Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De laatste dingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De laatste dingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXIV.

Ook in het laatste bijbelboek, de Openbaring des Heeren aan Johannes, wordt over de antichrist gehandeld. Zo komt hij voor in de beschrijving van de grote afval in Hoofdstuk 11. Daar wordt gehandeld over de twee getuigen van Christus, die een grote macht ontvangen en een ongemene kracht ontwikkelen. In vs. 7 wordt over hen gezegd, dat als zij hun getuigenis zullen geëindigd hebben, het beest, dat uit de afgrond opkomt, hun krijg zal aandoen en hen overwinnen en doden zal. Dat beest, dat uit de afgrond opkomt is de antichrist, die geheel bezield en beheerst wordt door de helse machten.

Vervolgens komt de antichrist voor in de Openbaring aan Johannes in de beschrijving van de verdrukking, die de kerk des Heeren heeft te doormaken. Drie onderscheiden bekenen worden door Johannes gezien in Op. 12 en 13. In Openb. 12 wordt gewaagd van de grote rode draak, die de kerk des Heeren vervolgt en dat is de duivel, die in Openb. 13:4 macht geeft aan het beest. Dat beest wordt veirvolgens in Openb. 13 : l'—3 nader aangeduid als een beest of wild dier, dat uit de zee. dat is de volkerenzee, opkomt, voorzien van zeven hoofden en tien hoornen met koninklijke kronen er op, en een naam van Godslastering op de hoofden. Het had het uiterlijk van een pardel of luipaard, met poten als van een beer en een muil als van een leeuw. Het ontving al zijn macht en kracht en aanzien van de draak. Een dodelijke wonde, die het ontvangen had, wordt genezen en dan hangt vervolgens de ganse aarde, behalve de gekochten des Heeren, het Gode lasterende beest in aanbidding van de draak en het beest, aan. Dat beest is weer de antichrist, die met politieke macht bedeeld, woedt tegen de heihgen Gods om ze te overwinnen, VS. 7.

In het derde teken ziet Johannes nog een ander beest of wild dier, dat thans niet uit de zee, maar uit de aarde opkomt, dat wil zeggen uit de Gode vijandige, diep gezonken aardsgezinde, de ware godsdienst ontzonken werking van het vlees onder leiding van de geesten uit de afgrond. Het is dan ook het beeld van de valse profeet, die twee hoornen had, des Lams hoornen gelijk. Hij is zeer nauw verwant aan de antichrist.. Hij stelt zich de antichrist ten dienste, verleidt de mensen en'brengt hen tot verering voor. het beeld van de antichrist opgericht. En wie niet mee wil gaan met die valse profetie, culroinererid in de verermg van bet bp'? : !d van de antichrist, w^ordt uit de samenleving gestoten, vervolgd en gedood. Dat betekent dus voor het ware Sion Gods een uitermate bloedige vervolging. Als we nu eens wat nader ingaan op het tweede beest, dat uit de zee opkomt en dat gelijkt op een luipaard met de berenvoeten en de leeuwenmuil, dan merken we allereerst op, dat dit beest herinnert aan het gezicht der vier dieren in Dan. 7. Is er echter bij Daniël sprake van achter elkander opkomende dieren, eerst de leeuw, dan de beer en verder de panter, hier komen ze in hetzelfde beeld bijeen voor. ^

Wat stelt nu verder dat beest met de zeven hoofden en tien hoornen en met de koninklijke hoeden en de godslasterlijke naam op de hoofden voor? De zeven hoofden zien op een zevental wereldheerschappijen. Onder die antichristelijke wereldheerschappijen meent men dan te kunnen rangschikken de Egyptische, Assyrische, Babylonische, Medisch-Perzische, Grieks-Macedonische en Romeinse rijken met hun beheersers en dat van de antichristelijke macht na de val van het Romeinse wereldrijk.

De dodelijke wonde, die het beest door het zwaard wordt toegebracht ziet dan meer speciaal op het Romeinse wereldrijk, dat te gronde gegaan is als antichristelijke macht. Na de ondergang van het keizerlijk Rome is gevolgd de antichristelijke heerschappij van het pauselijk Rome, zoals ook in Openb. 17 Rome's kerk voorgesteld wordt als de grote hoer, gezeten op het beest, en dit zal dan nog gevolgd worden door de uiteindelijke of laatste openbaring van de antichristelijke macht, in de volledige antichrist.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1948

De Saambinder | 4 Pagina's

De laatste dingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1948

De Saambinder | 4 Pagina's