Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AFSCHEID DS. D.W. TUINIER VAN AAGTEKERKE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AFSCHEID DS. D.W. TUINIER VAN AAGTEKERKE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tekstwoorden in de dienst op 20 november 2013 t.g.v. het afscheid van onze dominee D.W. Tuinier waren genomen uit het boek Deuteronomium, het 30e hoofdstuk, de verzen 19 en 20. Het zijn afscheidswoorden van Mozes tot het volk Israël. ‘Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen de hemel en de aarde; het leven en de dood heb ik u voorgesteld, de zegen en de vloek. Kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw zaad, liefhebbende de HEERE uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde en Hem aanhangende, want Hij is uw Leven en de Lengte uwer dagen; opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven.’

Onder de tekst en boven de preek stond: Mozes neemt afscheid van het volk. Zijn afscheid is: 1. Ernstig (19a); 2. Vermanend (19b); 3. Liefdevol nodigend (19c, 20).

1. Mozes, de knecht des Heeren, de leider van het volk Israël, de middelaar van het Oude Testament, is 120 jaar oud en dichtbij het beloofde land. Toch zal hij daarin niet komen, door zijn eigen schuld. Hij is ongehoorzaam geweest aan de Heere. Wat een wonder, dat hij ondanks dat een rijk vooruitzicht mag hebben: eeuwig bij de Heere te zijn! Mozes spreekt het volk toe, hij houdt zijn afscheidspreek. De kern daarvan vinden we in vers 16. Gods eer is op zijn hart gebonden, de zielen wegen, de liefde dringt! Mozes is doordrongen van de ernst van de zaak: het bloed zal van zijn hand geëist worden… Daarom roept hij God, de engelen in de hemel en ook het hele volk tot getuige.

2. Mozes spreekt over leven en dood, zegen en vloek. Hij noemt het positieve eerst. Dat heeft hij voorgesteld, voorgespiegeld. Het leven is in Hem, de dood in onszelf. De zegen komt bij de Heere vandaan. Zoals de schoolkinderen de vorige dag toezongen: ‘Dat ’s HEEREN zegen op u daal…’ In kerk en school moeten we spreken met twee woorden. Zoals Paulus: ‘Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof…’ En: ‘De liefde van Christus dringt ons’. Het liefste werk is: bruidswerver voor Christus te zijn. Om de drie stukken, de twee wegen en de ene Naam ruim te verkondigen.

3. Mozes’ hart brandt van liefde. Hij roept het uit: ‘Kies toch het leven met de Heere, het eeuwige leven. Gij en uw zaad’, de kinderen horen er ook bij! (Groot)ouders, besef uw verantwoordelijkheid! ‘Zijn trouw rust zelfs op het late nageslacht...’ In vers 20 zegt Mozes: ‘Want Hij is uw leven..’ Tegenover leven staat de dood. Daar hebben wij in het paradijs voor gekozen. Wat een wonder, dat de Heere nog geen afscheid van ons genomen heeft. Mozes noemt drie dingen: Hem liefhebbende, Zijn stem gehoorzaam zijnde, Hem aanhangende. Dat is een doorgaande zaak. Ook wijst Mozes op de belofte aan Abraham, Izak en Jakob . Het gaat uiteindelijk om de komst van Gods Zoon om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.

Nadat ds. Tuinier enkele dankwoorden uitgesproken heeft, spreekt ds. De Heer hem toe namens de classis Walcheren. Hij wijst op de vraag in Jes. 53:1 en het antwoord in Jes. 55:10 en 11. Burgemeester Van der Zwaag voert het woord namens de burgerlijke gemeente Veere. Ouderling Sinke bedankt ds. Tuinier namens kerkenraad en gemeente. Hij staat stil bij de woorden uit Joh. 1:6: ‘Er was een mens van God gezonden...’ Tenslotte zingt de gemeente ds. Tuinier staande Psalm 62:1 en 4 toe. Daarna spreekt ds. Tuinier voor de laatste keer als eigen herder en leraar de zegenbede uit over de gemeente van Aagtekerke.

Kerkenraad Geref. Gemeente Aagtekerke

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2013

De Saambinder | 20 Pagina's

AFSCHEID DS. D.W. TUINIER VAN AAGTEKERKE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2013

De Saambinder | 20 Pagina's