Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De engelenzang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De engelenzang

6 minuten leestijd

Meditatie

'..., prijzende God en zeggende: Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen'. Lukas2 : 13b en 14

Wat een heerlijke boodschap heeft de engel mogen brengen aan de herders in Bethlehems velden. Een boodschap van een onuitsprekelijk rijke inhoud, van een wereldomvattende betekenis: U is heden geboren de Zaligmaker. Maar de aankondiging door de engel is niet het enige wat in die Kerstnacht plaats vindt. Van Gods werk wordt niet alleen gesproken, maar ook gezongen. Ook in de kerkdienst. Verkondiging van het Woord en de psalm behoren bij elkaar. De Heere laat het Woord verkondigen en de gemeente antwoordt op dit Woord in de psalm. Is dat ook bij u zo, verstaat ge wat ge hoort en zingt?

Straks zullen de herders ook zingen (vs. 20). Nu zijn ze er nog niet toe in staat. Maar God zal Zelf voor Zijn eer zorgen. Plotseling wordt het hemelgewelf gevuld met juichende engelen. Zij brengen God de eer toe en zingen van het heil voor mensen. Ze bezingen het grote werk, dat God gedaan heeft voor zondaren! Daarover zijn ook de engelen verheugd. Het was voor hen verborgen hoe God kon wonen op het verzoendeksel te midden van een schuldig volk.

Maar nu is het voor hen geopenbaard. Voor hun blik ontvouwt zich als het ware een nieuw veld, waarin ze de diepte en de volheid van de liefde Gods mogen aanschouwen. En nu zingen ze niet alleen van de heerlijkheid Gods, zoals ze reeds van de schepping deden. Maar ze voegen een nieuw element in hun gezang: het welbehagen in mensen. Hoe verheugd zijn de engelen dat God met behoud van Zijn rechtvaardigheid genade kan bewijzen aan hun gevallen medeschepselen. Die medeschepselen, die beelddrager Gods waren, maar door hun moedwillige ongehoorzaamheid dit beeld verloren hebben. Nu zien ze in de mens weer het beeld Gods hersteld, zoals ze dat zien in het geboren Kind in de kribbe. In dat Kind zien ze voor het eerst weer een Mens Die het beeld van God draagt. En met die herstelling van Gods beeld is in beginsel de schepping weer gered. In dat Kindeke kunnen hemel en aarde verenigd samen Gods lof weer bezingen. Al zal de weg dan leiden over Golgotha, hier begint de uitvoering van Gods eeuwig heilsplan voor de engelen zichtbaar te worden. Kent u dat voor uw persoonlijk leven, lezer(es)? Die wonderlijke blijdschap dat God met het behoud van Zijn rechtvaardigheid genade kan bewijzen aan een gevallen mens? Hebt u God lief gekregen, zoals Hij is, in Zijn heiligheid en rechtvaardigheid? Is zalig worden voor u een daad Gods, waarvoor Hij alleen de eer ontvangt? Dan zal 't werk van de engelen u ook niet vreemd zijn: ze prezen God en zij zeiden: Ere zij God! Prijzen betekent letterlijk: goedkeuren, toestemmen; hier: amen zeggen op de liefde Gods, die zij bewonderen. Dit zei­ den ze: zeggende. Het woord zeggen heeft vaak de betekenis van zingen: Ps. 45: Ik zeg mijn gedichten uit van een Koning. Het zeggen is voor deze engelen: zingen.

Ere zij God in de hoogste hemelen. Eerst God de eer. Het is een volmaakt lied, dat de engelen zingen: maar ook de volgorde is volmaakt. Het gaat bij het Kerstgebeuren allereerst om de eer van God. In dit feit komt God aan Zijn eer. Dat is het voornaamste.

Hier spreken de engelen niet een wens uit, alsof het zo zijn mocht. Want die eer is aan God in de hoogste hemelen. Het woord dat hier vertaald wordt door eer, is hetzelfde woord, dat in vers 9 vertaald wordt door heerlijkheid: de heerlijkheid des Heeren omscheen hen. De doorluchte geesten ontdekken als het ware nog meer de heerlijkheid Gods. Zo verheerlijken ze Zijn deugden. Wat schril steekt daartegen af ons bezig zijn. Want wij krenken Gods deugden. Wij zijn geschapen om God te eren, maar toen we vielen verstomde het gebed op onze lippen. Sindsdien verstomde ook het lied op onze lippen. Maar nu zorgt God Zelf voor de verheerlijking van Zijn Naam, in Hem Die gezegd heeft: "Ik zoek niet Mijn eer, maar de eer van Hem, Die Mij gezonden heeft. De vernieuwende kracht van de H. Geest is nodig om te leren God te bedoelen en niet onszelf. En dit telkens opnieuw! Maar nu sluit de eer van God het behoud van de mens niet uit, maar sluit juist de zaligheid in. God verheerlijkt Zijn deugden juist in het zaligen van zondaren. Het is nl. het vaste fundament van de zaligheid van Gods kerk, dat de Heere het alles doet om Zijn Naam te verheerlijken: Ik doe het niet om uwentwil, o huis Israels, dit zij u bekend, maar om Mijns groten Naams wil. Daarom is in dit volmaakte lied ook plaats voor: vrede op aarde, in de mensen een welbehagen. Vrede op aarde. Wat een aantrekkelijk woord. Wie verlangt niet naar vrede: in het persoonlijk leven, in de kerk, in de maatschappij, tussen de volken: tussen Joden en Arabieren in het Midden-Oosten. Maar welke vrede houdt allereerst in, dat de verbroken verhouding met God weer hersteld is. Dan pas is er van vrede op aarde sprake.

Wij zijn vredezoekers buiten de ware vrede om. Dat komt omdat we aan de oorzaak van de onvrede voorbijgaan. Die ligt in onze zonde. We dienen bij het begin te beginnen. Vrede op aarde met behoud van de zonde is onmogelijk. Het sluit elkaar juist uit. Wie iets kent van die ware vrede, die vrede met God insluit, heeft geen vrede met de zonden. Die verlangt van de zonden verlost te worden, die heeft een afkeer van alle zonden.

Die vrede, die de Heere te ervaren geeft, geeft rust in ons hart: In de grootste smarten, blijven onze harten in de Heere gerust. Geeft zelfs vrede met de dood. Op sterfbedden mag er soms iets van gezien worden: een blijdschap van het eigen "ik" verlost te zullen zijn, nooit meer tegen de Heere te kunnen zondigen. Hem nooit meer te bedroeven, geeft blijdschap in het hart, geeft vrede in het hart. Naar welke vrede verlangt u lezer(es)? Is vrede met God meer waard voor u, dan alles wat de wereld biedt? Weet de Heere dat ook? Houd dan maar aan! Nooddruftigen veracht Zijn goedheid niet, Nooit zal Hij Zijn gevangenen begeven!

Vredevorst is een van de namen van dit Kerstkind, de Zoon van God. Hij verwierf vrede met God voor de Zijnen. Maar Hij geeft ze ook. Anders zouden we die nooit ontvangen. Alles wat we hier onszelf toeëigenen moeten we weer afstaan. Die vrede behoort tot de gaven, die Hij, zoals psalm 68 ons leert, ook uitdeelt. Aan wederhorigen! Wederhorigen zijn we allemaal van nature. Mist u de vrede met God? Legt u dat maar voor Hem neer en smeek om die vrede. Laat het uw gebed zijn, of de Heere u de noodzakelijkheid van die vrede wil leren en de kracht van die vrede wil doen ervaren. Het is die vrede, die alle verstand te boven gaat. Dan viert u Kerstfeest in vrede.

Moerkapelle, ds. H. Paul.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 december 2003

De Saambinder | 16 Pagina's

De engelenzang

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 december 2003

De Saambinder | 16 Pagina's