Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ziet het Lam Gods!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ziet het Lam Gods!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Ziet, het Lam Gods! Johannes 1 : 36

De uitwerking van een preek ligt niet de macht van de prediker. Ze ligt ook niet in de macht van de hoorder. Ze ligt in de macht van God.

Nu doet God niet wat Hij kan, maar de Heere doet al wat Hem behaagt. Hij verheerlijkt Zijn soeverein welbehagen op wonderlijke wijze, tot eer van Zijn Naam en tot zaligheid van arme zondaren. Dit blijkt duidelijk bij de prediking van Johannes de Doper over het Lam Gods. Johannes de Doper preekt er voor de tweede maal over, zo zou je kunnen zeggen. Je leest tenminste ook in vers 29, dat hij zegt: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! En vers 35 begintmet: Des anderen daags wederom... Er is sprake van herhaling in zijn prediking. Daar behoeven we blijkbaar niet zo bang voor te zijn. En zeker niet als het over Christus gaat! Het is eigenlijkmet de dingen van het geestelijk leven net eender als met brood. Je hebt het iedere dag weer nodig; je wordt het ook niet zat, maar bij een goede gezondheid zal het je dagelijks weer smaken. Zo zijn er veel zaken in het geestelijk teven die herhaald mogen worden, steeds weer en dat zonder dat de herhaling bezwaarlijk wordt. Dit geldt bijvoorbeeld van het bidden. Jemag dagelijks dezelfde noden bij de Heere brengen. Ook het noodgeschrei van een opgejaagde en bestreden ziel, mag steeds tot God komen, zoals het eentonig en klagelijk kirren van een duif. De Heere zegt tegen Zijn duif, als ze bescherming zoekt in de kloof van een steenrots: Doe Mij uw stemhoren, want uw stem is liefelijk! Het geldt ook van de prediking en zeker van de prediking van Christus. Hij is het Brood, Dat uit de hemel nedergedaald is. Een ziel die hongert naar gerechtigheid wordt door Hem verzadigd. Waar de levende honger is, is steeds weer verzadiging nodig. Een verzadiging die ervaren wordt in het komen van Christus tot de ziel. Maar in onze geschiedenis is sprake van een herhaling die door de discipelen van Johannes de Doper niet als zodanig ervaren is. Hun meester had de vorige dag het Lam Gods ook wel aangewezen en dus overHemgesproken. Maar ze hadden het niet begrepen. Hun ogen waren niet voor Hem opengegaan. Teleurgesteld moest Johannes die avond vaststellen dat zijn prediking, althans in zijn waarneming, niets uitgewerkt had. En nu, de volgende dag, ziet Hij de Heere Jezus weer komen. Opnieuw wijst hij Hem aan als het Lam Gods, en zie! nu is er uitwerking. Nu komt er beweging in twee van zijn discipelen. De pijl is kennelijk naar binnengegaan en heeft wat uitgewerkt. Het zijn Andreas en Johannes, beiden discipelen van Johannes de Doper, die nu de Heere Jezus willen volgen. Ze waren in de leer geweest bij de wegbereider, de bruidswerver van Christus en dat was goed. Bij hem hadden ze geleerd wat in geestelijk opzicht een woestijn en een wildernis is. Ze hadden gehoord hoe God daardoor een weg kan banen. Ze hadden gehoord van bergen en heuvelen en van dalen en van een vlak veld en wat dat alles inhoudt voor een ziel en voor Hem Die door de vlakke velden rijdt. Nee, Johannes de Doper legde geen hindernissen in de weg voor de zielen die een Zaligmaker nodig hadden, maar hij leerde hen als wegbereider wel, dat men zo vanzelfsprekend niet tot Christus komt. Hij hield zijn hoorders Gods wet en wil voor en... wees op Hem, Die gekomen is omZijn volk zalig te maken van hun zonden. Zie het Lam Gods! O, wondere genade als de schellen van de ogen vallen bij zijn discipelen! O, wonder werk van de Heilige Geest om Christus voor het geloofsoog te openbaren. Daar staat van geschreven: De ogen die gezien hebben, zullen niet terug zien! Ze zijn het Lam gaan volgen, waarheen Het ook heenging. Die begeerte bleek al uit hun wedervraag, toen Hij, Zich omkerende, aan hen vroeg: Wat zoekt gij? Zij beantwoordden dit met: Rabbi,waar woont Gij? De weg leidde naar het kruis, waar ze geleerd hebben, wat Johannes de Doper al verkondigd had: Het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt. Wat een weg, om die last, de last van Gods ondeelbare toorn tegen de zonde van het gehelemenselijke geslacht, weg te dragen, om die toorn te kunnen stillen! Het was een weg tot in de hel, tot in de Godsverlating. Maar daardoor kunnen nu zondaren die niets dan “wereld” zijn, vergeving en vernieuwing van God ontvangen!

Lezer, u hebt de prediking van het Lam wellicht ook al meerdere malen gehoord. Zag u ooit dit Lam? Of zijn uw ogen nog voor Christus gesloten? Vraag u eens af, hoe het staat met uw zonden enmet uw oordeel over uzelf. Vraag de Heere om licht, opdat u de last gaat gevoelen en daaronder leert vluchten tot Hem, Die verlossen kan van het grootste kwaad: de zonde, en brengen tot het hoogste goed: Gods gunst en gemeenschap. Als u dit werk veracht, omdat u de zonde wilt vasthouden, dan zult u eens te maken krijgenmet de toorn van het Lam! Dat zat wat zijn als u eens zult behoren bij die scharen die zullen roepen tot de bergen en tot de steenrotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht Desgenen, Die op den troon zit, en van den toorn des Lams!

En u, die onder de last van uw zonden gebukt gaat, waarop ziet u? Vanwaar verwacht u verlichting? Niets en niemand kan die last wegnemen, dan Christus alleen. U mag wel vragen of u de ogen van de ziel geopend worden, of u ziende mag worden; dan zult u Hemzien; het LamGods, dat de zonde der wereld wegneemt. Kinderen des Heeren, wat is er in Hem veel te vinden. Ja, alles! Zijn wijsheid, gerechtigheid en heiligheid wil Hij weggeven. En dat niet aan mensen die het verdienen, want waarvoor zou anders toch Zijn algenoegzame verdienste zijn! Hij verdiende het voor onwaardigen, voor hen die niets dan zonde en wereld zijn. Daarom zult u eens instemmen met het nieuwe lied voor de troon, tot eer van het Lam, geslacht van de grondlegging der wereld. In de hemel wordt de jubelzang gehoord voor het Lam, Openb. 5:9, 10: En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie; En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2010

De Saambinder | 16 Pagina's

Ziet het Lam Gods!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2010

De Saambinder | 16 Pagina's