Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus voldoet aan Gods recht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus voldoet aan Gods recht

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

jy^Er^iT^VT^iE

"Toen Jezus dan de edik genomen had, zeide Hij: 'Het is volbracht'."

Joh. 19 : 30a.

De Kerk des Heeren herdenkt in deze dagen in bijzondere zin het üjden en sterven van Christus. Laten we in onze gedachten heengaan naar Golgotha, om in de geest te vertoeven op Calvarië's heuvel. Daar zien we de Zoon van God aan het vloekhout geslagen om de schuld te betalen voor Zijn Bruidskerk.

Hoe zwaar was het zielenlijden van Christus toen Hij uitriep: 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? '

Hoe benauwd was het voor Christus in die ure! De ganse hellemacht streed tegen Hem en God deed Hem Zijn toom gevoelen. Onpeilbaar diep was de afgrond waarin Christus nederzonk in het uur van verlatenheid. Wie kan de zwaarte van Christus' lijden doorgronden en verstaan? Doch wie kan anderzijds de liefde van Christus voor Zijn volk peilen? Jezus heeft Zich uit eeuwige soevereine liefde voor zijn gunstvolk laten kruisigen, om hen te verlossen uit de kaken van de eeuwige dood.

Hij heeft voor Zijn Kerk gestreden en de overwinning behaald. Hij heeft aan het kruis uitgeroepen: 'Het is volbracht'.

Christus is de Held Gods. Hij heeft al de vijanden overwonnen en vrede gemaakt door het bloed Zijns kruises. 'Het is volbracht'. Dit is de overwinningskreet die van Christus' lippen vloeide op Golgotha. Het werk der verlossing, dat Hem door de Vader was opgedragen en dat Hij vrijwillig op Zich genomen had, was volbracht. De uitroep van Christus: 'Het is volbracht', is een woord van onschatbare waarde.

Met dit woord drukt Christus uit, dat Hij de losprijs heeft betaald en aan al Gods gerechtigheid heeft voldaan. Daarom klinkt dit woord door de ganse schepping, het wordt gehoord tot aan de einden der aarde.

Het 'volbracht' van Christus klinkt tot in de hemel der heerlijkheid, maar ook in de diepten der hel. Het 'volbracht' van Christus is in de hemel met blijdschap ontvangen, maar in de hel met ontzetting vernomen. Is er wel ooit een woord gesproken, dat zaliger en heerlijker is voor Gods Kerk, maar dat tevens het oordeel des doods betekent voor satan en zijn engelen?

De hemel heeft gejuicht, de zalige engelen hebben zich verheugd bij het horen van de overwinningskreet van Christus, maar de hel en de duivelen hebben gebeefd. Satan moet zijn prooi loslaten en zijn gevangenen, de uitverkorenen, aan Christus geven. De zaligheid voor Gods volk is door Christus verworven. Daardoor is de hel gesloten voor het gunstvolk des Heeren en de hemel geopend voor Gods Kerk. Het grote werk, de zaligheid voor Gods uitverkorenen, is door Christus voltooid. Naar Gods eeuwige raad moest de Christus lijden en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan.

Het verlossingswerk van Christus was door de aartsvaders en de profeten van Oud-Israël eeuwen tevoren aangekondigd. Alle profetieën, die God door Zijn knechten gesproken had, zijn in Christus vervuld. Vervuld is Jakobs profetie op zijn sterfbed: 'Juda, gij zijt het, u zullen uw broeders loven'. Vervuld zijn Davids ontboezemingen over het lijden van de Messias Gods. Alles is vervuld, alles is volbracht. Volbracht zijn de lijdensprofetieën, die ons op voortreffelijke wijze beschreven zijn in de psalmen. Volbracht is wat Jesaja sprak van de lijdende Knecht des Heeren. Volbracht is het grote werk der verzoening, toen Christus Zijn ziel tot een schuldoffer stelde en alzo alle gerechtigheid Gods vervulde. Volbracht is tenslotte ook de symbolische eredienst van Israël.

De Oudtestamentische eredienst was feitelijk een symbolische beeldengalerij, waarin de verzoening door de Messias op veelvoudige wijze werd afgebeeld. Het altaar, de offeranden, die gebracht werden om de schuld van het volk te verzoenen, wezen alle op Christus. Het verzoendeksel, waarop het bloed werd gesprenkeld op de grote verzoendag, wees heen naar het bloed van Christus, het Lam Gods.

Alles wat de Zoon van God moest doen, al wat Hij lijden moest om een schuldig volk met God te verzoenen, was door de profeten verkondigd en door de dienst der schaduwen afgebeeld.

Alles is volbracht! Nu is de zaligheid verdiend door Christus. Daarom zei Jezus in het hogepriesterlijk gebed: 'Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen'. Christus heeft volkomen volbracht wat Hij in de stilte der eeuwigheid beloofd had. Daarom scheurde bij Jezus' dood het voorhangsel des tempels van boven tot beneden en zo is er een geopende toegang tot Gods genadetroon. Christus heeft een verse en levende weg geopend door het voorhangsel, dat is Zijn vlees. Op deze weg des heils mogen verloren zondaren tot God vluchten, om genade te vinden en om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Door het 'volbracht' van Christus is er een genadeverbond ontsloten, zó groot en zó heerlijk dat geen mens het verklaren kan. Stromen van levend water en genadeweldaden vloeien uit de wonden van Christus.

De Zoon van God heeft de beker van Gods gramschap en toom geledigd tot de laatste druppel. Daarom klinkt de zegekreet van Zijn lippen: 'Het is volbracht'. Door Zijn dierbaar lijden en verzoenend sterven heeft Hij alles gedaan wat nodig was om vijanden met God te verzoenen. En terwijl de tijd nadert, dat Hij zal afdalen in het dal van de schaduwen des doods, maakt Hij Zijn overwinning bekend.

De vernedering van Christus was geweldig groot. Voor de zonde kon niet anders betaald worden dan door de dood van de Zoon van God. Doch straks treedt Hij als Overwinnaar van dood en graf te voorschijn.

De duivel dacht het gewonnen te hebben toen Christus aan het kruis geslagen was, maar hij verloor de strijd. Christus verbrak al de banden des doods en bond al Zijn vijanden aan Zijn zegewagen. Christus triomfeerde over al Zijn vijanden; de vorst der duisternis leed de nederlaag.

Satan heeft de eerste mens Adam verleid en hem met zijn geslacht in de afgrond gestort. Christus, de tweede Adam, heeft het werk der verlossing volbracht en aan Gods wet gehoorzaamd. Ja meer. Hij heeft de straf der zonde gedragen voor Zijn schuldig volk, voor al Zijn kinderen. De golven en baren van Gods toom omringden Hem, ja, ze gingen over Zijn gezegend hoofd. Wolken van Gods toom en gramschap ontlastten zich op Zijn pad en nochtans bleef Hij gehoorzaam tot de dood, ja, de dood des kmises.

Al deze smaad, dit lijden en deze zielensmart heeft Christus willen lijden om Zijn Bmidskerk te verlossen en te zaligen.

Moest ons hart niet smelten van droefheid over onze zonde en van blijdschap over de liefde van Christus? Christus heeft Zijn heerlijkheid verlaten om vijanden te redden van de eeuwige dood. Hij heeft Zich laten veroordelen om zondaren te zahgen. Hij is van God verlaten geworden, opdat Zijn volk nooit verlaten zou worden. Christus is de dood gestorven, opdat Zijn Bmid eeuwig zal leven in Gods gemeenschap.

Zie en aanschouw, volk des Heeren, wat Christus voor u volbracht heeft. Hij heeft Zich laten geselen en kruisigen om u te redden.

Zie Hem daar hangen aan het vloekhout der schande, ten spot voor allen, om uw zonden. Hij is gestorven in uw plaats, want naar Gods rechtvaardig oordeel hebt ge wegens uw zonden de dood verdiend.

O, dat ge steeds het lijden van Christus mocht overdenken en bepeinzen, opdat Hij u meer en meer dierbaar worde.

Wijlen ds. G.A. Zijderveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1998

De Saambinder | 12 Pagina's

Christus voldoet aan Gods recht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1998

De Saambinder | 12 Pagina's