Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Promotie ds. IJsselstein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Promotie ds. IJsselstein

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze zendingspredikant, broeder ds. J. IJsselstein, promoveerde onlangs aan de Universitas Kristen Papua (UKIP) in Sorong op een exegetische studie naar Psalm 130.

Wij willen hem hiermee van harte feliciteren. De dissertatie werd geschreven in het Indonesisch, hetgeen voor een buitenlander toch een enorme inspanning is. Het proefschrift draagt de titel “Kesediaan Allah Mengampuni Dosa”. In het Nederlands is dat: “Gods bereidheid om zonden te vergeven”. De conclusie van het onderzoek is dat de gereformeerde uitleg van Psalm 130 recht doet aan de bedoeling van de dichter. In een toelichting zegt de jonge docotor: “De lijn is dat de dichter roept vanuit de diepten van het door de zonde gescheiden zijn van God, tot God, met een beroep op Zijn trouw en macht. Hij ziet geen enkele bestaansgrond in zichzelf voor God, maar werpt zich met een gelovig “maar” op Gods bereidheid tot vergeving van zonde en schuld. Die bereidheid ligt vast in het Woord. Bij het geloof van dit kind van God zijn erkennen, belijden, roepen, verwachten, hopen en vrezen onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Psalm 130 was het levenslied van Luther. Een echte ‘paulinische’ Psalm, waarin heel zijn hart en leven verklaard lag. Daarom had hij bepaald dat het bij zijn begrafenis bemediteerd en gezongen moest worden. Dit ‘hartgrondig gebed van een godzalig mens, zeer beroerd zijnde vanwege zijn zonden, vertrouwende nochtans op Zijn vergeving en vermanende Israël op de Heere te hopen (inleiding erboven in de SV)’ zij ook zijn levenslied, zijn ‘lied voor onder weg’, op weg door de woestijn. Daarom willen we voor de onbekende toekomst onze broeder en zijn vrouw toewensen: ‘ik verwacht de HEERE, mijn ziel verwacht en ik hoop op Zijn Woord (vers 5)’. Nu onze broeder binnenkort terugkeert naar ons land en beroepbaar zal zijn wensen we hem van harte een goede ingang in onze gemeenten en hopen we dat hij met zijn gaven dienstbaar mag zijn aan het geheel van de gemeenten. ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2012

De Saambinder | 20 Pagina's

Promotie ds. IJsselstein

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2012

De Saambinder | 20 Pagina's