Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijf schakels van een gouden keten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijf schakels van een gouden keten

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

(11)

"En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; en de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; en de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons is gegeven ". Romeinen 5 : 3-5.

Wij zagen in de vorige twee artikelen, hoe Gods Woord, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, spreekt over de liefde Gods. En nu staat er hier in Romeinen 5, dat die liefde Gods in het hart wordt uitgestort door de Heilige Geest. Wanneer gebeurt dat? In de wedergeboorte. Dan wordt die liefde in het hart uitgestort. Hoe kan ik weten, of die liefde ook in mijn hart is uitgestort? Dat blijkt uit de vruchten. Als die liefde in het hart wordt uitgestort, dan wekt dat in het hart wederliefde. Johannes zegt: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft". (1 Joh. 4 : 19). De liefde Gods is altijd eerst. De wederliefde volgt. Zou het hart door de liefde Gods niet gaan branden van wederliefde? Zou het hart niet gaan schreeuwen naar God, zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen?

Als die liefde in het hart wordt uitgestort, dan krijgen wij ook alles lief, wat van God is: ijn Woord, Zijn volk. Zijn wet. Zijn dag. Hoe lief wordt ons dan Gods Woord. Zó lief, dat wij gaan verstaan, wat de dichter zingt: Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis, door zijne smaak én hart én zinnen strelen. "Dat Woord wordt ons lief, ook als het ons veroordeelt en ons in onze naaktheid en schande voor God plaatst. Hoe lief wordt ons dan ook Gods volk. Wat komt er in het hart een wondere hoogachting voor allen, die de Heere vrezen. Wij durven ons aanvankelijk niet bij dat volk te rekenen, maar wij worden er toch heen getrokken. "Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben" (1 Joh. 3 : 14). Wij krijgen door die uitgestorte liefde Gods in het hart ook Gods Wet hartelijk lief

Hoor de dichter zingen: Hoe lief heb ik Uw Wet, zij is mijn betrachting de ganse dag" (Psalm 119 : 97). Het wordt door die liefde de keus van het hart om naar Gods Wet en tot Gods eer te mogen leven, en het wordt de smart, dat ons leven zo ongelijkvormig is (en blijft) aan die heilige Wet. Ook Gods dag wordt ons dan onuitsprekelijk lief Hoe trekt het hart naar de voorhoven des Heeren, naar de prediking en de genademiddelen, naar de instellingen des Heeren. "Mijn ziel is begerig, en bezwijkt ook van verlangen, naar de voorhoven des HEEREN" (Psalm 84 : 3). Laten wij onszelf maar onderzoeken, of wij van dit alles iets mo­ gen kennen. Het gaat hier immers om de vraag, of de liefde Gods ook in ons hart is uitgestort door de Heilige Geest.

Nu is die liefde Gods, die wederliefde werkt in het hart, de vijfde schakel in de gouden keten verdrukkingen - lijdzaamheid - bevinding - hoop - liefde. Deze vijf schakels zijn in het geestelijke leven aan elkaar verbonden. Wij mogen ze niet van elkaar losmaken. Wat betekent de hoop zonder de liefde? De Hefde Gods geeft juist sterkte en vastheid aan de hoop. Door de liefde wordt de levende hoop als het ware geketend aan de troon van God, en daarom beschaamt die hoop niet. Door de liefde strekt de hoop zich uit tot God. Als de liefde Gods niet in het hart is, dan is ook de hoop er niet! De liefde Gods in het hart uitgestort door de Heilige Geest doet op God hopen, doet alles van de Heere verwachten. Die liefde wekt in het hart wederliefde en daardoor ontstaat die levende hoop, die hartelijk vertrouwen mag, dat die God, Die in het verleden zo menigmaal uitkomst gaf, ook in de toekomst niet zal beschamen. Die liefde krijgt zulke hoge gedachten van God en van Zijn trouw en dat doet de ziel op de Heere hopen. Die de nooit beschamende Rotssteen is. Verstaan wij nu, wat Paulus bedoelt, als hij zegt: "De hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons is gegeven"?

Wij gaan onze artikelenreeks over de vijf schakels van Gods gouden genadeketting besluiten. Het komt erop aan, dat de Heilige Geest ook óns gegeven is. Want door die Geest worden deze vijf schakels in de beleving van de ziel tot één geheel gesmeed. Hoe weet ik, of die Geest ook mij is gegeven? Dat weet ik hieruit, dat de liefde Gods in mijn hart is uitgestort. En enkele vruchten van die uitgestorte liefde in het hart heb ik u genoemd. Ik wil tenslotte nog enkele dingen noemen, en daar dan mee besluiten, waaruit blijken kan, of die Geest ook ons gegeven is. En weer zeg ik: Laten wij onszelfonderzoeken!

Als die Geest ons is gegeven, dan is Hij ons gegeven als de Geest der ontdekking. Dan zijn wij door die Geest ontdekt aan onze diepe verlorenheid, zodat wij gingen doorleven. diep in onze ziel, wat het zeggen wil zonder God en zonder hoop op de wereld te staan. Dan is ons oog geopend voor de ernst en het verschrikkelijke karakter van de zonde. Is zonde in ons leven ooit zonde geworden en is schuld ooit schuld geworden? Dan hoor ik David uitroepen: Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen" (Psalm 51:6). Want het is door de liefde, door die Geest in het hart uitgestort, dat wij onze zonde ook voor de Heere hartelijk leren bewenen en belijden. Als Gods kinderen later weer zo dor en ingezonken hun weg kunnen gaan, dan verlangen zij wel eens terug naar die zoete plaatsen van het berouw in hun leven.

Als die Geest ons is gegeven, dan is Hij ons ook gegeven als de Geest der genade en der gebeden. Dan wordt door die Geest een biddend leven gewerkt. Zoals ons lichamelijk leven de ademhaling niet missen kan, ja die adem voor de instandhouding van dat leven levensnoodzakelijk is, zo ademt het geestelijk leven in het gebed tot de levende God. Wij krijgen behoefte verborgen plaatsen op te zoeken om onze zielenood, maar ook dat onuitsprekelijke heimwee naar de Heere uit te snikken. De Heilige Geest werkt in het hart een heilige gebedsdrang. De binnenkamer blijft niet leeg. Hoe staat het in uw leven met het gebed? Aan het gebedsleven kunt u zien, of er geestelijk leven is, en als er geestelijk leven is, hoe het daarmee gesteld is. Als Gods kinderen dor en ingezonken leven, dan vindt u hen weinig in de binnenkamer, dan worden de gebeden zo leeg en zo vormelijk. Als er een opgewekt geestelijk leven is, dan vindt u Gods kinderen veel op de knieën.

Als die Geest ons is gegeven, dan is Hij ons ook gegeven als de Geest des geloofs. Wat heeft Christus gezegd van Zijn Geest? "Die zal mij verheerlijken" (Joh. 16 : 14). Het is het werk van de Heilige Geest Christus te verheerlijken in zondaarsharten, voor Christus plaats te maken door het sterven aan onszelf heen, zondaren tot Christus te leiden en door het geloof met Christus te verenigen. Waar die Geest werkt, daar laat Hij ons geen rust buiten Christus! Daar hebt u een onbedrieglijk kenmerk van het werk van de Heilige Geest. Het is een heel slecht teken, als u rust gevonden hebt buiten Christus. Zeker, hoe kunnen ontdekte zondaren bezig zijn rustgronden te leggen buiten Christus, bijvoorbeeld in de hartelijke tranen, die zij hebben geschreid op de plaatsen van het berouw in hun leven, in de innige gebeden, die zij uit de diepte hebben opgezonden tot God, in hun eigen werken en in hun eigen gerechtigheden. Maar waar die Geest gegeven is, daar zal Hij toch steeds van alle rustgronden buiten Christus afstoten, daar zal Hij ons toch steeds leren, dat alles buiten Christus tekort is om mee te bestaan voor een heilig en rechtvaardig God. Door de Geest des geloofs leren wij alles buiten Christus verliezen, leren wij sterven aan alles wat Jezus niet is, om zo te leren, dat in het veriies de winst ligt en in het sterven het leven. Dan horen wij Johannes de Doper zeggen: Hij moet wassen en ik minder worden" (Joh. 3 : 30). In die weg leidt de Heilige Geest als Geest des Geloofs tot de kennis van Christus en de vereniging met Christus. Op de puinhoop van het Ziklag van ons zondaarsbestaan, doet Hij het licht vallen op de Zaligmaker. Zou het hart dan niet stamelen: Alles, wat aan Hem is, dat is gans begeerlijk"? (Hooglied 5 : 16).

Het is voor ons allen zo nodig, dat die Geest ook ons gegeven wordt. En het is nu de Heilige Geest, Die de vijf gouden schakels smeedt tot een heilige eenheid in het geestelijke leven. Zo zal het dan worden geleerd, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt, zodat het wordt "een roemen in de verdrukkingen ". Zo zal ook worden geleerd, dat de lijdzaamheid werkt de bevinding van Gods trouw en de waarachtigheid van Zijn Woord. Zo zullen wij door die Geest ook leren hopen op God, Die verlost heeft en ook verlossen zal. En dat alles door de liefde Gods, die door de Heilige Geest in het hart is uitgestort. Verstaan wij iets van het heilgeheim van de vijf schakels in de gouden keten des Geestes? Nog laat de Heere verkondigen, dat er plaats is op de school van Zijn Geest voor blinde, dwaze en hardleerse zondaren.

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest! Mocht Die mij op mijn paan ten Leidsman strekken! (Slot)

Zeist,

Ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1992

De Saambinder | 12 Pagina's

Vijf schakels van een gouden keten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1992

De Saambinder | 12 Pagina's