Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De waarheid verlaten IV

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De waarheid verlaten IV

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En met dat alles, een totale vreemdeling van wat de Heere eenmaal verklaarde van Saulus van Tarsen: „Want ziet, hij bidt"; zonder dus, dat men het bidden van God geleerd heeft.

Wat is het hart van de mens todh arglistig. Wordt de vraag gedaan: „Kimt u bewijzen op .grond: van Gods • Woord, dat de waarheid er niet meer is", dan staat men met een gesloten mond en heeft men niet het minste tegenweer. Was men eer'Hjk, 'dan zou men zeggen: „De waarheid is te scheip; ik wü' bekeerd blijlven, ik wil ten avondmaal, en dat wordt onder de zuivere " waarheid voor mij afgesneden".

Calvijn heeft eens geschreven, dat wanneer de sleutel van het Koninkrijk Gods recht gebruikt .wordt ia. de vei'kondiging van het Woord, dan wordt de mens er ingesloten of buitenigesloten. Doch zu'lke mensen denken maai-, dat die leraar of die ouderling dat doet. Doch dat is zo niet.

Men wil aangezien worden als een christen. En zeg het nu zelf maar, hoe kan nu een mens een oliristen zi|n, als 'hij nog nooit van Adam is afgesneden en door het gel'oof met Christus is veienigd? En wie zal er nu alleen met Christus verenigd kunnen "zijn dan alleen dieu genen, die wedergeboren zijn tot een levende hoop door de opstanding van Jezus CJhi-istus uit de doden? Wij komen niet op de wereld als christenen, maar geilijk de waarheid zegt: „In zonden ontvangen, in onr gerechtigheid geboren". Gods Geest moet ons vernieuwen naar het evenlbeeld Gods.

God geve in deze oppenvi'akkige, geJesteloze en doorvloeiende tijden, Zijn kerk 'genade om bij de waarheid bewaard te worden. Om van de zuiveihedd der waarheid geen duimbreed te iwijken.

Ons vlees is zo genegen oan' te schipperen, maar de waarheid kan niet lijden om «water in de wijia te doen. Uiteindelijk zaJ toch de waarheid trioanferen. Het zijn gevaarlijke tijden, die wij beleven, en de tijdgeest, die als een stroom ever de wereld gaat, igunt de ware kerk Gods en de zuivere waar< heid geen pkats.

Het A^^rdt steeds 'banger op' de wereld. De ware keric •wordt steeds meer in een hoek gedrukt. De praktijk wordt steeds meer verdrongen en de .besdhiouwing komt meei- en meer op de voorgrond. Een .geslacht groeit op, dat wel een keer naar de keiik wil op zondag, maar dat leeft in de wereld en leeft m> et de wereld. Dood en peuiwigheid heeft geen betekenis meer.

Dat wij allen, 'geopenbaard moeten worden voor de rechterstoel van Ohri.stu's, daar wordt over het algemeen geen rekening meer mee gehouden. Gods Woord wordt nog wel gelezen, maar wie 'heeft er nog eerbied voor?

De consciënties gaan hoe langer hoe mieer dicht en de waarheid wordt waardeloos. Men maakt er zich niet m'eer druk over. 'Men weet meer van radio, televisie en sport, dan wat er nodig is gekend te •worden voor de eeuwigheid.

Een deel van de zichtibare kerk is gevuld met Galte's, die zidh geen van deze dingen aantrekken.- en een deeï is gevuld met bekeerde mensen, waar God niet van afweet. Werkehjk, het wordt een wonder als er hier e» daar nog een ware zuchter tussen zit, die om God verlegen is, en die wenen majg over zajn schuld en aonde, over het gemis van God. En die met een innerlijke nood uitziet naar een God voor zijn hart, ©en borg voor zijn schuld en een pas voor de hemel.

Wij mochten wel smeken; o God, neem toch de waarheid van ons niet weg, verlaat ons toch m'et al te zeer. Werk nog m'et uiw Geest als in de dagsn van ouds. Geef ons en onze kinderen todh aan de verhardiing niet over.

Bekeer ons, .leer ons, bewaar ons'! Dan zul'len •wij de waarheid niet verlaten, maar dam zal de waarheid op Gods tijd ons ook vrijmaken. En dan is de vrwcht om in de waarheid gewortelid en 'gegrond te worden, ea naar dat Woord onze gangen te richten.

Dan zullen wij met alle wind' vam leer niet meegevoerd vyprden, maar steeds meer aan die waarheid gebonden en verfbonden worden, die door de God der waaiheid ons is geschonken, en door orcae zalige vaderen ons fe overgeleverd.

Ik hoop 'Vrienden^ dat u een weinig antwoord op •uiw vraag hebt geikregen. Het is alles met veel gebrek en in zwakheid, maar ik hoop van harte, dat het dienen mag, dat de liefhebbers van de waarheid steedsi meer die iwaaihedd zuSen beminneni, gelijk ze is in Christufi Jezus, en dat de struikelende knieën vastgemaakt m»gen worden. Verlaat de waaihedd nooit!

Grand- Rapids

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1960

De Saambinder | 4 Pagina's

De waarheid verlaten IV

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1960

De Saambinder | 4 Pagina's