Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Tien Geboden Afzonderlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Tien Geboden Afzonderlijk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Vierde Gebod

XII

In verband met de noodzakelijkheid roert Voetius ook de verhouding aan van Zondagsrust en ontspanning. En hij legt er nadruk op, dat de Zondagsrust dient gehandhaafd te worden door zich te onthouden van opzichzelf geoorloofd spel, vermaak en ontspanningsoefertingen.. Tot die op de rustdag ongeoorloofde vormen van ontspanning behoren dan georganiseerde of ongeorganiseerde wandeltochten, , rijtoeren, zeiltochten, hetzij louter voor vermaak, of ook ter bijwoning van feestelijke gelegenheden, sportoefeningen en wedstrijden, waartoe men ook het zwemmen wel kan rekenen, evenals de vermakelijkheden binnenshuis in de eetzaal, of buitenshuis in tuinen, van gasten, spelers, dansers en jagers.

Ook het schaakspel, boogschieten, enz, op de rustdag is door hem afgekeurd. Voorts moet ook de dis Zondags eenvoudig toegericht worden. Juist op Zondag de meest kostbare maaltijden aanrichten, bruiloften en dergelijke feestelijkheden houden, wordt door hem veroordeeld. Anderen toch wordt de rust benomen door onnodige arbeid, en daarin zit een sociaal element, terwijl hun daardoor tegelijk de bijwoning van de publieke eredienst wordt onthouden en men ook zichzelf minder geschikt maakt voor de godsdienstige oefeningen. En vanzelfsprekend zijn de op zichzelf al ongeoorloofde spelen, zoals dansvermaak, toneel en dergelijke spelen, waarbij men in onze dagen ook de bioscoop wel kan voegen, niet minder op de rustdag verboden. Ten bewijze .van een en ander beroept hij zich op de Synode van Dordrecht in 1574 en die van 1619, welke laatste aan de Staten-Genefaal verzocht te verbieden de zeer zware ontheiliging van de rustdag door markten, kermissen, gastmalen van verenigingen, wachten, , buurtschappen, bruiloften, militaire oefeningen, jachtpartijen, vissen, vogelvangst, kaatsspel toneel, dans. verkoop van goederen, drinkgelagen, enz.

Uit al deze gevallen, waaronder ook begrafenissen met de er aan verbonden maaltijden vallen, blijkt hoe Voetius dit alles veroordeelt. Sport, spel. pracht, praal, weelde ten toon spreiding, inzover dit alles geoorloofd is op de zes werkdagen, dienen als onnodig op de rustdag nagelaten te worden. Het eigenlijke doel toch van die dag zijn de geestelijke oefeningen. Deze mogen niet door een lager doel en goed, zoals het zingenot. het nut en voordeel, vervangen of geschaad worden. Alleen bij noodgeval kan een begrafenis op de rustdag plaatsgrijpen.

Wat buiten noodzaak geschiedt is ongeoorloofd en in zwakker of sterker graad sabbatsschennis. Hierbij geeft hij dan nog deze regels. Wat meer afvoert van de overdenking der geestelijke dingen is groter zonde dan wat dit minder doet. Daarom is dagelijkse wetenschappelijke en studie-arbeid, en in het algemeen geestesarbeid, ernstiger sabbatsontheiliging dan lichamelijke arbeidsverrichting, aangezien bij de laatste nog enige overdenking, gebed en psalmgezang kan^ zijn. En wat allereerst en per sé behoort tot het leven en tot het publieke welzijn, is meer noodzakelijk dan wat daar niet zo op betrokken is. En daarom is onnodige dagelijkse beroepsarbeid nog niet 7.0 zware sabbatsontheiliging als die doo*geestes- en lichaamsontspanning en sportoefening, bovenal door dans, dobbelen en ander lotsspel.

Hiermede keert Voetius zich dus tegen de gedachte, dat alleen zware lichamelijke dagelijkse beroepsarbeid, die niet noodzakelijk is, verboden zou zijn, of ook de zwaarste sabbatsschennis.

Zo strekt de Zondagsrust zich uit over heel de dag, zoals we ook bij Calvijn zagen, zodat zij niet gebroken mag worden voor een gedeelte van de dag door "onnodige werkzaamheden of ontspanning. En zij gaat ter voorbereiding voor de Zondag reeds terug naar de Zaterdagavond.

Naast de werken van noodzakelijkheid zijn ook die der noodzakelijke liefde en christelijke barmhartigheid op de rustdag geoorloofd en geboden. Deze bestaan volgens de regel van Luc. 13 : 15, in ziekenbezoek en verzorging ter genezing, verzorging van kinderen, van hongerigen en gebrekkigen, van vee, enz.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1947

De Saambinder | 4 Pagina's

De Tien Geboden Afzonderlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1947

De Saambinder | 4 Pagina's