Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nehemia's komst te Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nehemia's komst te Jeruzalem

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Toen nu Sanballat, de Horoniet en Tobia, de Ammonietische knecht, dat hoorden, mishaagde het hun met groot mishagen, dat er een mens gekomen was om wat goeds te zoeken voor de kinderen Israels". Nehemia 2 : 10

Zoals Nehemia ondanks alle tegenstand toch naar Jeruzalem gekomen is, zo is ook de meerdere Nehemia niet teruggegaan tot Zijn heerlijke plaats bij de Vader, toen er voor Hem geen plaats was. Nee, niets en niemand kon Hem tegenhouden. Hij was immers door de Vader in deze wereld gezonden om dat grote Werk der verzoening tot stand te brengen. Maar wat verwekte de boosheid en wrevel van Sanballat, Tobia en Gesem? De tekst zegt: "omdat er iemand gekomen was om iets goeds te zoeken voor dat volk". Zij willen niet dat Jeruzalems muur wordt herbouwd.

En achter dit alles staat satan. De vorst der duisternis zal altijd trachten het Welbehagen dat God in Zijn volk steeds heeft getoond, te verstoren en tegen te houden. Immers, de opbouw van de muur staat niet los van wat in het Paradijs al was voorzegd: "Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw...."

De Heere had gezegd dat Hij tot Jeruzalem zou wederkeren. Niet omdat er bij dat volk reden of oorzaak was, want Israël had alles verzondigd. Maar vanwege dat Verbond, Gods eigen Toezeggingen. Dwars door alle tegenstand, afval en verval gedenkt God aan Zijn Verbond. Daartoe wordt Nehemia ingewonnen om het hof van de koning te verlaten en te komen tot een volk in nood. Maar hierin is hij vooral type van Christus, Die de hallelujah's van de hemel verliet. Die 's Vaders nabijheid verliet, Die afdaalde in een wereld waar de zonde en de vloek haar verwoestend werk deed en doet. Hij kwam van de hoogste Eer in de grootste oneer. Hij werd de nameloos Arme, de Verachte, de Gehate.

O, wie zal dat toch verstaan? Hij maakte woning onder de mensen. De apostel roept ervan uit: "Hij heeft onder ons getabernakeld". Hij is de broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.

In Jeruzalem stond geen paleis voor Nehemia, in Bethlehem stond geen paleis voor Jezus. Nehemia kwam om het goede voor zijn volk te zoeken en dat geldt in de hoogste zin van Christus. Hij kwam om het Goede te zoeken voor Zijn volk dat alles verzondigd had. Een volk: schuldig tot de dood. Een volk dat met Nehemia instemmen moet: "Wij hebben het ganselijk tegen u verdorven; en wij hebben niet gehouden de geboden, noch de inzettingen, noch de rechten, die Gij Uw knecht Mozes geboden hebt". Het is een volk dat verdiend heeft voor eeuwig verstoten te worden. Nehe­ mia kwam om het goede, dit is het welzijn, de zegen, de voorspoed te zoeken. Hij begreep dat de muur nodig was, opdat het volk afgezonderd en alleen zou kunnen wonen. Het volk had de poort nodig opdat er weer recht gesproken zou worden. Kortom, Nehemia zocht het geestelijke en tijdelijke welzijn van het volk. Daartoe is ook Christus gekomen. Hij zocht hèt Goede, dat is de wegneming van de toorn Gods, de verheerlijking van Vaders Deugden, de voortgang van dat eeuwig Vreêverbond, de volvoering van dat gezegend Verlossingsplan. Christus zocht het Goede waarbij de Vader de hoogste Eer zou ontvangen en een schuldige, maar uitverkoren Kerk de zaligheid.

En Hij heeft dat Goede tot stand gebracht. Hij overwon alle vijanden. Hij had net als Nehemia de stadhouders en landvoogden tegen. Maar zegt de apostel: "En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld en heeft over hen getriumfeerd".

Lezer(es), wat zoekt u? Zoekt u de wereld, de voorspoed, de rijkdom, de eer van mensen of is het uw bede "Geef dat mijn oog het goede aanschouw' hetwelk Gij uit onbezweken trouw Uw uitverkoor'nen toe wilt voegen. Dat is het Goede dat nimmermeer vergaat. Bent u al op zoek naar de gemeenschap met God die wij verbroken hebben? Zoekt u vrede, zaligheid, verzoening, ja zoekt u Christus? O hoor dan: er is een Man gekomen van de hemel om dat verloren Goed weder te verwerven. Is dat geen eeuwig wonder? Waarom kwam Nehemia? Waarom verliet hij die plaats aan het hof in Perzië om te komen temidden van vijandschap en verwoesting? Hier is slechts één verklaring mogelijk: het was liefde die hem dreef Maar zie nu eens op de meerdere Nehemia. Nehemia had liefde tot zijn eigen volk, Christus had liefde tot vijanden. Dat volk heeft Hem geen hartelijk welkom toegeroepen. Dat volk is Hem niet aanbiddend tegemoet getreden. De Heere getuigt: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet gevraagd hebben". Nee, in Bethlehem en ook in ons hart is voor Hem geen plaats. Het predikt onze schuld en verlorenheid voor God. Wij zijn niet meer op het Goede, maar op het kwade gericht. En toch, staat Hem dit alles niet in de weg. Hij is toch gekomen. En de oorzaak van Zijn komen is: enkel liefde, eeuwige, onbevattelijke liefde, Welbehagen.

Over zijn komst in het vlees om de muur van Sion weer te herbouwen is reeds in de Vrederaad onderhandeld. De Drieënige God is van eeuwigheid in Zichzelf bewogen geweest over "dat zekere getal van zondaren". Wie zal het verstaan? God had een brandend hart tot een volk verloren in zonde en schuld. En Hij gaf Zijn Zoon opdat dat brandend hart geopenbaard zou kunnen worden. En de Zoon gaf Zich, omdat er ook een Hefdeshart bij de Zoon brandde tot Zijn Vader èn tot Zijn ontvangen bruid. Ja, daar was ook een liefdeshart des Geestes om in vuile, onreine zondaarsharten woning te maken.

Nee, deze Goddelijke liefde is niet te verklaren, alleen te aanbidden. Hier houden alle woorden op. Hier staan we op heilig land. Waarom komt er een zwarte bruid tot de zaligheid? Omdat er een Welbehagen is!

Hoe staan wij tegenover de meedere Nehemia? Het is een aangrijpende zaak te lezen dat juist de godsdienst Nehemia tegenstond. De vijanden waren familie van Israël, het waren geen heidenen. Nee, ze waren niet ver van het Koninkrijk Gods. In deze geschiedenis zien we dat ook godsdienstigen ten diepste vijanden van Christus zijn. Van nature gaan we aan de meerdere Nehemia voorbij. Waarom? Omdat Hij van ons niets gebruiken kan. Omdat alleen Zijn Werk brengt in het Koninkrijk der hemelen. Alles wat wij aanbrengen en aanbieden is tekort. Gelukkig de jongere en oudere die de Sanballat en Tobia in eigen leven leert kennen. Dezulke gaat vragen naar die Mens Die gekomen is. Die gaat waarde in deze Christus zien. Die gaat leren dat als Hij niet alles doet, het dan voor eeuwig tekort is. Hij kleedt de naakte. Hij rechtvaardigt de goddeloze. Hij maakt de arme rijk. Hij verhoogt de nederige en schenkt de dode zondaar het leven. Welk een boodschap dat Hij gekomen is! Voor deze onbevattelijke liefdesdaad zal de verloste Kerk God eeuwig danken. En de eeuwigheid zal er niet te lang voor zijn. Van dat danklied worden hier op aarde de eerste tonen geleerd. Kent u de eerste tonen al? Dat is nodig, want het wordt hier beslist.

Hardinxveld-Giessendam,

ds. B. van der Heiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1991

De Saambinder | 12 Pagina's

Nehemia's komst te Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1991

De Saambinder | 12 Pagina's