Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweetal te Gouda; J. W. Kersten te Genemuiden en H. Ligtenberg te Rotterdam West.

ADRESWIJZIGINGEN

Het adres van Ds A. F. Honkoop is: Grote Kade 14, Goes, Telefoon K 1100-2068. Het adres van Ds. K. de Gier te Den Haag is thans: Cornells de WitMaan 115, Den Haag, Tel. K 1700- 550148.

Bevestiging en intrede van candidaat A. F. Honkoop in de Geref. Gemeente te Goes

Voor de Geref. Gemeente te Goes was het Woensdag 14 October 1953 een dag van grote blijdschap. 35 jaren geleden was het, dat vdjlen ds Fraanje zijn afscheid van de gemeente genomen had. Sindsdien miste de gemeente van Goes het voorrecht een eigen predikant te bezitten.

De Heere had het hart van candidaat Honkoop geneigd om uit de beroepen op hem uitgebracht dat van de gemeente van Goes aan te nemen.

Het ogenblik was nu aangebroken voor candidaat Honkoop om in het predikambt bevestigd te worden en zijn intrede te doen.

De kerkeraad der Geref. Kerk was zo welwillend geweest om haar kerkgebouw aan de Westwal af te staan voor deze plechtigheden.. Velen uit Goes en uit Zeeland, ja uit verschillende oorden des lands, in 't bijzonder ook uit 's-Gravenhage, hadden zich opgemaakt om bij deze plechtige gebeurtenissen tegenwoordig te zijn. Meer dan vol was het grote kerkgebouw, toen des middags om half drie de gemeente de gewijde zang van Psalm 122 : 1 en 2 aanhief.

Als bevesti'ger van de nieuwe predikant trad zijn vader, Ds P. Honkoop uit Rijssen, op. De tekst voor de bevestiging was 2 Timotheüs 2 : 8: „Houd in gedachtenis, dat Jezus' Christus uit de doden is opgewerkt. Welke is uit den zade Davids, naar mijn Evangelie". Als thema had zijn Eerwaarde gekozen: Paulus' grote toegenegenheid omtrent de Kerke Gods, blijkende uit:

Ie. de opwekking aan Timotheüs; 2e. de heenwijzing naar Christus; 3e. de bede tot de gemeente.

In het eerste hoofdstuk van de tweede brief aan Timotheüs wijst de apostel Paulus er op, dat hij zonder ophouden aan Timotheüs in zijn gebeden gedachtig was geweest; dat hij zich in gedachtenis had gebracht het ongeveinsd geloof, dat in Timotheüs was, en ook gewoond had in diens grootmoeder Lois en in zijn moeder Eunice. Hij vermaant Timotheüs zich niet te laten overheersen door een geest van natuurlijke vreesachtigheid, want God had geschonken een geest der kracht, der liefde en der gematigdheid. De bevestiger brengt dit op treffende wijze over op de nieuwe leraar.

Timotheüs werd er op gewezen, dat een goed krijgsknecht van Jezus Christus om het Evangelie, verdrukkingen zal lijden. Daarom wekt de apostel hem op om in gedachtenis te houden, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt. Dit heeft een dienaar des Woords den volke voor te houden, dat Christus alleen de grond der zaligheid is. Voor Gods gezanten is het tot een sterkte, dat Christus leeft. Hoe donker ook de tijden zijn, de Heere zal Zijn volk beschermen en de grenzen van Zijn rijk uitbreiden.

Om het welzijn der gemeente te dienen is het voor de prediker nodig als een dwaas in zich zelf de lessen te leren van de grote Leraar Jezus Christus. Het is de gemeente van node om Gods knechten te achten om huns werks wil. Des Heeren volk wordt gevraagd voor hun leraar te bidden, omdat het zo waar is, dat, wanneer zij hem vol mogen bidden, hij hen vol zal preken. Na een ernstige vermaning aan de onbekeerden en een troostvolle, opwekking aan Gods kinderen besluit de bevestiger zijn met grote aandacht gevolgde predikatie. Het ogenblik is nu genaderd om het formulier der bevestiging te lezen. Op de aan hem gestelde vragen klinkt plechtig zijn: „Ja ik, van ganser harte" van de nieuwe prediker.

In gevoelvolle woorden richt de bevestiger zich nu tot zijn zoon en tot de gemeente van Goes. Indrukwekkend is het als de jonge predikant gekrüeld voor de kansel hgt, de geopende Bijbel boven zijn hoofd gehouden wordt door de bevestiger en de aanwezige predikanten Ds Bel, Ds Dieleman, Ds de Gier, Ds Heerschap, Ds Rijksen en Ds Zwerus en de zegenbede wordt gelezen.

Staande zingt de gemeente hem Psalm 134 : 3 toe. Na deze plechtigheid gaat de bevestiger voor in dankgebed. Met het zingen van Psahn 133 : 3 en door het leggen van de zegen op de gemeente is deze dienst beëindigd.

Voor de velen, die van elders gekomen zijn, bestond de gelegenheid in de consistoriekamer der Geref. Kerk enig voedsel te nuttigen.

Was het kerkgebouw des middags reeds meer dan vol, in de avonddienst, die om 7 uur aanving, waren er zo velen opgekomen, dat het scheen, alsof het gebouw allen niet bevatten kon. Door de uitnemende zorgen der kosters en huri helpers gelukte het de aanwezigen zoveel mogelijk een plaats te geven. Onder het zingen van Psalm 25 : 2 en 3 beklom Ds A. F. Honkoop de kansel.

Na lezing van Galaten 6, het uitspreken van het votum, het voorgaan in gebed en het zingen van Psalm 118 : 12 en 14, ving de nieuwe predikant zijn predikatie aan met te zeggen, dat deze dag een dag van verheuging voor de gemeente van Goes, voor zijn geliefde ouders, voor hem zelf, voor de leraren en voor alle aanwezigen was.

Van deze blijdschap is God alleen de, bewerker.

Als tekstwoorden voor deze dienst was gekozen Galaten 6 : 14, het eerste gedeelte: „Maar het zij verre van mij, dat ik zóu roemen dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus". Het thema luidde: Christus' kruis des apostels roem. Hierin wordt beluisterd:

Ie. door dit kruis is de weg der zaligheid geopenbaard; 2e. aan dit kruis is de Middelaar genageld; 3e. van dit kruis zijn alle zegeningen afvloeiend.

Paulus wijst hier op het vrije Gods werk. Had hij weleer het Kruis bespot, als een Farizeeër geleefd, hij had geleerd, dat hij met alle mensen van nature God en Zijn gunst miste.

Toen de Heere hem te sterk was geworden, had hij zijn hemelhoge schuld leren zien en zijn vonnis leren rechtvaardigsn. Al zijn werken wai'en een wegwerpelijk kleed. Maar hem was geopenbaard, dat bij het kruis van Golgotha hulpe besteld was om tot de Goddelijke gunst te geraken.

Aan dit kruis was de Middelaar genageld. Verordineerd daartoe van eeuwigheid, volbracht Hij, wat Hij van eeuwigheid had aanvaard. Alleen in Zijn bloed kunnen de van de Vader gegevenen worden gewassen. Noodzakelijk is het afgebracht te worden van alle gronden buiten Christus. Welgelukzalig is hij, die roemen mag in het kruis van onze Heere Jezus Christus. Het is de begeerte van Ds Honkoop, alleen op het kruis van Golgotha te wijzen.

Van dit kruis komen Gods volk alle zegeningen toe. Hij is met al het hunne de dood ingegaan om voor hen alles te verwerven. Het is de hartewens van de nieuwe predikant, dat de Kruisbanier van hen alle liefde mocht ontvangen.

Nadat gezongen is Psalm 103 : 1, richt Ds Honkoop zich tot de burgemeester der gemeente Goes, de Edelachtbare Heer Mr Ten Kate; daarna wendt hij zich in gevoelvolle woorden tot zijn ouders, broers en zusters; hij dankte Ds Bel en Ds Dieleman en vraagt hun steun; hij betuigt zijn dank aan de docenten met een bijzonder woord. voor de Heer A. van Bochove; hij spreekt de studenten toe, waarna hij de gemeente van Goes vraagt hem een plaats in hun huizen, maar bovenal in hun hart te geven. Hij hoopt, dat hij met de kerkeraad in liefde mag arbeiden aan het welzijn van Sion. Hij richt zich tot de catechisanten en het personeel der school; spreekt de dank van hem en de gemeente uit aan Dr Stam, predikant der Geref. Kerk, en diens kerkeraad voor het mogen gebruiken van hun kerkgebouw; betuigt zijn erkentelijkheid voor de voortreffelijke arbeid van de koster, zijn dank voor alle afgevaardigden en voor de liefdeblijken van zijn Haagse vrienden.

Hierna voerden het woord ouderHng Koppejan, Ds Bel namens de Zuidelijke Particuliere Synode, Ds Rijksen voor het cm-atorium en de docenten, student Elshout namens de studenten, Dr Stam als collega en voor de Kerkeraad der Geref. Kerk, de Burgemeester en ten slotte Ds Dieleman namens de classis Goes.

Na de verschillende sprekers gedankt te hebben, eindigde Ds Honkoop met dankzegging. Gezongen werd Psahn 43 : 3.

Toen de zegenbede op de gemeente was gelegd, verliet de grote schaar onder de indruk van deze plechtige samenkomst het kerkgebouw. Moge de Heere schenken, dat de gemeente van Goes het zenden van Zijn dienaar moge waarderen en hiermede in God lere eindigen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1953

De Saambinder | 4 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1953

De Saambinder | 4 Pagina's