Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gedenkwaardige nacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gedenkwaardige nacht

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Esther 6.

Een gedenkboek, dat gehaald werd

Toen Ahasveros die nacht niet slapen kon, wilde hij, dat het gedenkboek, het boek der kronieken van zijn rijk, gehaald werd.

Het gedenkboek bleef dus niet in de kast liggen op de burcht Susan, het werd eruit gehaald. Wij zagen, dat er bij God ook een gedenkboek is, waarin heel ons leven staat opgetekend. Er is immers een gedenkboek voor Zijn Aangezicht (Mal. 3 : 16). Gods gedenkboek wordt in de hemel bewaard, in de hemelse archieven. Maar daar zal het niet altijd blijven liggen. Eens zal het eruit worden gehaald, eens zal het worden geopend. Wanneer? Op de grote dag der dagen, als wij voor Gods rechterstoel zullen staan. Er komt een ogenblik, dat u voor Gods rechterstoel zult staan. En dan? Dan wordt Gods gedenkboek gehaald, dan gaat het open. Toen Johannes op Patmos de doden zag staan voor die rechterstoel, toen zag hij het hoe de boeken werden geopend (Openb. 20 : 12). En als Gods gedenkboek opengaat, dan komt alles terug, heel uw leven, want het staat alles in Zijn gedenkboek. Wat zal er dan overblijven? Enkel schuld. Een hemelhoge schuld. En de Heere zal niets vergeten, ook niet die zonden, die u allang vergeten was.

De boeken werden geopend

Wat is dat aangrijpend! Wij reizen naar Gods rechterstoel. Johannes zegt het in Openb. 20 : 12: En de boeken werden geopend." Dan gaat Gods gedenkboek open. Dan gaat het boek van Gods heilige Wet open. Dan zal die Wet heel uw leven moeten veroordelen. Dan gaan ook de boeken van de gewetens der mensen open. Dan zal uw geweten God gelijk moeten geven in het oordeel. Laat het toch tot ons mogen doordringen, dat eens de boeken zullen opengaan. Kunt u dan nog één ogenblik rustig doorleven, onbekeerd en onverzoend? Roep toch tot God. Nu is er nog bij Hem genade.

Het verzuim van koning Ahasveros

Wij gaan weer terug naar Ahasveros. In die gedenkwaardige nacht werd het gedenkboek gehaald. En daarna werden die kronieken gelezen: En zij werden in de tegenwoordigheid des konings gelezen." (vers 1). Ahasveros lag in zijn bed maar stil te luisteren. Al luisterend was het, of heel zijn leven weer aan hem voorbijtrok. Sommige dingen wist hij nog goed, andere dingen was hij vergeten. En al luisterend bleek, dat hij iets zeer belangrijks vergeten was. Indertijd hadden twee van zijn kamerlingen. Bigthan en Theres, een samenzwering tegen hem beraamd. En Mordechaï, de Jood, had dat verijdeld (Esth. 2 : 21-23). Toen Ahasveros dat hoorde, vroeg hij aan zijn hovelingen: Wat eer en verhoging is Mordechaï hierover gedaan? En de jongelingen des konings, zijn dienaars, zeiden: an hem is niets gedaan." (vers 3).

Wat was de koning dus vergeten? Hij was vergeten Mordechaï te belonen. Het lezen van het gedenkboek herinnerde de koning dus aan zijn vergeetachtigheid en ondankbaarheid, bepaalde hem bij zijn verzuim. En zie nu in dit alles de wonderlijke leiding Gods. Want dit alles is het begin geworden van de verhoging van Mordechaï en de ondergang van Haman. En omdat Haman het volk wilde uitroeien, heeft dit alles geleid tot de bewaring van Israël. Want daar ging het uiteindelijk om. Het ging om het leven van Israël. Het ging om de komst van Christus uit Israël. Daarom moest Ahasveros wakkerliggen. Daarom moest uit het gedenkboek worden gelezen. Het ging om het volk des Heeren en om de komende Christus.

Wat de Heere doet in het leven van Zyn kinderen

Er werd dus die gedenkwaardige nacht gelezen uit het gedenkboek. Weet u, wat de Heere doet in het leven van Zijn kinderen? Met eerbied gesproken gaat Hij hen ook wel eens lezen uit Zijn gedenkboek. Wat betekent dat? Dan leren wij ons levensboek zien bij het licht van boven, bij het licht van Gods alwetendheid. Dan leren wij ons leven zien, zoals God het ziet, zoals het staat in Gods gedenkboek. Als wij pas voor Gods rechterstoel te maken krijgen met dat gedenkboek, dan is het te laat. Wij moeten hier in ons leven met Gods gedenkboek te doen krijgen. In dit leven moeten de boeken opengaan. Wij moeten hier ons leven leren zien, zoals God het ziet. Wat gebeurt er dan? Hetzelfde wat er met Ahasveros gebeurde, toen hij hoorde voorlezen uit het gedenkboek. Hij werd bepaald bij zijn vergeetachtigheid, zijn ondankbaarheid en zijn verzuim.

Hebt u ooit te doen gekregen met Gods gedenkboek? Dan hebt u leren zien, hoe vergeetachtig u bent. De psalmdichter zingt: "Vergeet niet één van Zijn weldadigheden, ver­ geet ze niet, 't is God, Die ze u bewees", maar wij zijn door de zonde zo vergeetachtig geworden. Wij zijn God vergeten, dagen zonder getal. Dat wordt ons tot droefheid en schuld als wij te doen krijgen met Gods gedenkboek. Dan leren wij onszelf als vergeters van God kennen.

Ahasveros zag vervolgens ook zijn ondankbaarheid. Mordechaï had zijn leven gered en wat had hij gedaan uit dankbaarheid? Hij had niets gedaan! Als wij in ons leven te doen krijgen met Gods gedenkboek, wat zien wij dan? Onze ondankbaarheid. Wie ben ik dan geweest tegenover alle goedertierenheden en bemoeienissen des Heeren? Een en al ondankbaarheid. Dan leren wij zien en doorleven, dat wij de Heere met al Zijn weldaden en roepstemmen in het Aangezicht hebben geslagen, dat wij zoveel kwaad hebben bedreven tegenover zoveel goed.

Kortom, toen uit dat gedenkboek gelezen werd, zag Ahasveros zijn verzuim. Hij had verzuimd Mordechaï te belonen. Hebt u te doen gekregen met Gods gedenkboek? Anders gezegd, heeft het licht van Gods alwetendheid over uw leven geschenen? Dan hebt u uw verzuim voor God leren kennen, uw schuld voor God. Dan bent u een schuldig mens geworden. Dat gedenkboek wijst naar Gods alwetendheid en als u te doen krijgt met Gods alwetendheid, dan blijft er alleen maar schuld over. Dan komen er zonden voor de dag, die u allang vergeten was. Want de Heere vergeet het niet. Dan stelt de Heere onze zonden ordentelijk voor onze ogen (Psalm. 50 : 21).

Volslagen faillissement

Het gedenkboek van Ashasveros doet ons denken aan Gods gedenkboek. Er is een gedenkboek voor Gods aangezicht. Daar staat alles in. Ook van uw leven. Zie dan eens terug. Brachten de zegeningen des Heeren u aan Zijn voeten? Deden de slagen en tegenspoeden u onder God buigen? Bracht de prediking van Gods Woord u tot bekering? Hoe staat het met uw heimelijke zonden en met uw boezemzonden? Alles staat in Gods gedenkboek. En als, met eerbied gesproken, de Heere ons gaat voorlezen uit Zijn gedenkboek, als ons leven gezet wordt in het licht van Gods alwetendheid, dan blijft er enkel schuld over. Als God ons de rekening van ons leven gaat presenteren, dan wordt het een volslagen faillissement. Als wij de schuldbrief thuis krijgen, blijft er niet anders over dan een hemelhoge schuld en geen betaling. Wij houden er een vergeetboek op na, maar wat in ons vergeetboek staat komt vanuit Gods gedenkboek weer voor de dag. Heel uw leven wordt dan één lang schuldregister. Zijn de boeken in uw leven al opengegaan? Heeft de Heere u Zijn gedenkboek al voorgehouden? Dat zal in ons leven toch een keer moeten gebeuren, anders is het te laat. Ontzaglijke ontdekking, als ik ga leren hoezeer ik bij God in de schuld sta. En dan hebben al Gods kinderen geprobeerd zelf die schuld te betalen, maar zij hebben ook geleerd, dat al onze betaalmiddelen tekortschieten. Dan blijft er niets anders over dan een volslagen geestelijk faillissement. Het was nacht, toen Ahasveros werd voorgelezen uit het gedenkboek, maar dan is het ook nacht in onze ziel. Maar eeuwig wonder als in die nacht van verlorenheid en schuld het licht valt van Gods genade in Christus.

Zeist,

ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993

De Saambinder | 12 Pagina's

Een gedenkwaardige nacht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993

De Saambinder | 12 Pagina's