Tussen Ouders, Meester en Juffrouw XVI.
ONS ONDERWIJS
De Communistische School. (4)
Wat kwam er van terecht, toen deze ideeën met enthousiasme in de praktijk werden gebracht? Niets, helemaal niets! Het heeft heel het Russische onderwijs, dat al reeds zo in-droevig was, verwoest. Hoe kon het anders? Er waren geen onderwijzers, geen schoolgebouwen, geen vervoermiddelen, geen boeken, geen leermiddelen. ' ° Hoe dwaas van het in ons land luidkeels om verheffing van de mens roepend Humanisme, te menen, dat deze idealen in ons land eens werkelijkheid zullen worden! Werkelijkheid werd het, toen in de Communistische School de dressuur in d^ plaats van de opvoeding trad. De school moest een kweekplaats worden voor kïassebewuste, flinke, voor een bepaald beroep goed geschoolde arbeiders, die in staat zouden zijn het productie-proces in socialistische zin te beheersen, ledere onderwijzer moest overtuigd marxist en atheïst zijn, Prof. Pinkewitsch wierp het zachttokkelend snaarinstrument, waarop mevrouw Krupskoja zulke prachtige humanistisch getinte paedagogische liederen had gespeeld, weg en pakte de zaak anders aan. D; e school, vroeger gebruikt als instument om de kinderen allerlei bekrompen dingen bij te brengen uit de Bijbel, uit de kerkleer, zaken, die de mens alleen nuttig waren om zoet gehouden tè worden, die school zou nu de plaats zijn, waar de kinderen de Communistische wereldbeschouwing in de kleine hoofdjes werd gehamerd. Geen politieke betoging, of de school moest er aan mee doen. Schoolboekjes geven aan, hoe belachelijk godsdienst is. Het worden spotboekjes. Op de scholen vergoddelijkt men Lenin, wiens gebalsemd lichaam in een glazen kist een ereplaats kreeg voor de muur van het Kremlin. Op de scholen wordt een hartstochtelijke propaganda gemaakt voor Stalin's vijfjarenplan, dat de aarde moet omspitten en rotsen vergruisden, dat mijnen moet boren en gebouwen doen verrijzen. Dat alles geschiedt in onderwijs, dat op drie zuilen rust: natuur, arbeid en gemeenschap, dat uitgaat van „belangstellingscentra", bijv. hele dagen redeneren over Lenin's geboorteplaats, of het Zwitserse dorp, waar hij als emigrant woonde. Wat er van het onderwijs, van de hooggeroemde arbeidsschool terecht kwam? 't Werd één grote chaos, waar 'alléén dit werd bereikt: een domnle, fanatieke, van allé" godsdienstige begrippen vreemde jeugd, die met grote geestdrift, met een planwaanzin bezield, naa.r de mijnen werd gedreven, naar de tractor-fabrieken, naar. de hoogovens, naar de diesel- en electromotoren-fabrieken. „De opmars van het metaal" in het grote land, waar goud, platina, mangaan, chroom, kalium en kwik uit de aarde werd gedolven, hebben de wereld verbaasd doen staan. „En' de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht."
K. K.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1948
De Saambinder | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1948
De Saambinder | 4 Pagina's