Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de troon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de troon

...en ziet, er was een troon gezet in den hemel, en er zat Een op den troon. Openbaring 4:2

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hemelvaart heeft alles te maken met de troon van God. Volgens de kanttekening duidt deze troon op de troon van God de Vader Die Zijn heerlijkheid in Christus Jezus openbaart. God heeft Hem immers met eer en heerlijkheid gekroond. Niet minder dan zeventien keer wordt in kort bestek het woord troon genoemd. We kunnen er dus niet omheen.

Ook vandaag niet. Ook al had het maar slechts eenmaal genoemd geweest. Let erop dat deze troon gezet is in de hemel. Gods koninkrijk is niet van deze wereld. In de hemel ligt het centrum van de Godsregering. De media beschrijven en interpreteren het wereldnieuws, maar het nieuws komt uit de hemel. De troon wijst immers op het Godsbestuur dat nu door Jezus Christus op grond van Zijn kruisverdienste ons geopenbaard wordt. Wat kan dat Godsbestuur een vragen oproepen in ons leven. Misschien ook wel in het leven van u die dit leest. Een ernstige ziekte verwoest uw lichaam. Rouw, verdriet en gemis zijn uw deel geworden. U dreigt te bezwijken vanwege een scherpe doorn in het vlees. In dit alles is de Heere zo ver van u verwijderd. Hoe kun je spreken van een Godsbestuur als er zoveel gebeurt dat op het tegenovergestelde lijkt te wijzen? Christus is opgevaren naar de hemelse heerlijkheid, maar Zijn discipelen blijven achter als wezen. Christus voer op naar de rust, terwijl Zijn volk achterblijft in de strijd. Christus heeft de dood overwonnen, maar wij die leven worden altijd in de dood overgegeven om Jezus’ wil. Christus is verhoogd boven de wolk, maar van Zijn gunstgenoten lezen we dat ze strijden in deze doodsvallei, in dit Mesech der ellende. Christus is de strijd te boven, maar Zijn Kerk lijkt achtergelaten, in alles verdrukt, twijfelmoedig, vervolgd en nedergeworpen. U noemt dat Godsregering? Ja. Ik noem u enkele redenen om er juist niet aan te twijfelen. In de eerste plaats: iets wat verborgen is hoeft nog niet tegenstrijdig te zijn. Met andere woorden, een verborgen werkelijkheid blijft wel werkelijkheid. In de tweede plaats moeten we onderscheid maken tussen wat wij begrijpen en wat God in Christus beoogt. Christus heeft nooit gezegd dat Zijn Kerk vrij zou zijn van aanvallen, verleidingen en verzoekingen. Integendeel. De erfenis die Hij achterliet was deze: in de wereld zult ge verdrukking hebben. Maar er staat gelukkig ook wat achter. Hebt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. Bedenk in de derde plaats dat er verschil is tussen wat hier op aarde van de Godsregering gezien wordt en in de hemel. Daar is wat aangevallen wordt op aarde, maar wat in de hemel niet aangeroerd kan worden. Ik denk aan de liefde van Christus, Zijn trouw, Zijn onveranderlijkheid, ja al Zijn deugden. Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toe Johannes ziet nog iets. Wat hij ziet is hemels, maar dit zien wij soms ook hier op aarde. Het kan evenmin aangeraakt worden, maar het straalt ons soms op indrukwekkende wijze toe. Denkt u er de volgende maal aan als u de regenboog aan de hemel ziet? Zult u, zul jij er bij stilstaan? Rondom de troon wordt een regenboog gezien. Rondom diezelfde troon waaruit ook bliksemen, donderslagen en stemmen (= oordelen) van uitgaan. Rondom dezelfde troon waar de Godsregering haar oorsprong heeft. Rondom diezelfde troon waar zoveel gebeurt wat bij u vragen en twijfels oproept, en wat u en ik niet kunnen volgen met ons redelijk verstand. In het midden van verbijstering, terreur, verwoesting, armoede, dood en oordeel blijft Gods trouw onwankelbaar overeind, én veilig in de hemel. De aanwezigheid van Christus aldaar (!) staat hier garant voor. De regenboog verschijnt doorgaans na de storm aan de hemel. Zo ook hier. De storm van Gods toorn tegen de zonde van Zijn volk is voorbij. Sion zal nu zalig worden. Ik zal niet meer op u toornen noch op u schelden. De toorn Gods die gebrand heeft op Christus, is geblust. Ja, het hééft wel gestormd! Al Uw golven en al Uw baren zijn over Christus heengegaan. Niets heeft de wind van Gods ondeelbare toorn over de zonde ontzien. Tot op de laatste druppel is de beker geledigd. Er was dus op aarde ook niets meer voor Christus te doen in Zijn vernedering. Hij moest dus verhoogd worden, als loon op Zijn Middelaarsarbeid. Nu kan het ook niet anders of Christus bewijst Zich nu dagelijks als het Hoofd Zijner Christelijke Kerk, door Wien de Vader alle dingen regeert. En de Vader ziet nu op Zijn strijdende Kerk hier beneden met de ogen van Zijn Zoon. Zo luistert de Vader nu met de oren van Jezus naar de schreeuw om God van hem die in zijn zondenood, gans ontbloot, zich tot Hem om troost begeeft. Zo spreekt Hij nu van vrede en verzoening die vloeien uit de mond van Immanuël voor hen die door schuld verslagen zich afvragen of God tegen hen is. Zo predikt Hemelvaart de boodschap van Godsregering en Godsbestuur maar ook... van Godsvertrouwen.


Dordrecht, ds. H. Hofman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2013

De Saambinder | 16 Pagina's

In de troon

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2013

De Saambinder | 16 Pagina's