Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijf schakels in een gouden keten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijf schakels in een gouden keten

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(4)

"Wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; en de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; en de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons is gegeven." Rom. 5 : 3-5.

Wij zagen in het vorige artikel, dat lijdzaamheid op vele plaatsen in het Nieuwe Testament een actieve betekenis heeft. Het heeft dan de betekenis van volharding, standvastigheid en verdraagzaamheid in de verdrukkingen, die de Heere over ons doet komen. Toch heeft het woord in de grondtekst ook een passieve kant. Dan heeft het de betekenis van het verduren of dulden van het lijden. Anders gezegd: nderwerping en stille berusting. Het woord lijdzaamheid drukt dan uit de stille onderwerping aan de wil en het doen van God. In 1 Petr. 2 : 20 lezen wij: Indien gij verdraagt als gij weldoet, en daarover lijdt, dat is genade bij God." Petrus wil hier opwekken tot het aanvaarden en verduren van het lijden, dat Gods kinderen ten onrechte overkomt. En als in Hebr. 12 : 7 gesproken wordt over het verdragen van de kastijding, dan heeft dat ook diezelfde betekenis.

Wij kunnen in dit verband ook denken aan Hebr. 12 : 1, waar gesproken wordt over het lopen van de loopbaan met lijdzaamheid. In dit schriftwoord vinden wij de opwekking om de moeiten en verdrukkingen van de loopbaan des levens te aanvaarden in stille onderwerping aan de wil des Heeren. Kan dat in eigen kracht? Het kan alleen "ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht." (Hebr. 12 : 2). Wij worden hier gewezen op de verdraagzaamheid, de lijdzaamheid van Christus. De helse aanvechtingen, de diepten van het lijden, de Godverlatenheid, Hij heeft het alles gedragen met lijdzaamheid, met stille en heilige onderwerping aan de wil en het welbehagen des Vaders. Volmaakte lijdzaamheid is bij niemand te vinden, behalve bij Hem. Zo heeft Hij verzoening gedaan over al de opstand en onverenigdheid met de weg des Heeren in het leven van Zijn volk. Maar zo heeft Hij Zijn kinderen ook een voorbeeld nagelaten, opdat zij in de verdrukkingen Zijn voetstappen zouden drukken. Van zichzelf zijn Gods kinderen zo lijdzaam niet! Op zichzelf werkt de verdrukking geen lijdzaamheid. Als de verdrukking komt, dan zien wij de zon niet van achter de duistere wolken. Hoe kunnen wij ons dan terneergeslagen voelen, zodat wij geen enkel uitzicht hebben, op de hand Gods van waaruit alles voortkomt. De Catechismus spreekt dan van een vaderlijke hand, van waaruit alle dingen, niet alleen voorspoed, maar ook tegenspoed, ons toekomen. Maar Gods kinderen zien vanuit zichzelf die vaderlijke hand niet. Dan kan het van binnen zo donker zijn, dan kunnen wij ons door de beproevingen zo neergeslagen voelen, dat wij die goddelijke hand achter al die donkere wolken niet opmerken. Als het zo is van binnen, dan brengt de verdrukking geen lijdzaamheid voort. Integendeel, hoe kan het vuur van de opstand dan fel oplaaien. Maar nu zegt Hebr. 12 : 2: Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus!" Lijdzaamheid is geen vrucht van onze akker! Het is vrucht van de bediening uit Christus. In en vanuit de geloofsvereniging met Christus leren Gods kinderen iets verstaan van het heilgeheim van de lijdzaamheid, van het goedkeuren, wat God doet. Hoe werkt nu de verdrukking lijd­

zaamheid? Een eerste stap tot die lijdzaamheid is, dat wij in de verdrukking Gods hand leren opmerken. Hoeveel opstand of moedeloosheid er van binnen ook moge zijn, maar als er een lichtstraal door die donkere wolk van verdrukking heenbreekt en wij krijgen er oog voor, dat de beproeving van God komt, dan brengt dat in een ogenblik onderwerping met zich mee. De Heere leidt Zijn kinderen doorgaans van stap tot stap verder op de school van de lijdzaamheid. Een volgende stap is het levende besef, dat de verdrukkingen behoren tot de gevolgen van onze zonde. Waren er geen zonden, er waren ook geen wonden! De verdrukkingen prediken ons de ernst en de verwoesting van de zonde. En als de Heilige Geest met Zijn ontdekkend licht over mijn leven schijnt, dan gaat het niet meer over de zonde in het algemeen, maar over mijn zonde, mijn schuld. Dan heb ik al die slagen verdiend, ja, al zouden zij duizendmaal erger zijn, dan ben ik die slagen nog dubbel waardig. Dan leer ik de hand op de mond leggen en dan heb ik, diep schuldig Adamskind, niets meer in te brengen tegenover de heilige Majesteit Gods. Als wij zo in de verdrukking onze zonde leren zien, dan werkt de verdrukking lijdzaamheid. Wij zien dat zo ontroerend in het leven van David, toen hij moest vluchten voor Absalom en toen hij de vloek van Simeï verdroeg. Wij lezen in 2 Sam. 15 : 25-26, dat David in die omstandigheden heeft uitgeroepen: Indien ik genade zal vinden in des Heeren ogen, zo zal Hij mij wederhalen, en zal ze mij laten zien, mitsgaders Zijn woning. Maar indien Hij alzo zal zeggen: k heb geen lust tot u; zie, hier ben ik, Hij doe mij, zoals het in Zijn ogen goed is." Wat is het een gezegende plaats, waar de Heere ons geen kwaad meer kan doen. Daar vallen wij aan Gods kant en daar geeft de onderwerping rust. Daar gaat de storm van opstand en onverenigdheid liggen en daar is het goed, wat de Heere doet. "Doch gij, mijn ziel, het ga zo 't wil; stel u gerust, zwijg Gode stil!" Dat bedoelt ook Jakobus als hij zegt in Jak. I : 2-3: Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt; wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt."

Nog een verdere stap op de school van de lijdzaamheid is, dat de Heere in de verdrukking het geloofsoog vestigt op Christus. Daar hebt u dan de diepste inhoud van Hebr. 12 : 1: Ziende op Jezus!" Als het oog des geloofs in de verdrukking en vanuit de verdrukking geslagen mag worden op de Borg, dan ligt het zwaarste kruis niet meer op mijn schouders. Dan heeft Hij het zwaarste kruis gedragen. En Hij zónder zonde! Dan is hetgeen ik te dragen heb niet meer dan een stipje van het kruis, dat Jezus droeg. Wat worden de verdrukkingen dan wonderlijk licht. Wat komt er met het oog op Hem een zoete onderwerping in de ziel. Dan wordt er ergens zelfs gesproken over een vrolijk dragen van het kruis. Met het oog op Christus leren Gods kinderen de loopbaan, die zo vervuld kan zijn met verdrukking en beproeving, lopen met lijdzaamheid. Wat kan het dan een vreugde worden om Zijnentwil smaadheid te dragen. Nee, dan willen wij niets meer van de weg afhebben en dan is alles goed.

Tenslotte benadrukt de Schrift, dat de verdrukking en de lijdzaamheid een heerlijk doel hebben. De onderwerping, de lijdzaamheid onder de verdrukking is niet doelloos. Daaraan is verbonden de belofte van het leven. "Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, de wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen." (Hebr. 10 : 36). De grote lijder Job is daarvan in de Schrift een duidelijk bewijs. Uit het einde, dat de Heere deed volgen in het leven van Job, blijkt duidelijk, dat Job een heerlijk doel mocht bereiken, nadat hij de lijdensweg be­ wandeld had. "Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft degenen, die Hem liefhebben." (Jak. 1 : 12). Met het oog daarop zegt ook Paulus in 2 Tim. 2:12: Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen." Wie hier de verdrukking verdraagt, zal straks in Christus overwinnaar zijn! Dan troost Gods Woord de verdrukte kerk met het uitzicht op de heerlijkheid, die komt. Het is maar een verdrukking van tien dagen. Het gaat door lijden tot heerlijkheid. Die hoop mag al het leed verzachten. En daarom: Bezit uw zielen in uw lijdzaamheid." (Luk. 21 : 19).

(Wordt vervolgd)

Zeist,

ds. J.J. v. Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

Vijf schakels in een gouden keten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1992

De Saambinder | 12 Pagina's