Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het sterven van Simson

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het sterven van Simson

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBEI^STZJi: > IES

(4)

Richt. 16:22-31

Sterven tot Gods eer

In zijn leven is Simson een type geweest van Christus, ook al bleef hij in zichzelf een onverbeterlijke zondaar. Keer op keer hebben we dat overdacht. Maar niet alleen in zijn leven, wel zeer bijzonder ook in zijn sterven was Simson een type van Christus. Het sterven van Simson wijst ons heen naar het sterven van de lijdende Middelaar.

In zijn sterven heeft Simson God verheerlijkt. Zijn sterven predikte dat niet Dagon, maar de Heere God is. Voor het Filistijnse volk betekende het sterven van Simson een grote nederlaag voor Dagon en een krachtige overwinning voor de God van Israël. Zo was zijn sterven tot eer van God. Hoeveel te meer was het sterven van Christus tot eer des Heeren. Hebt u al geleerd, dat u door de zonde een eerrover van God bent geworden? Als de Heilige Geest ons ontdekt aan onze zonde dan leren we dat. Ik heb nooit Gods eer bedoeld, zoals ik die had moeten bedoelen en zoals de Heere dat waardig is. Ik heb de Heere naar kroon en troon gestoken door mijn zonde. Ik ben een grote doelmisser, die het doel van de Schepper heeft gemist. Dat is mijn zonde. Als de eer van God op ons hart gebonden wordt, dan wordt dat onze bittere smart. Als we dat nooit geleerd hebben in ons leven, dan krijgt Christus voor ons geen waarde. Waarom krijgt Christus zo'n onuitsprekelijke waarde voor het zaligmakende geloof? Omdat Hij God volmaakt verheerlijkt heeft. AI Gods deugden, waardoor Gods kinderen veroordeeld moeten worden, heeft Hij volmaakt grootgemaakt. In Zijn lijden en sterven heeft Hij Gods deugden verheerlijkt. Gods gerechtigheid, want eer God de zonde ongestraft liet, heeft Hij die gestraft aan Zijn eigen Zoon. Gods waarheid, want de ziel die zondigt zal sterven, zo heeft de Heere gesproken, en daarom is Christus de dood ingegaan. Gods liefde, want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Gods genade, want nu kan de Heere in de wonden van de Zaligmaker aan schuldige zondaren genade bewijzen op gronden van recht en gerechtigheid. Zo heeft de grote Simson in Zijn dood God verheerlijkt. Op Golgotha werd genade van waarheid blij ontmoet en de vrede met een kus van het recht gegroet. Ziet u al Gods deugden dan uitschitteren in het sterven van de Man van smarten? Wij zijn door de zonde eerrovers Gods, maar in Hem heeft de Heere gezorgd voor Zijn eer. Daarom wordt Christus zo groot voor het zaligmakende geloof. Maar daarom kan ook de grootste zondaar zalig worden. Als Gods kinderen voor Gods eer moesten zorgen, dan was het verloren. Maar in Christus is God verheerlijkt. Daarom kunnen eerrovers Gods met God verzoend worden. En daarom zal de kerk zalig worden, want in de verheerlijking Gods door Christus ligt de verlossing van de kerk. Zalig wie terecht mag komen aan de voeten van die grote en meerdere Simson. Dan zal ik weten van mijn zonde en schuld, van Gods heilig recht en van de onverbeterlijkheid van mijn eerrovende zondaarsbestaan. Maar eeuwig wonder dan te leren zien op Christus. Dan zie ik in Hem al Gods deugden uitschitteren. Ja, dan leer ik het bewonderen, dat in Hem God volmaakt verheerlijkt is en dat omdat in Hem God aan Zijn eer komt, mijn ziel de zaligheid ontvangen zal. Dan blijft er maar één ding over: Mijn God, U zal ik eeuwig loven, Omdat Gij het hebt gedaan.

Meer gedood in zijn sterven dan in zijn leven

In zijn sterven doodde Simson meer vijanden dan in zijn leven. Zijn sterven betekende de dood voor drieduizend Filistijnen. Toch bleven natuurlijk ook na Simsons dood nog vele Filistijnen in leven. Christus echter is meer dan Simson. Want Hij heeft in Zijn dood alle vijanden van God en Zijn kerk gedood. Zij kunnen zich nog wel roeren, maar ze hebben op Golgotha de doodssteek gekregen, het zijn nog slechts hun stuiptrekkingen. In Zijn dood heeft Christus de wereld overwonnen, want Hij zegt het: In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen. Hij heeft satan overwonnen, want Hij draagt de sleutels van de hel en de dood. Hij heeft de dood overwonnen, die laatste vijand, waar Gods kinderen zo voor kunnen vrezen, maar ziende op Hem mocht Paulus het uitroepen: Dood waar is uw prikkel? Hij heeft de zonde verzoend, want het handschrift der zonde, dat tegen de Zijnen was, heeft Hij verscheurd. Alle vijanden heeft Hij de doodssteek gegeven, en daarom zal de kerk eeuwig leven: Gij Heer' alleen, Gij zijt. Verwinnaar in de strijd. En geeft Uw volk de zege.

Biddend gestorven

Simson stierf ook biddend. Hoeveel te meer Christus. Simson echter vroeg om Gods wrekende gerechtigheid, maar Christus bad om genade: Vergeef het hun, want zij weten niet, wat zij doen! Die dierbare Zaligmaker heeft voor de overtreders gebeden. En nog gaat Zijn gebed voort aan de rechterhand van de Vader.

Verlossing door zijn sterven

Het sterven van Simson betekende verlossing voor zijn volk en een grote slag voor de Filistijnen. Bij de aankondiging van de geboorte van Simson, had de Engel des Heeren gesproken, dat hij zou beginnen Israël te verlossen. Maar Christus is oneindig veel meer dan Simson, want Hij is niet begonnen Zijn volk te verlossen, maar Hij heeft Zijn volk verlost. Bij Hem is een volkomen verlossing, want Hij heeft alles volbracht. Hij heeft de zonde verzoend, de schuld betaald, Gods heilig recht bevredigd, de Wet vervuld, de hitte van Gods gramschap geblust en een volkomen zaligheid aangebracht. Nu heeft de heilige God niets meer van de schuldige zondaar te eisen, want Hij heeft alles gevonden in het offer van Zijn 7xx> n.

Het graf

Simson ligt nog in het graf. Maar ook hierin is Christus meer dan Simson, dat Hij niet in het graf gebleven is. Hij is opgestaan uit de dood. Hij heeft volkomen overwonnen. En daarom is Christus meer, oneindig veel meer dan Simson. Ja, dan is Christus alles. Dan verdwijnt Simson achter Christus. Kent u die grote Simson? Leerde uw ziel vanuit uw zondennood schreeuwen naar Hem? Werd Hij u boven alles dierbaar, omdat Hij God verheerlijkte en volkomen genoegdeed aan de eisen van Gods recht? O, bedenk het toch dat er buiten Jezus geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf. We kunnen nog zoveel godsdienst en vroomheid hebben, maar buiten Christus is alles verloren. Alleen de meerdere Simson kan u verlossen van het eeuwig verderf. Dat we dan nergens konden rusten dan in Jezus alleen. Gelukkig als alle steunsels buiten Hem mogen wegvallen en we niemand meer overhouden dan Hem, Die machtig is om te verlossen.

(Slot)

Zeist,

ds. J.J. V. Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1999

De Saambinder | 12 Pagina's

Het sterven van Simson

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1999

De Saambinder | 12 Pagina's