Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilig

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelse kernwoorden

We overdenken een woord dat moeilijk te begrijpen en te omsclirijven is. Ons mensenverstand is te beperkt om de diepte van het woord heilig te verstaan. Toch komt dit woord veel voor in de Schrift. Wat kunnen we er van zeggen?

In de oorspronkelijke taal van het Oude Testament komt de betekenis 'afgescheiden van' naar voren. En dan gaat het In de eerste plaats over God Zelf Hij is heilig. Zo openbaart Hij Zich in Zijn Woord.'Gelijk dat er geschreven is: ljt heilig, want Ik ben heilig'(1 Petr. 1:16). Daarmee geeft de Heere aan dat Hij afgescheiden is van mensen. Hij heeft een heel eigen plaats. Hoog verheven boven alle schepselen. Zo geheel anders dan mensen. Verheven in Zijn majesteit. God in de glans van Zijn heerlijkheid. Hij is afgescheiden van alle onvolkomenheid. Afgescheiden van de zonde en de onreinheid. Niemand kan met Hem vergeleken worden.'Bij Wien dan zult gij Mij vergelijken, dien Ik gelijk zij? zegt de Heilige'(Jes.40:25).

Wat wordt een mens onuitsprekelijk klein als de Heere Zich als de Heilige openbaart. Jesaja hoorde de serafijnen elkaar toeroepen: Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen; de ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol.' De profeet moest op zichzelf ziende belijden: Wee mij, want ik vergal dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben de Koning, de HEERE der heirscharen gezien.'Dan plaatst de Heere Zijn heiligheid tegenover zonde en ongerechtigheid. Heeft u daar wel eens iets van geleerd? Dan kunnen we als gevallen zondaar niet voor God bestaan. Als de Heere doortrekt in Zijn gerechtigheid en heiligheid, is het voor eeuwig verloren. Bij Jesaja kwam de Heere over. Met een kool van het altaar werden zijn lippen aangeraakt. Hem werd verkondigd: 'Zie, deze heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken en uw zonde is verzoend' (Jes. 6). Kan de heilige God dan van doen hebben met zulke onheilige mensen? Ja, dat kan. Hosea mocht het woord van de Heere opschrijven: lk ben God en geen mens; de Heilige in het midden van u' (Hos. 11:9). In het midden van een onheilig volk. Ligt in deze profetie niet de heenwijzing naar de Immanuël? God met ons. De heilige Zoon van God wilde wonen onder onheilige mensen. Zijn heiligheid bedekt de onheiligheid van een vrezend volk. Op grond van Zijn werk gaat Hij hen heiligen. Dan wordt het waar: Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk' (1 Petr. 2:9). Zij zijn heiligen omdat ze afgezonderd zijn van eeuwigheid.Ze behoren God toe vanwege het verkiezend welbehagen. Ze zijn heilig omdat ze afgescheiden zijn van de wereld door de inwendige roeping, waarmee Hij hen roept tot Zijn wonderbaar licht. Ze worden van de schuld, maar ook van de smet der zonde bevrijd. Gods kinderen zijn heiligen, maar ze wórden ook geheiligd. Gelijkvormig gemaakt aan het beeld des Zoons van God. Om Jezus' wil bij de Heere te mogen behoren. Volk des Heeren, wat is de praktijk van de heiligmaking? Is de Heere het niet waard om voor Hem te leven? Afgezonderd van de wereld, wedergeboren, gereinigd en vernieuwd. De oude mens sterft. Het onheilige, onreine bestaan zal niet de overwinning behalen. Wat een wonder, een geheiligd volk te mogen zijn.

Mijn grootvader kon onderhoudend spreken over het leven der genade. Het lag zo teer bij hem als hij vertelde over het spreken des Heeren. In de beleving van zijn doodschuldigheid was de Heere overgekomen. De Heere sprak Zijn genadewoord. Kon dat waar zijn voor zo'n mens? De Heere bevestigde Zijn woord met Psalm 89: 'De hemel looft, o HEER', Uw wond'ren dag en nacht; Uw waarheid wordt op aard' de glorie toegebracht, daar Uw getieiligd voil< van Uwe trouw mag zingen...' De stem van opa brak altijd als hij deze regel uitsprak. Dan kon hij niet verder. Geheiligd om Christus'wil. Gods trouw voor zo'n onheilige. Kent ü iets van die verwondering?

Lisse

ds.C. Neele

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2007

De Saambinder | 16 Pagina's

Heilig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2007

De Saambinder | 16 Pagina's