Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over het Heilig Avondmaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over het Heilig Avondmaal

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(4)

Handel en wandel

Tot slot wil ik nog enkele opmerkingen maken over het leven van avondmaalgangers. Van jonge mensen horen we soms de opmerking dat zij niet jaloers kunnen worden op sommige avondmaalgangers. Als je dan doorvraagt wat daarvan de reden is, dan worden daarvoor doorgaans twee redenen aangevoerd. In de eerste plaats dat, als zij avondmaalgangers spreken, ze niets horen van Gods werk. Ze horen uit hun mond niets om jaloers op te zijn. Zelfs als ze vragen om eens te vertellen wie de Heere voor hen is, dan krijgen ze een nietszeggend of ontwijkend antwoord. Dat is erg, als onze jonge mensen niets waarnemen van Gods werk in het leven van hen die door hun avondmaalsgang betonen dat zij een nieuw leven kennen. Ik weet wel dat het spreken over deze dingen niet ahijd gemakkelijk is. De een is daarin vrijmoediger dan de ander, maar het gaat niet om de veelheid van woorden, maar om de echtheid. Daarnaar zien onze jongeren uit. Vele avondmaalgangers zijn geen leesbare brieven, noch in hun spreken, noch in hun doen. En jonge ogen zien scherp. Als er dan weinig vrijmoedigheid is om van de grote daden des Heeren in het leven te getuigen (en die zal er toch wel zo nu en dan zijn? ) dan zal toch ons gedrag iets moeten uitstralen van de tere vreze des Heeren. Want dat is de tweede reden die jongeren aangeven waarom ze niet jaloers kunnen zijn op sommige avondmaalgangers. Als ons gedrag in het dagelijks leven in doen en laten, in kleding en in spreken met die tere vreze des Heeren in tegenspraak is, dan is het geen wonder dat jongeren daar niets voor geven. Dan is het zelfs geen wonder als wij de reden zijn dat zij de kerk de rug toekeren. Ze vinden bij hen, van wie ze anders verwachten, toch alleen maar schijnheiligheid. Ook in dit verband denk ik aan de kleding waarin we ons in het openbaar vertonen. Zeker bij avondmaalgangers moet toch de praktijk van het leven bewijzen dat het besef leeft dat de kleding ons gegeven is om der zonde wil. De toepassing moet u zelf maar maken. Ik denk ook aan de wijze waarop er over ambtsdragers wordt gesproken en hoe er met de vermaningen van de kerkenraad wordt omgegaan en hoe het kerkbezoek is.

Kerkgang

Een verschijnsel dat in deze tijd kennelijk ook hier en daar de kop opsteekt is, dat sommigen denken het te kunnen verantwoorden om min of meer regelmatig de dienst in de eigen gemeente te kunnen verzuimen. Ook avondmaalgangers. Terwijl we met onze deelname aan het Avondmaal betuigen dat wij door de Geest van Christus onder elkaar, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden. Dat 'onder elkaar' geldt voor sommigen kennelijk alleen bij de bediening van het Avondmaal. We horen niet alleen in de eigen gemeente bij de voorbereiding, de bediening en de nabetrachting op het Heilig Avondmaal, maar daar horen we steeds, uitzonderingen in verband met bepaalde omstandigheden daargelaten. Ik vraag me af of er wel enige vrucht op het Avondmaal kan zijn als er zo slordig met de kerkgang wordt omgegaan. Avondmaalgangers waren vroeger altijd trouwe kerkgangers. Zij zouden geen keer overslaan, tenzij de voorzienigheid Gods het verhinderde. Ook vandaag is voor ons een rechte avondmaalganger iemand die zeer getrouw is in de kerkgang. Niet dat dit genoeg is, dat heb ik hiervoor proberen aan te tonen, maar het hoort er toch bij?

Lezen en onderzoeken

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is, zegt de Heere (Hosea 4:6). Men komt soms een ontstellend gebrek aan kennis tegen bij mensen, bij wie men zou verwachten dat het anders is. Het gebrek aan kennis strekt zich ook uit tot de betekenis van het Heilig Avondmaal. Misverstand omtrent hetgeen nodig is om met vrucht aan de tafel des Heeren aan te zitten, is vaak een gevolg van het gebrek aan kennis. Ik mag aannemen dat vooral avondmaalgangers begerig zijn naar kennis. Als de Heere een mens eerlijk maakt door de verlichting van Zijn Geest, dan weet hij dat hij een arglistig hart en een verduisterd verstand heeft. Dan wil hij graag onderwezen worden. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat er veel goede boeken zijn, ook over het Heilig Avondmaal, aan de hand waarvan we onze kennis kunnen verrijken. Ik denk in dit verband aan het voortreffelijke boek van Petrus Immens: De godvruchtige avondmaalganger. Dat zou bij elk gemeentelid in de kast moeten staan en keer op keer gelezen moeten worden door avondmaalgangers en door niet-avondmaalgangers.

Zo zijn er nog wel meer boeken op dit gebied die ons ten dienste staan. Onderzoeicen we nog wel? Onderzoeken we de Schrift nog wel? We kunnen de opdracht om het Woord te onderzoeken niet zonder schade voor onze ziel naast ons neerleggen. 'Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het die van Mij getuigen' (Johannes 5:39).

Ik hoop met deze overwegingen over het Heilig Avondmaal niemand te kort te doen. Biddend om de verlichting van de Heilige Geest heb ik me er toe gezet. Als iemand zou menen dat ik met deze artikelen mensen zou willen uitsluiten van deelname aan het Heilig Avondmaal, dan tast men mis. Ik sluit niet uit, noch in, dat doet de Heere alleen. Als de Heere enige zelfkennis heeft geschonken en als iets van de genade Gods in Christus mag worden gekend, dan hebben we niemand over voor de rampzaligheid. Als de gestalte van Paulus ons niet vreemd is: Mij de grootste van de zondaren is barmhartigheid geschied, dan kan het voor iedereen. Dan gunnen we de vorst der duisternis er niet één. Ik zie er naar uit dat Gods werk in de harten van jongeren en ouderen openbaar komt en dat de plaats van de ouderen die wegvallen door jongeren wordt ingenomen. Ik hoop en bid dat de Naam des Heeren in het midden van onze gemeenten zal worden verheerlijkt. Want daar gaat het toch om? Dat dit de vrucht zou mogen zijn van ons nadenken over deze dingen is mijn hartelijke wens en bede.

Capelle aan den IJssel,

ds. W. Silfhout.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 2002

De Saambinder | 16 Pagina's

Over het Heilig Avondmaal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 2002

De Saambinder | 16 Pagina's