Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het adres van Gods adventsboodschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het adres van Gods adventsboodschap

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord".

Lukas 1 : 13 a.

Het waren donkere tijden voor de vromen in Israël. Het huis van David is tot een vervallen hut geworden. In Jeruzalem zit een Edomiet, een nazaat van Ezau, de verklaarde vijand van Jakob, op de troon. Een namaak-en schijnkoning: wreed, bedorven en wispelturig.

Wettisch farizeïsme en vrijzinnig sadduceïsme waren volop in trek, zodat met recht gezegd kon worden: "duisternis bedekte de aarde en donkerheid de volken ".

En toch, het uur is nabij gekomen dat God Zijn beloften zal gaan vervullen. Want als Lukas vertelt over de dagen van Herodes, die samen vallen met de dagen van Augustus, dan zegt ons dit dat het Gods vinger is die de geschiedenis van deze wereld schrijft. Dat was tóén het geval, en dat is ook nü nog zo!

De adventsdagen waarin wij nü leven leggen immers de nadruk op de wederkomst van de Heere Jezus, en onze dagen zijn in veel opzichten vergelijkbaar met de dagen van Herodes, die voorafgingen aan Christus' eerste komst. Nóg eenmaal zal Hij komen aan het einde van de wereldgeschiedenis.

Wanneer heel de wereld, politiek en technolgisch, zich in zedelijke verloedering zal verwonderen achter het beest en zijn valse profeet, dan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des Mensen. Houden we er rekening mee? Ja, wat nog belangrijker is: verlangen we er naar?

In de dagen van Herodes verrichtte een trouwe en godvrezende priester, naar de beurt van zijn dagorde, dienst in de tempel. Hij mag het reukaltaar bedienen in het Heilige. Een voorrecht dat een priester één, hoogstens twéémaal in zijn leven te beurt viel.

Zacharias, zijn naam betekent: de Heere gedenkt, behoorde met zijn vrouw Elizabet tot de kleine groep wachtenden op de vervulling van Gods belofte. Beiden waren zij rechtvaardig voor God, "wandelende in al de geboden en rechten des Meeren ".

Dat woord "rechtvaardig" moet hier vooral worden verstaan in de zin van godvrezend. Zij waren rechtvaardig voor God in het Lam dat geslacht is van voor de grondlegging der wereld, en het geloof was door de liefde werkzaam uit deze Middelaar Die komen zou.

Menige klacht was door dit godvrezende echtpaar al opgezonden naar de troon van Gods genade: "Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt, dat de bergen van Uw aangezicht vervloten ".

Zij leefden in de verwachting dat de Heere zeker op Zijn tijd Zijn Woord, in het Paradijs al gesproken, zou vervullen. Toch lag er over hun huwelijksleven in de vreze Gods een schaduw: zij hadden geen kind, en juist voor de gelovige Israëliet was het toch wel erg pijnlijk om geen zaad te hebben. Zacharias en Elizabet waren daarom uitgeschakeld uit de heilige verbondslinie, en bovendien uitge­ dacht, uitgehoopt en uitgebeden. Wat een genade om dan toch aan God vast te houden, ook als de weg anders is dan de richting van onze begeerten.

Maar wat een wonder: juist nu er niets meer te verwachten is, en daarom het gebed heeft opgehouden, nu komt er een hemelse adventsboodschap dat hun smekingen zijn verhoord, want: geen ding zal bij God onmogelijk zijn! "En van hem werd gezien een engel des Meeren, staande ter rechterzijde van het altaar des reukoffers. En Zacharia, hem ziende, werd ontroerd, en vreze is op hem gevallen ".

Door de openbaring van Gods heerlijkheid wordt in Gods kinderen een diep ontzag voor Zijn majesteit gewekt, opdat zij met kinderlijke vreze de boodschap van het heil zullen ontvangen.

Wel had Zacharias zijn leven lang emst gemaakt met de dienst van God, maar nu de Heere Zelf verschijnt, is toch vrees de eerste reactie. En terecht, want de mens is zó ver verwijderd van de gemeenschap met God, , dat, als de Heere een teken van Zijn tegenwoordigheid geeft, er vrees en ontroering over ons komt. En wie daarom nooit vreesde, heeft ook nog nooit met God te doen gehad. "Weigelukzalig" noemt Salomo de man "die gedunglijk vreest". Het is een echt levensteken van elke rechtvaardige.

"Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elizabet zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam heten Johannes ".

Niet Zacharias zélf moet zijn vrees overwinnen. Gód neemt haar weg. Als we op Gods bevel een boodschap van Zijn gezanten ontvangen, komt de Heere Zelf daarin mee.

"Vrees niet". Hoe dikwijls vinden we dat niet in de Kerstgeschiedenis. Het is het kort begrip van Gods Evangelie aan zondaren. "Vrees niet Zacharia, want uw gebed is verhoord!" Er lag een leven vol van worstelingen achter hem en zijn vrouw Elizabet. En wat blijkt nu? Dat die schijnbaar onverhoorde gebeden tóch gebeden door de Geest waren, gebeden des geloofs. En zelfs gebeden die nooit verhoord zullen worden kunnen toch in bepaalde gevallen de Heere aangenaam zijn. Denk aan David die begeerde om voor de Heere een huis te bouwen, en waarvan Nathan zei: "het is goed dat het in uw hart geweest is ".

Maar zo is het hier toch niet. Hier komt het wondere antwoord als alle hoop op verhoring is afgesneden. Hoort u dat, u die in moedeloosheid soms denkt: "ik bid maar niet meer; de Heere zal mij toch wel niet willen horen? " Zie hier, dat God hóórt en vérhoort het gebed van hen die in zichzelf niets vinden dan zonde, schuld, dood en onvruchtbaarheid.

"Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord". Dat is het adres van de adventsboodschap van Gabriel, of liever, het adres van de adventsboodschap van de Heere Zelf!

Woont u op dit adres? Vindt u in uzelf niets dan de dood? Moet u zeggen: "o God, naar recht zou U me ook kunnen voorbijgaan, want er is niemand die het zó verzondigd heeft als ik? " Hoor: God is een God van wonderen! "Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den Heer!"

Woerden,

ds. J. Driessen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1996

De Saambinder | 12 Pagina's

Het adres van Gods adventsboodschap

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1996

De Saambinder | 12 Pagina's