Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zegen der Godsvrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zegen der Godsvrucht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Spreuken 3:6

Wat zijn de Spreuken van Salomo toch vol van de ware wijsheid. "De zegen van de Godsvrucht" schreven wij boven deze meditatie. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Salomo zegt eigenlijk: Ken de Heere erin. Waarin? In al uw wegen. Het hele leven moet u wentelen op de Heere. Dat is ware wijsheid. Niets doen, niets besluiten, niets ondernemen buiten de Heere. Geen stap doen zonder Zijn toestemming. Geen besluit nemen zonder Zijn raad. Ken Hem in al uw wegen.

In al uw wegen. Tot in de kleinste dingen van uw leven zegt Salomo, moet u de Heere kennen. Daar hoeft u zich niet voor te schamen. Daarin komt juist de kinderlijke afhankelijkheid in de vreze des Heeren openbaar. En daarbij is het de Heere bijzonder aangenaam als wij Hem in alles mogen kennen. Hem er Deelgenoot van maken, met het enige oogmerk: Heere, ik wens en wil niets buiten U om te doen. O, hierin ligt nu voor ons allen zo'n rijke les.

Voor de kinderen. Kinderen, ken de Heere in al de wegen van jullie leven. Als je met vragen loopt. Als je moeite hebt met het leren op school. Bovenal als je de Heere begeert te zoeken, en te vinden. Vraag Hem dan om het onderwijs van de Heilige Geest door Zijn Woord.

Jongens en meisjes, ken de Heere in al je wegen. Alle dingen mag je voor de Heere neerleggen. De keuze van een baan. De keuze van een levenspartner. De zorgen en het verdriet waarmee je over de wereld gaat, waarvan je niemand deelgenoot kunt maken. Vertel het maar aan de Heere.

Ouders, ken de Heere in al uw wegen. Bij de opvoeding van uw kinderen. In de zorg ten aanzien van verloren zonen en dochters, die met God en Zijn dienst gebroken hebben of een godsdienst aanhangen die leidt tot het verderf

Ken Hem, in wegen van ziekte, in wegen van rouw, in wegen van eenzaamheid, in wegen van tegenspoed. Laat de Heere uw Leidsman zijn. Ken Hem in al uw wegen. Ja, ken Hem bovenal in de nood van uw Godsvervreemding. In de nood van uw zonde, die schuld voor God is. Ken Hem in de levensvraag: Mijn ziele, doorzie toch uw lot! Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God. Ken Hem in de vraag of God in uw leven is begonnen, of dat u zelf begonnen zijt. Ken de Heere daarin. Ken Hem in de worsteling van uw ziel: Hoe krijg ik deel aan Christus? Hoe word ik ooit met God verzoend? Hoe raak ik mijn schuld kwijt? Hoe komt God aan Zijn eer? Hoe zal ik ooit Gode welbehagelijke vruchten kunnen voortbrengen in mijn leven? Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken. Hij zal uw paden recht maken. Welk een rijke belofte. Maar laat dan ook aan de Heere over op welke wijze Hij dat zal doen. Wij hebben daar vaak zo onze eigen gedachten over, hoe de Heere onze paden recht zal maken. Het gaat echter in het leven vaak heel anders dan wij gedacht hadden. Zeker geldt dit voor het leven des geloofs.

Hij zal uw paden recht maken. Wees dan stil en weet dat Hij God is, wanneer de Heere uw paden recht maakt niet overeenkomstig uw gedachten. Wanneer dat recht maken tegen vlees en bloed in gaat. Onderwerp u dan toch aan Zijn soevereine handelingen. Hij maakt alle dingen recht tot Zijn eer, en daarin is uw zaligheid gelegen. Thomas Boston schrijft in zijn boekje "Het kromme in het levenslot": "Het is beter voor de Voorzienigheid te zwichten, dan maar te blijven tegenstreven, al zouden wij winnen. Het is niet alleen onze plicht om te zwichten voor de soevereine beschikking, dit past ons, maar het is ook ons grootste belang. Indien wij kruisen in ons levenslot ervaren, begeer dan liever dat uw geest wordt vernederd en in de vallei van ootmoed gebracht, dan uw kruis verwijderd te krijgen. De wegneming van het kruis is alleen nodig tot voordeel van onze ziel, om haar te genezen, om haar te reinigen, en in een staat van gezondheid te brengen." Hij zal uw paden recht maken. Erken de Heere ook in al uw wegen. Erken Hem in alles wat u ontving in voorzienigheid en genade. Ken Hem en erken Hem. Dat hoort bij elkaar. Het één kan niet zonder het ander. Tien melaatsen kenden de Heere in hun ziek zijn, maar één erkende Hem. En deze was een Samaritaan. Erken Hem als gij moogt delen in de genade van God en de liefde van Christus. In het kennen en erkennen van de Heere hebben wij zo nodig de Heilige Geest. Smeek daarom om die Geest. Hij zal uw paden recht maken, dat betekent ook: De Heere zal u besturen naar Zijn Wet en u recht daarnaar leiden, opdat gij tot het gewenste einde van uw leven moogt geraken.

Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.

Achterberg,

ds. J. Veenendaal

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2005

De Saambinder | 12 Pagina's

De zegen der Godsvrucht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2005

De Saambinder | 12 Pagina's