Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loten om een mooie auto...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loten om een mooie auto...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

PASTORA.LIA.

"Plak deze rode poster achter de ruit en wacht af of u een van de tachtig gelukkige Nederlanders bent, die een Carisma krijgen". Met die boodschap wist autofabrikant Mitsubishi vorige week miljoenen mensen in de ban van zijn produkt te krijgen. Tot verbazing van de reclamemakers gaven de Nederlanders massaal gehoor aan de oproep van Mitsubishi. Naar schatting hing de poster bij een op de drie huishoudens. Daarbij vielen rangen, standen en inkomensverschillen weg. Het reclamebiljet was te zien bij armen zonder auto en bij rijken met twee of meer wagens voor de deur. "Als we wat voor niets kunnen krij­ gen, wordt er een dier in ons wakker", constateerde media-socioloog Hofstede afgelopen zaterdag in het RD.

Posters van Carisma hingen eind vorige week ook naast deuren die 's zondags opengingen om op te gaan naar Gods huis. De vraag is gewettigd of het een met het ander samen kan gaan? Is het verlangen naar 's Heeren voorhoven te verenigen met een Carisma-lot uit de Mitsubishi-loterij? Wellicht vindt u het stellen van deze vraag gelijk aan het zoeken van spijkers op laag water. Wat steekt er nu achter het meedoen aan zo'n actie? Als u voor uzelf - en uw kinderen - een eerlijk antwoord op deze laatste vraag wilt geven, neemt u dan de volgende overwegingen mee.

1. Het gaat bij deze actie om het verkrijgen van een lot uit de loterij van Mitsubishi. Ook de Nederlandse overheid is hiervan overtuigd. Niet voor niets is justitie een onderzoek gestart om te zien of de autofabrikant de Wet op de kansspelen heeft overtreden. Dat betekent dat de overheid ervan uitgaat dat de actie gelijkgesteld moet worden aan spelen als de Staatsloterij, de Sporttoto, de Lotto etc. We mogen er toch vanuit gaan dat het onder ons niet de gewoonte is deel te nemen aan deze spelen. Waarom zouden we dan wel meedoen aan de Mitsubishi-loterij?

2. In de Schrift wordt het werpen van het lot niet verworpen, maar bepalend is wel de vraag op welke wijze dat gedaan wordt. Cruciaal is hier Spreuken 16 : 33: Het lot wordt in de schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den Heere". Alleen wanneer men gelooft in en bidt om 's Heeren leiding bij het werpen van het lot mag men daarvan gebruik maken. Zo verdeelde Jozua het land Kanaan onder de stammen met behulp van het lot (Jozua 14 : 2 en 18 : 10). Met behulp van het lot werd Matthias gekozen in plaats van Judas, nadat de elf apostelen eerst gebeden hadden (Hand. 2 : 23 - 26). Er is dus een heilig gebruik van het lot. Dan gaat het om de wil des Heeren te kennen. Het hoogste doel is dan de verheerlijking van Zijn Naam.

Het onheilig gebruik van het lot daarentegen hebben onze vaderen op grond van de Schrift altijd afgewezen. Dan gaat het om het vergroten van ons eigen geluk en glorie. Wanneer we op deze wijze het lot gebruiken dan willen we Gods voorzienig beleid naar onze eigen hand zetten. Om wiens glorie en geluk ging het bij de poster van de Carisma?

3. De campagne met de Carismaposter is een vernuftige vondst van moderne reclamemakers. Op zichzelf genomen behoeft reclame niet verkeerd te zijn. Ondernemers mogen hun waren aanprijzen en consumenten hebben behoefte aan informatie over produkten. Maar we dienen ons wel bewust te zijn van de macht van de reclame. Reclamemakers deinzen er niet voor terug zich te presenteren als "begeerte-opwekkers, behoeftekwekers en verleiders". Het succes van de reclame vindt zijn oorsprong in de begeerte van de mens. Niet elke begeerte van de mens is op grond van de Schrift te veroordelen. Maar de Bijbel geeft wel kaders aan waarbinnen onze begeerten gewettigd zijn: Laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God" (Filip. 4 : 6).

Natuurlijke begeerten als honger, dorst, slaap enz. mogen we in het gebed voor 's Heeren aangezicht brengen. Maar dat kan niet voor goederen waarvoor met behulp van reclame eerst de begeerte is opgewekt. De Bijbel waarschuwt ons hier ernstig voor: Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld" (1 Joh. 1 : 16).

Wanneer wij ons laten meevoeren door de macht van de moderne reclame, dan gaat het van kwaad tot erger. Jacobus schrijft in zijn zendbrief dat dit een ernstige verzoeking is als we door begeerlijkheid verlokt worden. Een verzoeking met een verschrikkelijk einde als we eenmaal de begeerlijkheid ontvangen hebben. Dat "baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood" (Jac. 1:15).

Een Carisma-lot kan niet samen gaan met kerkgang, met leven naar de Schrift. Laten we met onze kinderen ons wachten om meegesleurd te worden in de vloedgolf van het materialisme. Hoe aantrekkelijk een lot ook moge lijken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

Loten om een mooie auto...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

De Saambinder | 12 Pagina's