Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rosj Hasjanah - Nieuwjaarsdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rosj Hasjanah - Nieuwjaarsdag

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het Oude Testament vinden we twee beginpunten van het nieuwe jaar. De eerste dag van de maand Nisan wordt gezien als het begin van het kerkelijk jaar.

De eerste dag van de maand Tisjri is voor het Joodse volk het begin van het burgerlijk jaar. Deze nieuwjaarsdag wordt Rosj Hasjanah genoemd. Letterlijk betekent dit hoofd der dagen.
De Heere sprak tot Mozes over deze bijzondere dag: ‘Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: In de zevende maand, zult gij rust hebben, een gedachtenis des geklanks, een heilige samenroeping’ (Leviticus 23:24). In Numeri 29 wordt het ‘een dag des geklanks’ genoemd. Op de nieuwjaarsdag werd de ramshoorn geblazen. Door heel het land was dit klagelijke geluid te horen. Het Joodse volk hoorde als het ware de stem van de Heere in het blazen van de Sjofar, de ramshoorn.
Het is een dag van gedenken. Waaraan moet gedacht worden? Aan het begin van nieuwe jaar moet iedereen denken aan de Schepper van hemel en aarde. Op deze eerste dag van het jaar roept de Prediker: ‘Gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer de kwade dagen komen’.
Durven wij zonder onze Schepper het nieuwe jaar in te gaan?
De ramshoorn herinnert ook aan de wetgeving bij de Sinaï. Er waren op de berg ‘donderen en bliksemen en een zware wolk en het geluid ener zeer sterke bazuin’. De wet Gods wordt ons aan het begin van het jaar voor ogen gesteld. De Sjofar moet onze gedachten opleiden tot de Wetgever Die heilig en rechtvaardig is. Als dit mag gebeuren, weten we dat de wet in het nieuwe jaar een ontdekkende wet zal zijn. Dan past ons een plaats van verootmoediging. Wie als een arme bedelaar de onbekende toekomst mag ingaan, komt met de Heere niet beschaamd uit. Wat groot als we mogen beleven dat de komende tijd het jaar van Gods welbehagen mag zijn!
Tijdens de Rosj Hasjana klonk de ramshoorn ook om op te roepen tot een leven in de vreze des Heeren.
Amos spreekt hiervan: ‘Zal de bazuin in de stad geblazen worden dat het volk niet siddere?’ (Amos 3:6). Een wandel in afhankelijkheid van de Heere is een goed leven. Het is wel een les om te leren. Eigen krachten te verachten, wordt op Jezus’ school geleerd.
De ramshoorn klinkt ook ter waarschuwing: ‘En een, die het geluid der bazuin hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd’. Zo klinkt bij ons op de nieuwjaarsdag de bazuin van het Woord. De Heere dringt er ernstig op aan om te buigen onder dit Woord.
Christus geeft onderwijs in de gelijkenis van de onvruchtbare vijgeboom (Lukas 13). De landman zoekt vruchten op de vijgeboom en vindt ze niet.
Hij gebiedt de boom om te hakken.
De verzorger van de wijngaard zegt echter: ‘Heere, laat hem ook nog dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben. En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen’.
De bladeren van de vijgeboom zijn mooi. Misschien is dat bij u ook wel zo. U bent een meelevend, ernstig en rechtzinnig kerkmens. De bladeren van uw vijgeboom zien er prachtig uit. Maar de landman zoekt niet naar de schoonheid van de bladeren,maar naar de vrucht! Zo klinkt aan het begin van het nieuwe jaar de Sjofar van het Woord: Waar zijn de vruchten?
Rabbijn Hirsch vat de betekenis van de bazuin van het nieuwe jaar als volgt samen: ‘Het is de roep van God tot vermaning. Het is de roep van de Rechter tot zelfonderzoek. Het is de roep des Heeren tot inkeer en wederkeer’. De Heere zoekt naar vruchten in uw en mijn leven.
Als de Heilige Geest zo de Sjofar van het Woord laat klinken, komen we als een schuldverslagen zondaar aan de voeten van de Heere. De roep klinkt omhoog: ‘O God, wees mij zondaar genadig’. Met de bazuinstoot op Rosj Hasjana worden de dagen van schuldbeleving en verootmoediging aangekondigd.
Maar er is meer: Op de tiende dag van de maand Tisjri moest de Grote Verzoendag worden gehouden. Als de Sjofar op de eerste dag van de maand Tisjri klinkt, is dit ook de bazuin van verzoening. De verzoendag komt eraan! Heenwijzend naar het werk van de dierbare Middelaar. Hij heeft alles willen doen voor een vruchteloos volk in zichzelf. Als u geen vruchten in uzelf kunt vinden, roept Hij het u toe: ‘Uw vrucht wordt uit Mij gevonden’. O, zalig is hij of zij die daar door genade zicht op mag krijgen. Dan kunnen we, hoe rechteloos we ook zijn, voor God bestaan.
Er wordt in beginsel een verlangen geboren om de laatste bazuin te horen. Dat Hij, Die uw ziel lief heeft gekregen, zal verschijnen op de wolken van de hemel. Die laatste bazuin kondigt de nieuwe, eeuwige toekomst aan. De tijd zal wegglijden in de eeuwigheid.
Aan het begin van het jubeljaar klonk de bazuin ook. Straks klinkt de bazuin van het eeuwige jubeljaar. Het jaar der vrijlating.
Zal de laatste bazuin voor u de bazuin der heerlijkheid zijn?

Lisse, ds. C. Neele

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2009

De Saambinder | 16 Pagina's

Rosj Hasjanah - Nieuwjaarsdag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2009

De Saambinder | 16 Pagina's