Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest, die Trooster heet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest, die Trooster heet

8 minuten leestijd

MEDITATIE

"Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren." Johannes 14 : 26.

Pinksteren wordt wel het Feest van de Geest genoemd. De Heilige Geest draagt als Derde Persoon in het Goddelijk Wezen vele namen. Hij wordt genoemd de Geest van Christus, de Geest des Heeren, de Geest des levenden Gods, maar ook Voorspreker of Trooster.

De Heilige Geest kan niet gemist worden in het werk der zaligheid. Hij legt, met eerbied uitgedrukt, de laatste hand aan het werk van de Vader en de Zoon. Hij is de grote Toepasser. Zeker, in het rijk der natuur is Hij de Gever en Onderhouder van alle leven, de Schenker van de gaven en talenten. Maar aan deze algemene werkingen ga ik nu yoorbij. Op de vraag van de Catechismus wat de christen van de Heilige Geest gelooft, antwoordt deze o.a. "dat Hij ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijve". De Heilige Geest is De Gave Gods Die aan de Kerk geschonken wordt.

Paulus spreekt over de Heilige Geest, Die ons geschonken is. O, van nature bezitten we de Geest Gods niet, die Geest wordt gegeven, geschonken. Hoe nodig is dat in deze tijd te benadrukken. We moeten Christus ingelijfd worden en dat is het werk van de Geest. Daartoe werkt Hij een werk van overtuiging in ons hart. Hij is de Enige Die ons waarlijk bekendmaken kan wat zonde is en wat het betekent buiten God en Christus te staan. Maar Hij opent de ogen voor onze verloren staat. Hij overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Hij leert dat het kwaad van binnen zit, dat we een ongeneeslijke, dodelijke kwaal in ons leven omdragen. Hij leert dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd kan worden. Hij doet heilig wanhopen aan al het onze. Hij maakt een hoogmoedige tot een ootmoedige, een trotse van hart tot een vernederde van geest. Hij doet met Efraïm op de heup kloppen. Hij is de Nathan in ons leven die ons aanwijst en schuldig stelt. Kent u dat werk des Geestes in uw leven?

Het is een noodzakelijk, onmisbaar werk. Anders zal er nooit plaats kunnen zijn voor Christus en Zijn verdienste. Anders zullen we nooit verstaan dat zalig worden een zaak van enkel genade is. We hebben geestelijke kennis nodig van onze zonden en ongerechtigheden. Zó wordt er plaats gemaakt voor Hem, Die alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is. Maar die Geest doet meer. Hij zal Christus verheerlijken. Welk een wonder van Goddelijke Genade als de Geest onze ogen opent voor deze van God gegeven Middelaar, als Hij in onze nood en verlorenheid een Zaligmaker toont. Die waarlijk redden en bevrijden kan.

De Heilige Geest wordt ook de Geest des Geloofs genoemd, omdat Hij geloof schenkt om op Christus te zien. O, Hij wekt, net als Eliëzer bij Rebekka, de begeerte op in het hart naar de meerdere Izak. Maar Deze doet meer dan EHëzer. Hij toont niet alleen de schatten van de meerdere Izak, Hij schenkt ook de hand des geloofs om ze te ontvangen. Ja, niet alleen de schatten. Hij maakt Christus door een waar geloof deelachtig, waardoor de Kerk des Heeren komen mag tot de zalige wetenschap "dat ik met lichaam en ziel, beide in leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben".

Gelukkig de mens die tot deze geloofswetenschap komen mag. Daarin is de Heere eeuwig vrij. Vele kinderen des Heeren mogen wel de gaven en schatten van de Levensvorst genieten, proeven en smaken, maar durven met Luther niet te spreken van "Heere Jezus, Gij zijt mijn Gerechtigheid en ik ben Uw zonde. O, zalige ruil: Hij zo rein en ik zo vuil". Het is alles het werk van de Heilige Geest. Daarom is de uitstorting van de Heilige Geest op de Pinksterdag zulk een rijk Heilsfeit. Hij onderwijst, ontledigt, maakt plaats, verheerlijkt Christus in een verbrijzeld zondaarshart. Maar Hij troost ook. Christus Zelf geeft Hem deze Naam. Wonderlijk, in de Bijbel worden Christus en de Heilige Geest allebei Trooster genoemd. Christus was voor Zijn discipelen tijdens Zijn omwandeling op aarde de Trooster. Hij sprak en bad met hen. Hij bemoedigde en vertroostte hen als ze het moeilijk hadden. Hij zou echter deze aarde weer verlaten. Toch, zonder Trooster zullen zij niet zijn. "Ik zal de Vader bidden en Die zal u een andere Trooster geven", zo sprak Hij voor Zijn heengaan.

Gods kinderen hebben een Trooster nodig. Die hen vertroost als ze de zonden bewenen, als ze te strijden hebben tegen een overmachtige vijand. Dan is Hij de "Paraklétos" d.i. Die erbij geroepen wordt, de Trooster. Hoe doet Hij dat, hoe troost Hij dan?

Wel, door te midden van de strijd en het bewenen van de schuld de ogen te openen voor de dierbaarheid en de algenoegzaamheid van Christus, door in het hart de kracht en de heerlijkheid van Christus bloed te doen gevoelen, door de beloften van het Evangelie toe te passen en levend te doen zijn. Die Geest komt de zwakheden van de Kerk te hulp. Hij bidt in en voor hen met onuitsprekelijke zuchtingen. Hij geeft hen moed en kracht in de strijd. Hij vervult het hart soms zo met Zijn liefde dat in de nacht van de moeite, strijd en verdriet gezongen kan worden: "Ik zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen daar ik Hem verwacht en mijn hart wat mij moog treffen tot de God mijns levens heffen". Hij doet het hoofd uit de gebreken oprichten. Ja, Hij doet soms zelfs roemen in verdrukkingen. Hij is ook de Schenker van de Enige troost in leven en sterven. Welk een Troost is dat! Het is een zalig weten en bedenken, gelegd in het schuldige hart, dat er tegenover die grote schuld een gerechtigheid is die al mijn schuld bedekt. Een gerechtigheid, verworven door Hem, Die Zich om mijnentwil vernederd heeft tot in de dood des kruises. Die alleen redt van de dood en het oordeel Gods. Welk een weten is dat! Hoe wordt dan de ziel getroost! Dan ontvangen we verzekering van ons aandeel in Christus, ontvangen we een geheiligd recht op de erfenis, want kinderen zijn erfgenamen. Ja, dan gaat deze Geest getuigen met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Deze zaken zijn nimmer op de rechte wijze onder woorden te brengen. Wie zal het verstaan: kinderen van satan worden kinderen van God. Een verloren mensenkind wordt zalig d.i. verlost van het grootste kwaad en gebracht tot het hoogste goed. Een erfwachter van de eeuwige rampzaligheid wordt erfgenaam van de eeuwige zaligheid. O, dan mag Job in dagen van moeite en strijd toch getuigen: "Ik weet, mijn Verlosser leeft".

O gemeente, kent u de werkingen van de Geest in uw hart? Kent u de vruchten van de Geest in uw leven? Paulus schrijft in de brief aan de Galaten: "Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid".

Als we kennis krijgen aan de zaligmakende werkingen des Geestes ontstaat er droefheid in het hart naar God, honger en dorst, begeerte, ja, dan wordt de mens weer op God gericht en komt er met de verloren zoon in de gelijkenis een hartgrondige belijdenis, maar ook een terugkeer tot God.

Jonge mensen, laat ons ook nooit de Geest losmaken van het Woord. De Heilige Geest werkt nimmer buiten het Woord om. Zorg dan daar te zijn waar het Woord is. Ga getrouw en vooral biddend naar Gods huis. Onze vaderen noemen deze plaats wel "de werkplaats van de Heilige Geest". Dat onze bede zij:

"Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwe Geest!

Mocht Die mij op mijn paan ten Leidsman strekken.

'k Hield dan Uw Wet, dan leefd'ik onbevreesd;

Dan zou geen schaamt' mijn aangezicht bedekken.

Wanneer ik steeds opmerkend waar' geweest,

Hoe Uw geboön mij tot Uw liefde wekken".

Ps. 119 : 3.

Boven deze bede komt ook de Kerk des Heeren niet uit. Totdat eenmaal langs de hemelgewelven klinken zal: "Het is geschied". Dan is ook het werk van de Geest ten einde. Dan is de bruid bereid en gereed om eeuwig bij de Bruidegom te zijn. Die haar ontving in de eeuwigheid. Die haar kocht met Zijn bloed en Die haar toebereidde door Zijn Geest.

Hardinxveld-Giessendapi,

ds. B. van der Heiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

De Heilige Geest, die Trooster heet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 1992

De Saambinder | 12 Pagina's