselen.
Zij is een besluit Gods. De besluiten gaan over alle dingen, Hand. 15 : 18. Zeker gaan zij dan ook over den eeuwigen staat van engelen en menschen. Zij, die de praedestinatie als Gods besluit ontkennen, tasten Gods eere aan. Zaligheid en verdoemenis zijn door God bepaald of afhankelijk van het schepsel. Het laatste te stellen is God afhankelijk maken van het schepsel.
De praedestinatie nu gaat niet over de schepping en onderhouding, doch over den eeuwigen staat der schepselen. Gods besluit is enkelvoudig, gelijk God eenvoudig is. Wij spreken echter naar menschelijke bevatting met onderscheiding van Gods besluiten. Thans handelen wij van het besluit, dat den eeuwigen staat bepaalt der redelijke schepselen. Alleen bij de redelijke schepselen kan sprake zijn van een staat van gelukzaligheid en rampzaligheid. Redelijke schepselen nu zijn engelen en menschen. Er is alzoo een praedestinatie van engelen en van menschen. Van de uitverkiezing der engelen spreekt 1 Tim. 5 : 21; van de verwerping der engelen Matth. 25 : 41, 2 Petr. 2 : 4, Judas vers 6. Van verkiezing en verwerping der menschen lezen wij o.m. Rom. 9 : 22, 23. De verkiezing der menschen geschiedde in het Hoofd Christus; engelen zijn niet in een Hoofd verkoren.
De eigenschappen der besluiten gelden dus ook van de praedestinatie.
In het bijzonder is de praedestinatie eeuwig, Efeze 1 : 4. De duivel moge op aarde Gods volk bestrijden, de grondslagen der zaligheid liggen boven zijn bereik, 2 Tim. 2 : 19. De souvereiniteit is wel een van de voornaamste eigenschappen. De praedestinatie is niet een daad van Gods barmhartigheid noch van Zijn rechtvaardigheid, doch souvereiniteit (Chauncy Westm. Cat.). Christus dankte Zijn Vader beide voor de verkiezing en voor de verwerping naar Zijn welbehagen (Matth. 11 : 26). Noch de mensch, noch Christus is oorzaak der verkiezing. Dit leerden de Remonstranten.
Voorts zij opgemerkt, dat de praedestinatie gaat over bepaalde personen, Rom. 9 : 13. Zij is onveranderlijk, Jes. 46 : 10, 2 Tim. 2 : 19.
Supra- en Infralapsarius bewegen zich binnen de grenzen der Hervormde Kerk. Zij verschillen in de orde, die in de besluiten Gods gesteld wordt, of n.l. de mensch in de praedestinatie voorkomt als reeds geschapen en gevallen (infra) of niet (supra). Supralapsarisch waren de Hervormers en ter Synode van Dordrecht Gomarus, Maccovius, Voetius en later o.m. Comrie, Brahé. Infra: alaeus, Polyander, Bogerman, Brakel. De Supralapsariër legt den nadruk op de souvereiniteit Gods; de Infralapsariër op de verantwoordelijkheid van den mensoh. Bij de verkiezing der engelen kan geen sprake zijn van 't infra-lapsarisch standpunt. Met aanbidding moge Gods volk in de souvereiniteit Gods zich verheugen, Rom. 11 : 36. Het is door U alleen om het eeuwig welbehagen.
Komend tot de verkiezing merkte spreker op, dat het woord onderscheiden gebruikt wordt. Zij geldt de zaligheid; is van eeuwigheid, Efeze 1 : 4, 5. De verkiezing is niet algemeen, niet voorwaardelijk en gaat over personen, Rom. 8 : 29, 30; Rom. 9 : 11, 15, 16. De volvoering geschiedt in den tijd. Voor Gods uitverkorenen breekt de tijd des welbehagens aan, waarin God het als een brandhout uit het vuur rukt. Zij worden zalig niet omdat zij het zelf willen, maar omdat God het wil.
Niet alleen tot de gelukzaligheid, maar ook tot de rampzaligheid bestemde Gods besluit. De verwerping heeft eveneens haar oorzaak in Gods souvereiniteit, Matth. 11 : 26, Rom. 9 : 11. De straf-oefening volgt op en geschiedt om de zonde; niet alzoo het besluit der verwerping. Deze is gegrond in Gods souvereiniteit. De verwerping gaat ook over personen, „Ezau heb Ik gehaat". Ook heeft God de middelen besloten. Doel is de verheerlijking Gods. God verordineerde niet ter verdoemenis, maar tot verheerlijking Zijner deugden.
Nadat gezongen was Ps. 68 : 8, kwam de spreker tot de bestrijders: ocinianen, Pelagianen, Remonstranten, Roomschen, Lutherschen. Hij wees op de troostlooze leer der Remonstranten. Die leer laat den mensch tot in de poorten van den dood in het onzekere van de zaligheid. Gods Woord echter getuigt, dat des Heeren kinderen van hun verkiezing verzekerd kunnen zijn.
Tenslotte vermaande spreker geen dekmantel der goddeloosheid te maken van de praedestinatie. Niemand gaat verloren omdat hij niet uitverkoren is, maar om eigen schuld. Dat wij de zonde dan haten en vlieden mochten.
Gods volk werd opgewekt zijn roeping en verkiezing vast te maken, 2 Petr. 1 : 20. Dat geschiedt in den weg der heiligmaking en door het leven in Christus. De Heere heeft dat volk verkoren tot de zaligheid, die het eenmaal zal volkomen deelachtig worden, al brullen alle vijanden er tegen. Zij zijn in Gods handpalmen gegraveerd.

Donderdagmorgen te 9.30 uur ving de bespreking aan van het verhandelde onderwerp. Ds. Barth werd helaas, op deze samenkomst gemist. Moge de Heere hem genadiglijk sterken.
De belangstelling voor deze bespreking was ook groot. Ds. Hofman leidde de samenkomst en gaf het woord aan hen, die iets vragen wilden. Van deze gelegenheid werd gretig gebruik gemaakt. Ds. Verhagen, de studenten en vele anderen wenschten nadere toelichting van onderscheiden punten, die hun tot voldoening gegeven werd. Des middags werd de bespreking voortgezet.
De Heere stelle deze verhandeling dienstbaar tot bevestiging der oude, beproefde leer onder ons. Hij wekke op tot voortdurend nauwgezet onderzoek en verheerlijke Zich naar Zijn welbehagen opdat ook in onze donkere tijden Zijn werk gezien worde.
De Zeeuwsche kerken hebben ten spijt van den vijand enkele aangename, vredige dagen beleefd; eerst de synode te Middelburg en toen in het samenzijn te Krabbendijke.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1935

De Saambinder | 4 Pagina's

DE PRAEDESTINATIE.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1935

De Saambinder | 4 Pagina's