Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen: te Beekbergen: ds. J.J. van Eckeveld te Zeist; te Hoogvliet en te Poortugaal: ds. B. v/d Heiden te Hardinxveld-Giessendam; te Middelharnis: ds. G.M. de Leeuw te Barneveld; te Rotterdam-Alexanderpolder: ds. J.J. Tanis te Lisse; te Terwolde-De Vecht: ds. B. v/d Heiden te Hardinxveld-Giessendam; te Vlissingen: ds. J.J. Tanis te Lisse.

Kort verslag van de vergadering van de Particuliere Synode-Oost d.d. 13 mei 1993.

Bidstond: Aan de vooravond van de Synodale vergadering werd er een bidstond gehouden waarin voorging de praeses van de vorige Synode, ds. A.F. Honkoop. Deze bidstond werd gehouden in het kerkgebouw van de roepende kerk, de gemeente Kootwijkerbroek en onder verantwoordelijkheid van die kerkeraad.

Ds. A.F. Honkoop bepaalde zijn gehoor bij de woorden uit psalm 2:6 : 'Tk toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, de berg Mijner heiligheid".

Naar aanleiding van deze tekst sprak hij over : "De gezalfde Koning over Sion" en vroeg aandacht voor:1. De zalving van die Koning 2. Het rijk van die Koning 3. De onderwerping aan die Koning. Synodevergadering: eze vergadering werd op 13 mei 1993 gehouden in het vergaderlokaal van de Gereformeerde Gemeente van Barneveld.

De predikant van de roepende kerk, ds. P. Blok, opende deze vergadering. Op zijn verzoek werd gezongen psalm 140:7 en 12; vervolgens las hij Jesaja 40 : 21-31 en ging voor in gebed.

In zijn openingswoord heette hij alle afgevaardigden, alsmede de deputaten art. 48 D.K.O. en de belangstellenden, hartelijk welkom. Hierna memoreerde hij de voornaamste ge­ beurtenissen na de vorige Synode. Deze waren reeds in de diverse classes verslagen vermeld.

Naar aanleiding van het gelezen schriftgedeelte handelde hij in het kort over de woorden uit Jesaja 40 : 27 : "Waarom zegt gij dan, o Jakob, en spreekt, o Israël: ijn weg is voor de Heere verborgen en mijn recht gaat van mijn God voorbij? "

Lastbrieven: De drie classes waren vertegenwoordigd door 12 predikanten en 12 ouderhngen.

Moderamen: Door verkiezing werd dit als volgt samengesteld: Preases ds. A.F. Honkoop; ass. preases ds. P. Blok; Ie scriba ds. J. Karels; 2e scriba ouderling C.H. Diepenveen en quaestor ouderling R. Riezebos. Acta: De acta van de vorige vergadering dd. 7-5-1992, zijn door het moderamen vastgesteld en aan de kerkeraden toegezonden. Er werden over die acta geen opmerkingen gemaakt of vragen gesteld.

Correspondentie met de andere Synoden volgens art. 48 D.K.O. Ds. Beens namens de P.S. Zuid-West en ds. J. Baaijens namens de P.S. Noord-West brachten hun groeten en zegenbeden over. De preases dankte hen voor hun komst en goede wensen.

Rapporten: Deze waren ontvangen van de bejaardentehuizen Elim te Barneveld en Maranatha te Rijssen. Naar aanleiding van een krantenbericht omtrent de identiteit van Maranatha werden daaromtrent vragen gesteld. De voorzitter van Maranatha verklaarde dat er t.a.v. de identiteit geen wezenlijke veranderingen zijn geweest. Naar aanleiding van de gevoerde discussie merkte de praeses op dat de besturen van de bejaarden tehuizen vast dienen te houden aan Gods Woord en Wet. Ook als er in de toekomst wel eens overheidsmaatregelen kunnen worden genomen die daarmede in strijd zijn.

Jaar-en financiële verslagen werden hierna goedgekeurd. Financiële verslagen waren er van de Stichting tot financiële hulpverlening in de Particuliere Synode-Oost en van de quaestor van de P.S. Het verslag en de boekhouding van de quaestor zijn gecontroleerd door 2 leden van de kerkeraad van Kootwijkerbroek. Er is een schriftelijke verklaring dat boeken en verantwoording correct zijn.

Van de Vereniging voor Voortgezet Onderwijs op Reformatorische grondslag te Amersfoort en van de Jacobus Fruijtier Scholengemeenschap te Apeldoorn werden de jaarverslagen over 1992 ontvangen. Deze verslagen gaven geen aanleiding tot discussie. Wel sprak de voorzitter zijn dank uit voor de uitvoerige informatie van deze Scholengemeenschappen aan onze Synode.

De rapporten van de deputaten art. 48 en 49 D.K.O. worden voorgelezen door de betrokken rapporteurs. Zij worden voor kennisgeving aangenomen.

Benoemingen: Bij de primi-deputaten art. 48 D.K.O. is een vacature als gevolg van de ziekte van ds. P. Honkoop. Voorgesteld wordt in deze vecature ds. J.M. Kleppe te benoemen. Zijn plaats (2e secundus) kan door ds. R. Kattenberg worden bezet.

Ook bij de deputaten art. 49 D.K.O. is een ledige plaats door de ziekte van ds. P. Honkoop. Voorgesteld wordt in zijn plaats te benoemen ds. L. Blok wiens plaats als Ie secundus kan worden ingenomen door ds. J. Koster. In de plaats van de 2e secundus, ds. A.B. van der Heiden, die het beroep naar de Ger. Gemeente van Utrecht heeft aangenomen, wordt voorzien door de benoeming van ds. J.W. Verweij.

De afgevaardigden gaan met de diverse voorstellen accoord. Niemand verlangt hoofdelijke stemming. De aftredende bestuursleden van huize Maranatha, de heer J. Harbers te Rijssen en K. Koekkoek te Almelo, worden herkozen. Idem van de Stichting tot hulpverlening in de P.S. Oost, de heer A. Koolmees. Idem van huize Elim de bestuursleden W.J. den Otter en B. Roest. Tevens verzoekt het bestuur van dit tehuis het aantal bestuursleden met één uit te breiden en te benoemen de heer W. van de Kamp te Barneveld. Ook deze uitbreiding krijgt de goedkeuring van de afgevaardigden. Een appèlzaak wordt, voor nader onderzoek, terugverwezen naar de classis Rijssen. Met de behandeling van deze zaak is de morgenvergadering ten einde gekomen.

Op verzoek van de praeses gaat ds. J.M. Kleppe voor in gebed, tevens een zegen vragende voor de maaltijd. Na de maaltijd leest ouderling J. de Jager psalm 74 en gaat voor in gebed.

Het nu aan de orde zijnde punt is een beroep in een tuchtzaak. De Sy­ node vergadert hierover in comité. Na bespreking stelt de Synode zich unaniem achter het door de betrokken classis genomen besluit en verwerpt het beroep.

Verrekening onkosten. De bijdragen van de classes bedragen f 1, 50 per lid/doophd. Voor de classis Barneveld f 16.000, - ; voor de classis Kampen f 11.000, - en voor de classis Rijssen f 14.000, - . De gemeente Genemuiden wordt aangewezen de volgende vergadering van de P.S. Oost samen te roepen op 6 mei 1994. Daar zal ook de bidstond aan de vooravond van de vergadering worden gehouden. Aanvang 19.30 uur. In die bidstond zal de praeses van deze vergadering, ds. A.F. Honkoop, voorgaan. De vergadering van de P.S. Oost zal gehouden worden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Aanvang 9.30 uur. Alles zo de Heere wil en wij leven.

Sluiting. In zijn slotwoord zegt de praeses dat, hoewel er moeilijke zaken waren te bespreken, er toch iets mocht openbaar komen van de broederlijke üefde. Onze voornaamste zorg mocht maar zijn het werk Gods in onze gemeenten. Laten wij ons daarom verootmoedigen opdat de Heere toch niet zal doen met ons naar onze zonden. Er bedreigen de gemeenten altijd twee gevaren, n.l. het gevaar van verdachtmakingen èn het gevaar van te veel en te lang gezwegen te hebben. Als ambtsdragers hebben wij grote verantwoordelijkheid en ook over ons ambtelijk werk zullen wij eenmaal rekenschap moeten geven. Bij alles moeten wij bedenken de bediening van de grote Koning van de Kerk niet te kunnen missen. Eén Die eeuwig leeft en een verzoening is voor onze zonde. Het is Die Heere, Die het zo eeuwig waardig is dat Hem alle lof worde toegebracht. Op zijn verzoek gaat ds. J. Karels voor in dankgebed nadat nog gezongen is psalm 79 vers 4. Hierna sluit de praeses deze vergadering.

Verslag van de afscheidsdienst d.d. 8 juni 1993, waarin ds. C. Harinck afscheid neemt van de gemeente Oostliapelle.

Na Votum en groet zingen we Ps. 84 : 6, de schriftlezing is uit Deut. 30 : 9 t/m 20 en Rom. 10 : 1 t/m 8.

Na het gebed, waarin voorbede wordt gedaan voor de gemeente die herderloos achterblijft, voor de kerkeraad, catechisanten, het verenigingswerk, plaatselijke overheid, plaatselijke kerken en alle andere vertegenwoordigingen van dep. schappen/verenigingen/classis en Partic. Synode houdt ds. C. Harinck zijn afscheidspreek van de gemeente Oostkapelle die hij ruim 10 jaar heeft gediend.

We zingen Ps. 40 : 3, 4 en 5. De dienst der offerande vindt plaats. De prediking is uit Deut. 30:19. "Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen de hemel en de aarde; het leven en de dood heb ik u voorgesteld, de zegen en de vloek, kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw zaad"; Thema: ozes' Afscheidsrede:

a. De boodschap die hij gebracht had.

b. De wens die zijn hart vervulde. Kort staat de dienaar stil bij het feit dat hij eind februari 1993 het beroep naar Houten heeft aangenomen. Op 22 dec. 1982 was de intrede-datum in Oostkapelle. De Heere roept naar Houten met een opdracht voor een nieuw arbeidsveld n.l. een jonge gemeente. De dienaar moet volgen.

a. De boodschap die hij gebracht had.

Deut. 30 is een deel van Mozes' afscheidsrede. Mozes weet dat zijn taak op aarde is afgelopen. Evenwel zijn kracht is nog fris en zijn oog is niet verdonkerd. Door Mozes' voorbede - na de zonde bij het gouden kalf - is het volk Israël niet vernietigd. Nu geeft Mozes zijn volk a.h.w. een vaarwel-boodschap mee. Hierbij roept hij de hemel en de aarde tot getuigen. Mozes kon zeggen zie vs. 19 b: "Ik heb U voorgesteld, het leven en de dood, de zegen en de vloek". Beide zijden van het verbond heeft Mozes het volk voorgesteld! God had zich in de Torah immers voorgesteld als de God die het leven naar Zijn Woord en Wet zegende, maar ook het tegendeel strafte met de vloek en de verbondswraak.

We zien dat ook bij de Heere Jezus Christus wanneer hij leerde en het volk onderwees met de woorden (zie Joh. 5 : 29) die het goede gedaan hebben tot de opstanding des levens en die het kwade gedaan hebben tot de opstanding der verdoemenis.

Ook bij Paulus onder het N.T. zien we dit onderwijs. Let op Rom. 10 : 6, 7 en 8: Zeg niet in Uw hart: ie zal in de hemel opklimmen? - dat is Christus van boven afbrengen. Of: Wie zal in de afgrond nederdalen? - dat is Christus uit de doden opbrengen. Maar wat zegt ze? Nabij u is het woord in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs hetwelk wij prediken".

Zo helder en duidelijk als in Rom. 10 geschreven is, werd ook destijds door Mozes het volk gewaarschuwd om hun gerechtigheid buiten zichzelf te zoeken. Ook wij moeten de ernst van de woorden van Mozes wel de onze maken. Ook de gemeente van Oostkapelle is het leven door het geloof in Chr. Jezus de Heere voorgesteld. Het leven is in één blik op Jezus, zoals de gebetenen in de woestijn genezing vonden in één blik op de - door Mozes - verhoogde koperen slang.

De bereidheid van Christus om zondaren zalig te maken is ook aan de gemeente voorgesteld. Er is geen leven te verwachten uit de Wet. Ook de dood is ons voorgesteld. De dood als het gevolg van het verwerpen van het evangelie, dit laatste omdat er andere zaken in ons hart om voorrang vroegen. Niet Christus en Zijn gerechtigheid stond bovenaan. Gemeente ook wij hebben U voorgesteld dat al uw gerechtigheid een wegwerpelijk kleed is. Ook de thans scheidende herder en leraar neemt de hemel en de aarde tot getuigen zie VS. 19 b en komt tot zijn tweede gedachte.

b. De wens die zijn hart vervulde.

Toch kan Mozes zijn volk nog niet loslaten. Hij stelt ze als voor de zoveelste maal voor de keus. Een dienaar Gods is zoals ook Mozes hier betoont te zijn, meer dan een brievenbesteller. Hij heeft het gezien, getast, gevoeld, beleefd. Mozes brengt ook geen vrijblijvende boodschap. Het volk wordt voor een keus geplaatst. Opnieuw zien we ook hier een vergelijking met de prediking van de Heere Jezus wanneer deze zei: "Niemand kan twee heren dienen." Denk aan de keus die Pilatus het volk der Joden voorstelt en zo ook bij U gemeente; U wordt ook steeds voor de keus geplaatst. Mozes begeert dat ze het leven kiezen. In het natuurlijke kies je voor leven en zegen. Maar wat vreemd dat in geestelijke zaken voor de dood en de vloek gekozen wordt(is).

De diepe val maakte de mens zo ver­ blind dat hij niet meer kiezen kan en zelfs kiest de dood boven het leven. Komt de val des mensen ook niet duidelijker uit dan hierin, dat de mens de dood kiest boven het leven. De keus van het hart heeft alles te maken met de wil. Onze wil is van nature gekeerd tegen alles wat van God is. Jezus zegt: "Gijlieden wilt tot Mij niet komen, opdat gij het Leven hebt in Mijnen Naam".

God blijft evenwel eisen en houdt de mens verantwoordelijk. Er zullen geen excuses zijn. Maar wat beweegt een zondaar voor het leven te kiezen? De 5 art. (DL) spreken van de wil die in de bekering naar God gebogen wordt en door God bewogen wordt en bewogen zijnde door God nu ook zelf werkt en zich tot God bekeert. Nu is er sprake van een wil, die wil wat God wil. Zo moeten we ook de keus van Mozes zelf zien, die immers de versmaadheid met zijn volk meerdere rijkdom achtte dan de schatten van Egypte.

In de bekering gaan we de schatten zien van de Zegen die door Gods knechten wordt aangeprezen, als genadeloon.

In Rom. 10 plaatst de apostel Paulus de gerechtigheid van de wet tegenover de gerechtigheid van het evangelie. De Wet werkt toorn, de Wet verdoemt, de Wet geeft geen leven. Alleen in Gods erbarmen in Christus en Zijn gerechtigheid is behoudenis.

Met onze keus lopen we vast, hoe oprecht ook gemeend en gedaan, omdat we niet kunnen opbrengen wat de wet van ons eist. De wet eist wat we niet kunnen betalen, dus vloekt de wet ons. We worden uitgedreven naar de Hogepriester van het N.T. En dan te horen van Christus die stierf aan het kruis, dat maakt begerig om Hem te mogen kennen die het Leven is. Begerig naar Hem Die nodigt: "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt!"

Een waar geloof wil altijd eigenen en omarmen en omhelzen en Christus toebehoren. Kennen we die eigenschappen niet dan is iets wezenlijks niet in orde met ons.

Na het dankgebed en het zingen van Ps 69:14 worden de gebruikelijke toespraken gehouden.

Ds. C. Harinck spreekt een woord van afscheid aan het adres van de gemeente, kerkeraad, verenigingen, kosters, organisten. Met de slotvraag van ds. Harinck of Christus voor ons waarde heeft gekregen - want nabij U is het Woord - plaatst de dienaar de gemeente a.h.w. opnieuw voor een keus. De dienaar gaat, maar de Meester blijft.

Voorts worden bedankt voor meeleven en aanwezigheid: afgevaardigden van de burgerlijke overheid, afgevaardigden van de plaatselijke kerken, afgevaardigden van VGS, dep. scholen Schippersinternaat, Mannenbond, Classis, Partic. Synode, voorts alle predikanten, diakenen en ouderlingen. Allen hartelijk dank voor de aangename manier waarop we samen mochten dienen. De nood in de classis die we verlaten is groot, de Heere Zelf moge spoedig de ledige plaatsen vervullen.

De gemeente wordt opgewekt om trouw op te komen naar Gods huis, ook wanneer er weldra vaker leesdiensten zullen zijn. Na een hartelijk dankwoord aan de gemeente voor het prachtige afscheidscadeau zingen we uit de Avondzang vs. 6 en 7. Ds. Th. van Stuyenberg spreekt namens Classis Middelburg en Part. Synode Zuid. De Heere staat voor Zijn eigen werk in. Zijn woord keert nooit ledig weer! Dat geldt ook voor Oostkapelle alsook in de classesgemeenten die U gediend hebt als consulent in de diensten des Woords en der Sacramenten, alsook op de diverse vergaderingen, met name ook aan dit laatste denken we met genoegen terug. Gods Zegen met Uw vrouw in rijke mate toegewenst.

Ouderling C. de Bonte spreekt tot slot namens de kerkeraad en gemeente. Weemoed in ons hart. Anderzijds besef dat de Heere erkent wil worden voor alles wat we van Hem in U - als een dienaar van Christus - mochten ontvangen. In prediking en sacramentsbediening heeft de Heere getoond van dienaar en gemeente af te weten. We hebben een goede tijd gehad samen. U bent in de Oostkapelse periode wereldwijd in het Koninkrijk van God werkzaam geweest. Immers vanuit Oostkapelle bezocht U Nw. Zeeland, het Zendingsveld in Nigeria en Ghana (Bijbelverspr.) alsook in Rusland was U i.v.m. de aktie van de Jeugdbond. De vraag komt op een ieder van ons persoonlijk af: "Wat is voor mij de vrucht van alle arbeid? " De Heere drage en spare en zegene U en stelle U ook in het toekomende in Houten tot een zegen.

Tot slot zingen we ds. en mevrouw Harinck staande toe:Ps. 21:1 Voor het laatst legt ds. C. Harinck -als eigen herder en leraar - de zegen op de gemeente van Oostkapelle.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1993

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1993

De Saambinder | 12 Pagina's