Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Psalm 97

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Psalm 97

Een psalm, een lied

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het licht is voor den rechtvaardige gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart. Psalm 97:11

Het is een vreugde dat de Heere regeert. Daarover moet de hele wereld zich verblijden. Met deze gedachte begint Psalm 97. Wie echter verder leest, kan deze Godsregering maar moeilijk begrijpen. Misschien is dit in uw leven ook wel zo. De duisternis is als het ware tastbaar. Daarbij klinkt gerommel van onweer. Bliksemen verlichten de wereld. Waar komt deze duisternis vandaan?

Daarop weet de dichter wel een antwoord. De duisternis komt bij de Heere vandaan omdat hij een God van gerechtigheid en gericht is. De hemelen verkondigen die gerechtigheid (vers 6). Vanwege deze deugden is de Godsregering voor ons vaak zo onbegrijpelijk. Toch vindt de dichter hierin rust en blijdschap. De deugden Gods zijn hem lief. Ja, de deugden van Gods rechtvaardigheid en heiligheid. Daarvoor moet je ingewonnen worden, anders kun je je alleen maar stoten aan deze eigenschappen van God. Maar in deze Psalm wordt God gekend. De dienst van deze Heere wordt aangeprezen.

Wat is de rechte kennis van Hem toch noodzakelijk! Vanuit die kennis, die de Heilige Geest werkt, wordt de juiste kennis van Gods deugden geboren. Dan is er ook een buigen voor de gerechtigheid van God. Dan leren wij ook te volgen. Die God weet immers wat goed voor ons is? Dan wordt rust gevonden in de wetenschap dat God groot is.

Blijft het dan in deze Psalm donker? Nee, er wordt wel over het licht gesproken. Voor wie? Voor de rechtvaardigen. Dat zijn zondaren die rechtvaardig gemaakt zijn door een Ander. In Christus kunnen zij voor God bestaan. Het licht komt bij Hem vandaan, Die gezegd heeft dat Hij het Licht der wereld is.

Als Hij komt, gaat de duisternis wijken. Dan zal uiteindelijk het licht van de vreugdevolle eeuwigheid gaan schijnen.
Dit licht wordt niet in één keer ten volle gezien. In de bovenstaande tekst staat dat het licht voor de rechtvaardige gezaaid is. Als iets gezaaid wordt, vindt er een geleidelijke ontwikkeling plaats. Niet aanstonds wordt de volle vrucht gezien. Zo is het ook met het licht Gods. Als de Heere dit in het hart zaait, is er een geleidelijke ontwikkeling. De volle vrucht van het licht der eeuwigheid bewaart de Heere.

Calvijn schrijft: ‘…evenals zaad, dat rechts en links uitgestrooid wordt; of wel, het licht hunner blijdschap te voorschijn zal brengen, hetwelk tevoren verborgen was’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 2012

De Saambinder | 16 Pagina's

Psalm 97

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 2012

De Saambinder | 16 Pagina's