Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Louter genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Louter genade

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op onze laatste Generale Synode is de leer, die in onze gemeenten op grond van Schrift en belijdenis wordt voorgestaan, uitvoerig aan de orde geweest. Dit naar aanleiding van de publicaties van dr. ir. J. Blaauwendraad, die voor veel verwarring hebben gezorgd. De Generale Synode heeft daarom een 'verklarende weergave' van de leer aanvaard. Deze verklarende weergave is in boekvorm verschenen onder de titel Louter genade. De eerste druk is uitverkocht en een tweede druk is inmiddels verschenen.

In dit boekje wordt dieper ingegaan op de leer ten aanzien van het verbond, de beloften en de prediking. Wat betreft het verbond, het Genadeverbond heeft Christus als Hoofd, terwijl al de uitverkorenen in Hem begrepen zijn en behoren tot het wezen van het verbond. Het verbond heeft echter ook een bediening, die zich verder uitstrekt dan alleen de uitverkorenen. De verbondsleer, zoals die ook geformuleerd is in de leeruitspraken van 1931, vindt men terug in de Confessie en de Catechismi van Westminster, die dan ook uitvoerig aan de orde komen. Ten aanzien van de beloften wordt in het boekje duidelijk benadrukt, dat de belofte van het Evangelie, 'dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe', komt tot ieder, die het Evangelie hoort en dat met bevel van bekering en geloof. De verbondsbeloften echter zijn aan Christus en in Hem aan al de Zijnen vermaakt en zullen zeker vervuld worden. Tenslotte wordt met het oog op de prediking in het boekje gesteld, dat de aanbieding van vrije genade komt tot alle hoorders van het Evangelie. In de aanbieding van Christus en de verbondsweldaden vindt de bediening van het genadeverbond plaats. Tegelijk wordt echter benadrukt, dat er voor Christus plaatsgemaakt moet worden in het hart door de ontdekking aan de zonde en de verbrijzeling door de Wet. Dit is geheel in de lijn van Calvijn, die bijvoorbeeld in zijn commentaar bij Ezechiƫl 18:23 stelt: 'Het berouw gaat aan de vergeving vooraf... God openbaart de mensen hoe ellendig zij zijn, opdat ze tot Hem vluchten; Hij wondt om te genezen; Hij doodt om levend te maken.' De prediking moet dan ook zijn prediking van Wet en Evangelie, de prediking van een arme zondaar en een rijke Christus, maar ook hoe die twee bij elkaar komen. In dat verband wordt in het boekje ook gesproken over de kenmerkenprediking.

Het gaat hier dus om wezenlijke dingen. Daarom wil ik u opwekken dit boekje aan te schaffen. U kunt het verkrijgen bij ons Kerkelijk Bureau in Woerden. De prijs hoeft geen bezwaar te zijn, omdat het slechts vijf euro kost. De tweede druk bewijst dat er veel belangstelling voor is. Het is bestemd voor ambtsdragers, maar ook voor gemeenteleden, jongeren zowel als ouderen. Er wordt momenteel gewerkt aan een publicatie over dezelfde onderwerpen, dus verbond, belofte en prediking, maar dan speciaal op de jeugd gericht, hoewel ook voor ouderen van belang. We hopen dat deze publicatie aan het eind van dit jaar zal kunnen verschijnen. Dit voorjaar vindt er ook binnen iedere classis een ambtsdragersconferentie plaats, waarop de publicatie Louter genade besproken wordt.

Moge de Heere al deze arbeid zegenen en ons doen verstaan wat de vastheid is van het Genadeverbond, de rijkdom van Gods beloften en de grote waarde van de prediking. In die weg zullen we leren, dat zalig worden "louter genade"is. Zo krijgt God alleen de eer en zal het zijn "door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen".

Namens het deputaatschap Vertegenwoordiging en Voorlichting,

ds. J.J. van Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2003

De Saambinder | 12 Pagina's

Louter genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2003

De Saambinder | 12 Pagina's