Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een beproeving in verbond met Gods belofte 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een beproeving in verbond met Gods belofte 1

En Abraham hoorde naar de stem van Saraï. . Gen 16 : 2

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

U zult wellicht met uw gedachten reeds teruggaan naar hetgeen vóór onze tekst beschreven wordt. Wij lezen over Abraham en over het leven van Lot. Thans wensen wij het inzonderheid over de huisvrouw van Abraham te hebben, en wel in 't bijzonder over de daad, die zij verrichtten

Die daad vraagt in de eerste plaats onze aandacht. Waarom? Wel Saraï heeft zich onderworpen aan haar man. Toen Abraham besloot Ur der Chaldeën te verlaten, volgde zij haar metgezel, waarvan de Heere gezegd had dat hij heerschappij over haar zou hebben. Denk eens in, wat een beproeving voor Saraï als zij haar familie en land moet verlaten. Welk een opoffering. Wat moet zij een .crediet gehad hebben voor de roeping van Abraham. O zeker, zij zullen veel met elkander gesproken hebben over de wegen des Heeren, en er ook wel eens van gezongen hebben, maar dikwijls zal het ook geweest zijn: Magor missabib, schrik van rondom. Wat kon Gods weg soms verborgen zijn.

Ze is meegereisd naar Kanaan, van Kanaan naar Egypte en van Egypte weer terug naar Kanaan. Zij ' heeft Abraham horen spreken over de rijke toezegging des Heeren, en zeker zal ze wel eens meegemaakt hebben dat Abraham uitriep, misschien wel des nachts: '0 Sara, luister toe en ik zal vertellen wat God aan mijn ziel gedaan heeft. Hij zal haar gesproken hebben van dat verbond, dat, hoewel bergen zullen wijken en heuvelenwankelen, nooit zal wankdelen of bezwijken.

Hij zal gesproken hebben over zijn zaad, dat, naar 's Heeren belofte, talrijk zou zijn als de sterren des hemels. Wat zullen zij md dkander blijde tijden gehad hébben. Maar nu komt er een tijd vanbeproeving: Saraï ziet haar jaren klimmen, reeds is ze vijf en zeventig. , Bange vragen rijzen in haar hart op. Wd heeft de Heere Abraham bdoofd hem zaad te zuUen geven, maar Hij heeft de naam van Saraï niet genoemd. Zal hd misschien uit een andere vrouw zijn? Het geloof van Sara gaat wankelen.

Als de Heere de vervulling van de belofte zo lang laat wachten, zullen zij trachten langs een omweg die vervulling te verkrijgen. Sara gaat een stap doen, waarbij zij grote zelfverloochening openbaart, maar op een verkeerde wijze Alle zelfverloochening is nog geen Godsbedoeling. Want Sara gedt haar man prijs aan Hagar, een Egyptische dienstmaagd. Zij gaat redeneren en zeggen: Ik ben oud, mensdijkerwijs gesproken is het onmogdijk, dat ik nog een kind zou hebben; misschien zal ik uit haar gebouwd worden. ."

Bij de heidenen, waaronder Abraham leefde, was hd de i gewoonste zaak ter wereld er meerdere vrouwen op na te houden, maar Abraham was door God van die hddenen afgesneden en zou dan ook des Heeren ongenoegen over deze daad ondervinden.

Deze verkeerde stap van Abraham heeft al Gods volk wat te zeggen, want als de belofte schijnbaar niet vervuld wordt, trachten ook zij haar zelf te vervullen. Wat is er bij Abraham een sterk verlangen naar de vervulling van Gods belofte Tien jaar hebben zij al gewacht en nog todt de Heere. Zouden Zijn beloftenissen verder haar vervulling missen?

Het is een afgesneden zaak geworden. Hdaas, zij gaan zdf aan hd werk, md het ontzettend gevolg, dat zij de kracht en troost van hd gdoof moden derven. De Heere spreekt: , , Mijn raad zal bestaati, en Ik zal al Mjn wdbéhagen doen."

Ligt er niet een grote les in voor Gods kerk? Wanneer wij zelf aan het werk gaan om de bdofte vervuld te krijgen, komen er Hagarenen, die dienstbaar zijn. Hagar betekent vluchteling. Dnt zal in haar leven vervuld worden.

Saraï zegt tot Abraham: De Heere heeft mij toegesloten, dat ik niet bare; ga toch in tot mijn dienstmaagd, misschien zal ik uit haar gebouwd worden. En Abraham hoorde naar de stem van Saraï. Wat kan de vrouw soms grote invloed uitoefenen op het leven van de man en wat kan het huwelijksleven er door verduisterd worden. Wat een ontzettende gevolgen kan haar invloed soms hebben. Denk slechts aan verscheidene voorbedden uit Gods Woord. Maar evenzeer leert ons dat Woord wdk een zegenrijke invloed de vrouw kan uitodenen. Denk maar aan Abigail toen David Nabal wilde doden.

Doch de Heere T/olvoert steediAZ.ijn raad en zal ook in het huwdijk van Abraham en Sara Zijn wijze bedoding tonen.

Als Saraï haar dienstmaagd aan haar man gegeven heeft, schijnt na korte tijd de belofte in vervulling te gaan. Maar daar komt voor Saraï de straf en beproeving. God toont dat in deze vrucht de bitterheid der zonde gesmaakt zal worden. God heeft Hagar nooit erkend als huisvrouw van Abraham. Straks zult gij horen, dat Hij haar aanspreekt als dienstmaagd.

Hagar meent dat zij nu boven Saraï staat en gaat met haar spotten. Denkt u de toestand in dat huisgezin eens in. Zie eens de xiitdagende houding van Hagar. Tdkens probeert zij het hart van de onvruchtbare Saraï te kwdsen.

En Saraï is anders dan Hanna, die door Peninna bespot werd. Zij kan het niet uitstaan. Dag en nacht zint zij op middden om zich van Hagar te ontdoen. Saraï spreekt md Abraham, en zegt: „Mijn ongdijk is op u; ik heb mijn dienstmaagd in uw schoot gegeven; nu zij ziet, dat zij ontvangen heeft, zo ben ik veracht in haar ogen; de Heere richte tussen mij en tussen u." Het is alsof zij zeggen wil: Gij hebt gezien, dat Hagar tegen mij opstaat, maar gij hebt mij niet beschermd; gij staat achter Hagar.

Maar dan zegt Abraham: „Hier is uw dienstmaagd; doe haar wat goed is in uw ogen. Ik geef alles prijs. Het is mij goed al zou Hagar terug gaan naar Egypte" Dan wordt Hagar door Saraï vernederd, zodat zij van haar meesteres wegvlucht.

Wat een beproeving. Om de bdofte vervuld te krijgen werd Hagar gebruikt, en nu schijnt alles tegenstrijdig. Straks zal het een beproeving zijn niet alleen voor Saraï en Hagar, maar ook voor Abraham. De beproeving zal nog dieper gaan. Welke zijpaden de mens ook in mag slaan, God z£il hem achterhalen, want alleen Zijn raad zal bestaan. De Heere roept ons toe: „Zijn Mijn wegen niet recht? Zijn niet uw wegen onrecht? " Hagar is weggetrokken. Wat is haar doel? Zij weet het zelf niet.

Maar één ding staat vast: zij wü niet meer wonen in de tent van Abraham en Saraï. Maar Hagar, kunt gij danzijngebeden en onderwijzingen missen?

Wed ge dan nid, dat ge niet aUeen uw vrouw verlaat, maar dat ge u ook onttrekt aan hd Woord des Heeren? Weet ge dan niet dat ge aUes verlaat wat dienen kan tot zalighdd?

Hagar trekt zich nergens iets van aan. Wij lezen dat zij zich bevindt op de weg van Sur. D.w.z. op weg naar Egypte Niets wil zij meer hebben van het leven van Abraham en haar meesteres. Zij zal haar eigen weg wel - zoeken, liever dan zich te onderwerpen. Want had zij zich onderworpen als de dienstmaagd van sara, dan was alles goed geweest. Maar onderwerpen kan Hagar zich niet, evenmin als wij dat kunnen. Wij wandelen liever in eigen gekozen wegen.

Maar de Heere had Zijn bedoeling ook met Hagar. De engel des Heeren komt tot haar, en zegt: „Hagar, gij dienstmaagd van Saraï, vanwaar komt gij, en waar zult gij heengaan? " (Hij noemt haar dienstmaagd, de staat waarin zij verkeert). „O Hagar, gij onttrekt u aan de ware godsdienst Gaat gij weer terug naar Egypte, naar de afgoden? Overweeg het wat gij doen zult. Gij Egyptische dienstmaagd, is dat uw loon aan uw heer en vrouw? Waar is uw recht om boven uw meesteres te staan? Ik ken u als dienstmaagd, niet als huisvrouw. Ik beveel u weder te keren tot uw vrouw. Maar ik heb ook een andere boodschap voor u: Ik zal uw zaad grotelijks vermenigvuldigen, zodat het vanwege de menigte niet zal geteld worden."

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1966

De Saambinder | 6 Pagina's

Een beproeving in verbond met Gods belofte 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1966

De Saambinder | 6 Pagina's