Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lijdzaamheid (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lijdzaamheid (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden (Rom. 15:4). Het gaat hier niet over een oppervlakkig gevoel. Het is genade als we deze lijdzaamheid mogen kennen. De Heere heeft de oorsprong hiervan aangewezen in de gelijkenis van het zaad. 'En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, hetzelve in een

Als de Heere werkt door Zijn Woord en Geest, schenkt Hij ook in beginsel de lijdzaamheid.

eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen'. Het woord 'volstandigheid' kan ook vertaald worden door lijdzaamheid. Het vindt zijn oorsprong in het zaad van het Woord. Als de Heere werkt door Zijn Woord en Geest, schenkt Hij ook in beginsel de lijdzaamheid. Dan wordt het waar wat Christus zegt: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij. De last van de zonde en de gevolgen van de zonde worden ervaren. De in- en uitwendige verdrukkingen komen op de levensweg.

Volharding

Nu is het de vraag hoe het kruis wordt gedragen. In de brieven van Paulus lezen we van verdrukkingen en vijanden. Als de lijdzaamheid in het hart is gewerkt, geeft de Heere dat we het lijden kunnen dragen. Vijanden worden verdragen. Dan geeft de Heere de kracht om staande te blijven. Wat een verwondering geeft dat in het kruisdragen. De apostel getuigt: Maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt (Rom. 5:3). Een wonder als dit zo beleefd wordt. Dan blijven we niet op ons kruis staren. De Heere geeft moed en kracht. Staande te mogen blijven, wat een wonder! Zo de loopbaan lopen. 'En laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is' (Hebr. 12:1b). Op de loopbaan te mogen volharden. Gods kinderen vinden de loopbaan van het leven soms te zwaar. Ze denken te veel mee te moeten dragen en denken nooit de overwinning te behalen. Ze vrezen vóór de eindstreep te bezwijken. Geen moed, geen kracht, de last van het leven is hen te zwaar. Hoe kun­ nen ze volharden? Zij weten daarop geen antwoord, maar de Heere wel. Hij doet hen Zijn liefde gevoelen en roept hen toe: Ik zal u niet begeven en zal u niet verlaten. Dan mag de lijdzaamheid in beoefening zijn. Als de Heere dan zo met Zijn liefde meekomt in het kruis, zouden ze dan niet gewillig de loopbaan lopen? Het Woord doet kracht in het hart, zou dat de lijdzaamheid in het hart niet versterken? Maar de lijdzaamheid wordt wel allermeest beoefend in het geloofsgezicht op Christus. Hij is voorop gegaan op de loopbaan: Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God (Hebr. 12:2). In de lijdzaamheid is de kracht van Christus.

Verwachting

In de beoefening van de lijdzaamheid is ook hoop. Een verwachting dat de Heere het eeuwig wél zal maken. De Thessalonicenzen worden hierop gewezen: Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus (2 Thess. 3:5). De komst van Christus verwachten. Hij komt en maakt alle dingen nieuw. 'Maar indien «rij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid' (Rom. 8:25). Mag dit woord ook voor ons waar zijn?

Lisse,

ds. C. Neeie

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2007

De Saambinder | 16 Pagina's

Lijdzaamheid (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2007

De Saambinder | 16 Pagina's