Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

George Whitefield, De weg der genade, 156 blz., De Groot-Goudriaan, Kampen, prijs ƒ 34,90.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

George Whitefield, De weg der genade, 156 blz., De Groot-Goudriaan, Kampen, prijs ƒ 34,90.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de engelssprekende wereld is de naam van George Whitefield een begrip. Zijn naam is vooral verbonden met de Great Awakening in Amerika. Deze grote geestelijke opwekking is na de Reformatie één van de duidelijkste blijken van God geweest, dat Hij machtig is een dode of slapende kerk tot nieuw leven te brengen. De bekende Jonathan Edwards, maar vooral de bij ons wat minder bekende George Whitefield heeft de Heere als een instrument voor dit grote werk willen gebruiken.

Het is goed, dat er in ons land belangstelling komt voor de Puriteinen en de mannen van de Great Awakening. Hun oprechte vroomheid en krachtige evangelieprediking heeft ook voor onze tijd veel te zeggen.

Bisschop Ryle beschrijft in dit boek kort de bewogen levensloop van George Whitefield. Als jonge man is hij krachtdadig tot bekering gekomen. Hoewel hij de calvinistische leer niet kende, klopte zijn hart in de calvinistische leer van Gods soevereine ontferming in Christus over zondaren. Later noemt hij zich een calvinist en verkondigt hij de calvinistische leer, maar niet omdat hij dit van Calvijn geleerd heeft. Hij zegt herhaaldelijk, dat God hem heeft geleerd dat de zaligheid voortkomt uit een onverdiende verkiezing, gegrond is in de voldoening van Christus en toegepast wordt door de Heilige Geest.

Deze overtuiging heeft Whitefield veel strijd en smart gebracht. Het is daardoor tot een breuk met zijn oude vriend John Wesley gekomen en velen uit die kring hielden hem voor een hyper-calvinist.

De prediking was de kracht van George Whitefield. Hij bezat een bijzondere gave om de ernst van de eeuwigheid en de noodzaak van de bekering aan het hart van zijn hoorders te leggen. Zijn prediking had altijd Christus als inhoud en hij kon de hoorders zo smeken tot Christus te gaan, dat zij in hem God Zelf hoorden bidden: "Laat u met God verzoenen". Het is niet te veel gezegd om George Whitefield één van de begaafste en begenadigste predikers te noemen, die de protestantse kerken ooit gekend hebben.

De zes preken, die in deze bundel zijn opgenomen, leggen getuigenis af van de kracht van de prediking van George Whitefield. Vooral de preek over 'De weg der genade' (the method of grace) is naast diep ontdekkend, sterk vertroostend. Deze preek staat als voorbeeld voor het type en de methode van preken van de calvinistische methodisten uit die dagen. Toch is het moeilijk om bij het lezen van deze preken je in te denken, dat juist door dit soort preken honderden mensen diep verslagen over hun zonden en verloren staat de kerk verlieten en anderen diep verwonderd en vol hemelse vreugde Christus als hun Zaligmaker onder deze prediking vonden. Het zijn wel mooie, maar toch weer niet zulke bijzondere preken. Dit komt niet alleen omdat het vertaalde preken zijn, maar omdat wij deze preken nu los van de prediker lezen. In Whitefield's optreden was het vooral ook de prediker, die diepe indruk maakte. Je moet om de zegen van deze preken te begrijpen op de achtergrond de man zien, die deze preken eens uitsprak. De tijdgenoten van Whitefield hebben allen geoordeeld, dat niet zo zeer de inhoud van de preken nieuw en anders was, maar dat de kracht vooral gelegen was in de wijze waarop de boodschap werd uitgedragen. Indien er ooit een prediker was, die achter de boodschap stond die hij preekte, was het wel George Whitefield. Dat is het geheim achter zijn bediening. Veel van zijn hoorders verklaren het gevoel te hebben alsof Whitefield hen direct namens God aansprak. Er ging een bijzondere kracht uit van zijn optreden. Wij moeten de grote zegen op deze prediking, naast de grote genade en gaven die de prediker Whitefield bezat, vooral toeschrijven aan de werking van de Heilige Geest. De wind van de Heilige Geest waaide door de kerken in Noord Amerika. God gaf een opwekking en wie kan het dan keren? De mensen werden diep bekommerd omtrent hun zielsbehoudenis en zochten hun heil in de genadige en volkomen Zaligmaker Jezus, Die hen met kracht gepredikt werd. Daarom eindigen wij niet in George Whitefield, want die noemde zich maar een nietig en zwak instrument van God, maar in de Heilige Geest met de bede: "Ontwaak noordenwind en kom, gij zuidenwind, doorwaai (ook vandaag) de hof'.

Vanzelfsprekend wil ik dit boek u hartelijk aanbevelen.

Houten,

ds. C. Harinck.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

George Whitefield, De weg der genade, 156 blz., De Groot-Goudriaan, Kampen, prijs ƒ 34,90.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1997

De Saambinder | 12 Pagina's