Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE ZWANENZANG VAN PAULUS III

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE ZWANENZANG VAN PAULUS III

6 minuten leestijd

III.

Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande. Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning lief gehad hebben. 2 Tlmotheüs 4 : 6—8

Wajnineer men bij de Olympische spelen aan ihet eiind "Vian de looptoaam geteomen was, werd door bevoegde toamprecMers een lauwerterans omgehangen. Die lauwerfcrans 'had op aiohzelf geen waarde, maar Ihet was een (grote eer wanineer men daarmede 'omlhanigen weird. En de mens, zoaüs hij van nature Is, waaigit er laMes aan om igeëerd en verheven te wonden. En als iemiand zaïlk een lauwerkrans onitvSmg, werd hij verheven en verafgood, ©elijk idat look in ooiae da®en wel igebeurt. Maar als Paulus zegt: „Voorbs is mij wegigelegd de krooci der reahtvaardigheid, wel& e mij de Heere, de rechtvaardige Rechiter, in die dag geven zal; en niet lailleen mij, maaar ook allen die Zijn verschijiffiing liefgeihad hebben", dan zïi'et hij op iets ihogers en dan wil hij daarmede ook Timofcheüs traosten, opdat hij ook de toopbaan ten einde toe zou lopen, gelijk hem reeds die vermaning igeigeven werd 'in de eerste verzen van dit kapittel.

Die kroon werd verwacht. O, 'die kroon der rechtvaardigheid. Wat zien wij hier dan? Och, dam zien wij idat Paultiis (het oog heeft op de ikroon der retóhtvaardigiheM, die voor hem wegigelegd was, veriborgen voor het nüabuurlijk oog. Met begeerd door de wereild, maar voor ihem was het juist een spoorslag geweest om tbodfy die loopbaan 'te lopen izionder rechts of 'linlks te zien, zonder te igrijpen naar de igoudballen, 'die ook hem lm zijn leven wel toegeworpen zijn lin de loopbaan, die hij igeiopen heeft.

Hij heeft het 'Oog op die kroon, die voor hem weggelegd is. „Voorts lis mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, wellae mij de Heere, de rechtvaardlige Rechter, lin idie dag geven aai". Wat wa dat zeggen: „Die de Heere, de xeöhtvaardiige Redhter, m. die dag geven zal"?

Wel, bü de Olympische 'spelen was het net als tögenwoondliig: er werd kanaiptde op fcorruptie gepleegd. Die kamprechters hadden wel eens voorliefde voor de één of de ander, en dan werd de lauwerkraois wel eens onverdiend, dus ootireohtvaardig, aan deze of igene omigehangen. Maar zo is het hier niet. Paui'us ih'ad recht op die kroon. Hoe kan dat, dewijl [hij igetooiigt: „Uit genade zljt gij zaliig geworden, door het geloof; niet uit de werken, opdat niemand roeme"? En dan recht? Ja, maar niiet omdat hij de loopbaan gelopen had in eigen ikracht, maar omdat Jezus Christus dat volk ais loon op Zijn arbeid ontvangen heeft. Daarom zullen zij de eerkroon dragen. Dat doet hen uitroepen: „Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!"

Dus Paulxis ziet niet op eigen wenk, maar op Ctod in Jezus Chriistus, en nu ^kan het niet anders, met eerbied gesproken, of hij zal de kroon der rechtvaardlgiheid orutvanigen. Omdat 'de zaligheid niet isn hem, maar in een Ander ligt, Die de zaligheid voor hem heeft verworven en ook aan hem zal toepassen, omdat God rechtvaardig lis. Het kan niet anders, of iHij zal ihem dat genadeloon geven, idat Ohriistus voor hem verwoirven heeft. Paulus ziet op idle kroon, die ihem gegeven zal worden, en die meer waard is dan alle vorstenkronen van deze aarde.

Die ikroon zal door elk van dat volk ontvangen worden, maar zij zuillen hem werpen aan de voeten van het Lam, uitroepende: „Gij zljt waardig te ontvangen alle lof, aanbidding en darikzegging, want Gij Ihebt het gedaan. Gij hebt ons Gode gekociht met Uw bloed".

Wamneer wij 'oaize tekstwoorden 'gadeslaan, don zien wij dat Paulus aan het eind van zijn leven die kroon verwacht. En met recht, want diie Kampreohter Jezus Christus, die rechtvaardige Rechter, zal al Zijn volk gewisselijk kronen. O, wat zal dat zijn! Wat ziet Paiüus hier toch een injtodom en heerhjkheid. Alles aoht hij sclhade en drek om de uitnemendheid, die er is in Jezus Christus, zijn Heere.

Letten wij nu ook nog een weinig op de versterking en ondersteiuning van Paxilus' geestelijke zoon "Mmotlheüs, want die ; kroon zal niet alleen gegeven worden aan Paulus, maar ook aan allen, die de verschljnlnig van Jezus ChnisbiK liefgehad hébben. En daarom luidt ons tekstwoord : „Voorts Is mij weggelegd de tooon der reohtvaardligheiid, welke mij de Heere, de redhtvaardige Rechter, 4n die idag igeven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn versdhijndmig Mef'gehad hebben". Paulus verwacht Zijn kroningsdag. Die kroninigsdag zal tooh het heerfUjkste zijn wat ooit ontvangen zal (kunnen wonden. Al ide heerlijkheid van de wereld zakt lin het niet weg bij datgene, wat Paulus zal ontvangen. En dat uit de handen van een rechtvaardige Rechter. Heel zijn leven heeft hij te kampen geHiad met onrechtvaardigheid. Ja, zelfs met rechters, die zidh over de rechtvaandlgheid niet 'bekjommenden. Zijn leven lanig, naidat hij van dood levend gemaakt was en fin de strijdende kerk werd opgenomen, h.eeft hij te doen gehad met onrechtvaardige en foesluiiteloze rechters, zoals 'GailMo en (Peliix, maar ook met die wrede ifceizer Nero, die zijn handtekening igezet heeft lonider het doodvonniis van PaMus. Maar nu zal hij voor de rechtvaardige Reclhter geplaatst worden, de Heere, de Jehova, idoor Wie het reoht niet gebogen zaJl wonden. Van Hem zal Paulus de eenlaroon ontvangen.

Wat wü dat zeggen: „De rechtvaandige Rechter, de Heere"? Wel, die kroon zal Paulus igeschonken wonden fcraohtens het verbond der genade. Het is één van de verbondsgoederfen. En nu schrijft Paulus aan Timotheüs van de troost, idie daarin l'igt, niiet 'aflleen voor hem, maar ook voor allen, die Zijn versohijniing liefgehad hebben. Paulus verheugt zich niet alleen in hetgeen hem staat te waöhten, maar hJJ verheugt zich lin de zalSglheid van geheel Gods kerk. Daarom zegt hij: „Niet alleen mij, maar ook allen, die 2Ujn vensühijning liiefgehad hebben".

Dat ziet niiet op ClMstus' verschijning hi het vlees, toen Hij als Knedht des Vaders op deze vervloekte aarde was, maar „die Zijn verschijning liefgehad diebben", ziet op Zijn verschJjniing ten jonigsten dage, wanneer Hij zal komen op de wolken des hemels, en wanneer het volX des Heeren aan Zijn redhterhond geplaatst zal worden. Zij, die hier igezuoht hebben onder het juk der zonde, en geiklaagd met de apostel: „Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? " zij allen zullen de eerkroon ontvangen, want de Heere zal nooit loten varen (het werk: Zijner handen.

„Mijn ongeredhtigtheden gaan over mijn hoofd", zegt David; „als een zware last zijn zij mij te zwaar geworden". O, ler is bij dat volk een uitzien naar de borggeredhtlglheid van ChristUB. Maar dat pak der zonde zal Ixen eens afgenomen worden en zij zullen aan Zijn redhterhond geplaatst wonden.

Wijlen Ds . A. van Stuyvenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

DE ZWANENZANG VAN PAULUS III

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Saambinder | 4 Pagina's