Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heilig Avondmaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heilig Avondmaal

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste keer hebben wij gezien, dat het heilig Avondmaal bediend moet worden in de samenkomst van de gemeente. Immers buiten de gemeente kan de kerkeüjke tucht niet functioneren en kan er dus ook geen sprake zijn van het heilig houden van de tafel des Verbonds. Neen, regel moet zijn dat leden van de plaatselijke gemeente, die onder het ambteUjk toezicht van de kerkeraad vallen, een kerkeüjk recht tot het heUig Avondmaal hebben. Immers, hoe kan de kerkeraad de tetfel des Heeren heilig trachten te houden, als mensen toegang hebben, die geen lid van die gemeente zijn en die dus ook buiten het ambtelijk toezicht van die kerkeraad staan, alsook buiten het bereik van de tucht?

Daarom is het zo merkwaardig, wat wij lazen over een gezelschapsdag te Ouderkerk a/d I«Jssel. Uit de mededelingen, die de heer A. de Redelijkheid doet in zijn blad, blijkt, dat daar een gezelschapsdag is gehouden, waarbij mensen uit vele plaatsen in Nederland naar Ouderkerk zijn gekomen om met elkaar te spreken over de wegen des Heeren.

Echter niet alleen dat men deze dag gezelschap hield, maai tevens heeft men toen het heilig Avondmaal bediend ir een dienst, die geleid werd door Ds. J.R. Cuperus van Waddinxveen. De Heer de Redelijkheid schrijft er over „De preek, welke gehouden is, was uit deze woorden „Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de naam des Heeren betrouwen". (Zef, 3 : 12). De Heere gaf door deze preek al geestelijk voedsel en lafenis aan de dorstige ziel.

Toen is met eerbied waardiglijk het heilig Avondmaal gevierd. Het was alsof het zondag was, het was eer feestdag, een hoogtijd van de Kerk. Zo is er dus eer open en oecumenisch Avondmaal gevierd, daar de deel nemers uit verschillende kerken kwamen en waaraan, velen hebben deelgenomen, 's Middags was er het eigenlijke gezelschap, waar gesproken en geluisterd en ge zongen is, waarbij meer dan tweehonderd mensen aanwezig waren".

Aldus de mededelingen van de heer de Redelijkheid. Ik meen, dat wij hier toch wel ernstige bedenkingen moeten hebben. Want allereerst, van een voorbereidingspreek is hier geen sprake geweest, dus de sleutel van d* tucht van de bediening des Woords is hier door middel van een voorbereidingspreek niet gehanteerd. En juist in die bediening des Woords in de voorbereidingspreel wordt aangewezen, wie de genode gasten zijn aan de Dii en worden afgemaand allen die aan het levend geloo vreemd zijn en worden zij opgeroepen tot bekering Maar niet alleen dat hier geen voorbereidingspreek ge houden is, maar bovendien, hoe kan hier van tucht oefenen sprake zijn geweest? De heer de Redelijkheic schrijft, dat het een open en oecumenisch Avondmaa was, daar de deelnemers uit verschillende kerken kwamen In verband met het heilig houden van de tafel des Heerej door middel van de sleutel van de tucht over leer ei leven geloof ik niet, dat zulk een open en oecumenisc] Avondmaal te verdedigen is. «

Of, en dan zou de zaak iets anders komen te üggen het moest zó zijn, dat iedere deelnemer aan dat Avonc maal van zijn plaatselijke kerkeraad een blanco attef

3ver leer en leven heeft meegebracht, en waarin hem oestemming wordt verleend aan dit Avondmaal deel te lemen.

tiet heilig Avondmaal moet dus gevierd worden in de samenkomst der gemeente, en zij hebben een kerkelijk recht daartoe, die in het midden der gemeente openbare Delijdenis hebben afgelegd. Dat wil niet zeggen, dat de kerkeraad geen niet-leden !Ou mogen toelaten bij mtzondering. Maar dan moeten sulke niet-leden zich wel vooraf bij de kerkeraad geneld hebben en van de kerkeraad toestemming hebben gekregen.

3e volgende keer hopen wij nader in te gaan op deze toejang tot het heilig Avondmaeil.

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1964

De Saambinder | 4 Pagina's

Het heilig Avondmaal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 oktober 1964

De Saambinder | 4 Pagina's