Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het evangelie der opstanding uit de mond der engelen 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het evangelie der opstanding uit de mond der engelen 1

Wat zoekt gij de Levende bij de doden? Lukas 24 : 5

5 minuten leestijd

In vraag 45 van de Hdddbergse Catechismus, zondag 17, wordt gevraagd: Wat nut ons de opstanding van Christus? Dan gedt de onderwijzer een drievoudig antwoord. Ten eerste heeft Hij dóór Zijn opstanding de dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtighdd, die Hij door Zijn dood ons verworven had, kon dedachtig maken. Ten andere worden ook wij door Zijnkrachtopgewekttot een nieuw leven. Ten derde is ons de opstanding van Christus een zéker pand van onze zalige opstanding. Lezer, wdk een gewichtvoUe hdlsaanbrenping wordt dan in de glorierijke opstanding van de Heere Jezus geopenbaard; en dat uit de mond der engden aan de vrouwen, die de aUerlaatste lidde aan hun dierbare Jezus zuUen bewijzen. Want zij waren verkeerd en onbedachtzaeun. Ze vergaten, het woord, door Jezus vóór Zijn kruisiging gesproken: Ten derde dage zal Ik opstaan. Die verkeerde lidde kwam uit de wortd van smart, gemis en bedrpddhdd: Jezus is

en blijft dood. Dat domineert delaatste dagen iti hun hart en doet ze optrekken naar hd lege graf. Dat wisten ze nid toen zij van hms vertrokken. Èa zij maar zeulen met de zalfpotten. Hd werken is maar zo nid verleerd en wanneer, volk, ziülen wij nu eens waarlijk uitgewerkt raken? Wd? Bij het sterven van de laatste snik verlost van dgen ik! Verlost van een verbroken werkverbond. Anderzijds hgt in het optrekken een diep beschamendeles voor tallozen die nog nooit md een dode Jezus te doen hebbep gekregen en alleen wden van een zogenaamde levende Jezus; die boven deze oprechte christenen zijn uitgegrodd. Deze mensen wden van geen dode Jezus, van geen leeg graf, ze weten van geen tranenbrood. De vrouwen hadden geen vat op hd woord dat Hij wdeer sprak: „Ik zal opstaan!" Hd gemis van him Jezus dred hen uit en vanzéJJF naar waar ze Jezus achtergdaten. hadden, inhetgrafvan de godvruchtige Jozd van Arimathéa.

PP weg'daarheen is er de modlijkheid: Wie zal de steen van het graf wegwentden? en dan die soldaten! Maar ze trekken op, „om het graf te bezien". De liefde is sterker dan de dood, harder dan het graf en wonderlijker dan de liefde der vrouwen. Het was de üefde tot Hem, Die zo smartdijk stierf aan hd kruis.

Zeker, het was verkeerde lirfde, maar voor Gods volk is het een troost dat deze gang der vrouwen in de Heilige Schrift is besdireven. Nog zijn er mensen die gedurig naeir lid ledige graf trdeken. Maar Gode zij dank is Christus daar niet Het graf is leeg en blijft eeuwig leeg. Want Jezus leeft! Hd was de vijanden gdvikt Jezus uit de weg te ruimen. En Hij, Diedaarnederligt, zal nid weder opstaan. Die gehate Jezus van Nazareth was dood. Zijn lijk lag aditer de verzegdde steen en de Romeinen bewaakten het graf. Hd is uit md de Nazarener, voorgoed! Nu kan de farizeër weer rustig doorgaan lang te bidden en der weduwen huizen op te den. Hd wee u geveinsden, heeft opgdioudén. Christus was gestorven aan de schandpaal 'des kruizes, wat een vlods was in de ogen van de heUige Jehova. Zij, Abrahams zaad, kunnen voortgaan, ze kunnen hd Paasfeest in de zuurdesem van dgengerechtighdd weer vieren. En wie zal nu nog de naam van die gehate Rabbi willen noemen, die tempdschender en godslasteraar. Hd schandliedwas gezongen: Kruis Hem, kruis Hem. De Romeinen hadden de rest gedaan. In dehof vanJozdheerstdestüte; de aankomende dag wordt verwacht En dan begint de grond onder de voeten te beven, rotsen splijten, de hemd opent zieh en lichtende gestalten dalen neer, die de verzegdde steen aanraken. Majestueus rollen zij de steen weg. De wachters vlieden vol ontzetting weg van deze plaats der verschrikking. Zij hollen naar de stad en vertdlen aan de overpriesters wat zij gezien hebben.

Geen sterfdijk schepsd heeft de herrijzenis van Christus aanschouwcL Hd lijden geschiedde ten aanschouwe van vde getuigen, maar de opstanding is door geen mensenoog waargenomen. Nid zien en toch gdoven. Dat is de heilsorde; ook van de opstanding. Petnis zegt: Wdke God opgewdct heeft, de smarten des doods ontbondenhébbende, alzo het nid mogdijk was dat Hij van de dood zou gdiouden worden. En de Vorst des Levens hebt gij gedood; Wdke God opgewdct heeft mt de doden, waarvan wij getuigen zijn. (Hand. 3 : 15).

Mattheüs geeft ons de meeste omstandigheden van de opstanding des Heer en. Over hd fdt zdf zwijgt hij. Jezus zdf had voorzegd: „Gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de vis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten zijn in het hart der aarde". Het tdsen in Israels historie In Hosea 6:2: „Hij zal ons na twee dagen levend maken, op de derde dag zal Hij ons doen verrijzen en wij zullen voor Zijn aangezicht leven. Dit zid op de geestelijke opwekking van Israël uit zijn geestelijk verstorven toestand. Wat nu md hd Hoofd der kerk geschiedt zal ook hd ded van de leden des lichaams zijn. Augustinus zegt: Ook wij zullen ten derden dage opsteian. De dag van ons leven is de dag dat wij met Christus Eirbdden, lij den en sterven. Dan volgt de dag van de rust in het graf en daarna de dag der opstanding tot het eeuwige leven.

Jezus verlaat hd graf. Zowd bij Zijn steryen als bij Zijn opstanding schokte de agirde Des Heeren Majestdt toont Zich inhetwonder der opstanding enhdbeven der aarda Maar het is ook een huppden voor Gods volk van de dag der bevrijding, waarin de eer van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest wordt geopenba: ard tot heU van Zijn gemse uitverkoren Sion. Ten aanschouwe van de engelenwerdd en de ganse heUemacht Daar zong de kerk van: Hij heeft, o God, van U begeerd het onvergank'lijk leven, Gij hebt hd Hem gegeven; zo zijn de dagen Hem vermeerd, zo leeft de Vorst altoos, zo leeft Hij dnddoos.

Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 1965

De Saambinder | 4 Pagina's

Het evangelie der opstanding uit de mond der engelen 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 1965

De Saambinder | 4 Pagina's